شعار و نماد امروزه نمادها و شعارها با تبادل سریع پیام، روابط اجتماعی انسان را آسان تر می کنند و گاهی نشانه ی فرهنگ و هویت یک ملت یا یک کشور هستند. به عنوان مثال نماد صلیب نشانه‌ی پیشینه‌ی حاکمیت فرهنگ مسیحی و پیروی از دین مسیحیت در یک کشور است. گاه تصاویر گیاهان یا حیوانات در پرچم نشانه‌ی پوشش غالب گیاهی در یک کشور است و گاه سرود ملی یک کشور هویت آن را نمایان می سازد. در زمان گذشته که تکنولوژی، صنعت چاپ و تصویر نبود یا هنوز رشد چشمگیری نداشت برخی نمادها یا شعارهای شفاهی، فرهنگ یک قوم، مکتب یا فرقه را تداعی می کردند و حتی جزو سرمایه های نمادین فرهنگی محسوب می شدند که برخی از آن ها تا دوره ی کنونی ماندگار و پابرجا هستند . یکی از شعارهای مهم قدرت شیعه در جهان در بیان فراز حی علی خیر العمل به عنوان اذان خاص شیعه است. با ادای این فراز با صدای بلند، تشیع یک فرد یا حتی یک منطقه یا شهر مشخص می‌ شود. این سرمایه نمادین مکتب تشیع محدوده جغرافیایی وسیع شیعه را نشان می دهد و حاکی از این است که در طول تاریخ هر چند دشمنان می خواستند نور شیعه به سمت خاموشی سوق داده شود ولی شیعه باقی مانده و رشد کرده است. این نماد شیعه در اثر فداکاری های شیعیان مخلص و هدایت رهبران معصوم علیهم السلام تاکنون پابرجامانده و مرزی میان شیعه و اهل تسنن به وجود آورده است. در طول تاریخ، گاه قدرت حاکمیت سیاسی با بیان یا عدم بیان این فراز اذان مشخص می شد. یعنی اگر از مناره های یک شهر صدای حی علی خیر العمل بلند می شد نشان می‌داد که حاکم شهر شیعه است. به طور کلی اگر به شعائر اسلام بدون مرز شیعه و سنی بنگریم؛برخی مراسم یا آیین ها نماد فرهنگ‌اسلام هستند و بزرگداشت آنها بقاء اسلام را به ارمغان می آورد. به عنوان نمونه گردهمایی سالیانه حج، تظاهر به قدرت عظیم امت اسلامی و اتحاد آنها حول محور بندگی است و نشانی از ماندگاری اسلام. از دیگر نمادها و شعائر مکتب اسلام که مانایی آن ماندگاری اسلام را نوید می دهد عید فطر است. امام هادي‌عليه السلام می فرمایند:شيعيان فقط چهار عيد دارند : فطر ، قربان ، غدير و جمعه بحار الأنوار ، ج ۹۸ ، ص ۳۵۱ در روز عید فطر است که مؤمنان پس از یک ماه روزه‌داری و مهمانی در حریم کریم امید دارند به فطرت حقیقی خویش بازگردند و با مدد نور معرفت و فطرت درونی و کاستن تعلقات دنیوی، زندگی خویش را برای همیشه در جاده بندگی قرار دهند و گام های خویش را برای رسیدن به سرای قرب الهی محکم تر بردارند. مسلمانان با نکوداشت چنین مراسمی افزون بر اینکه روح خود را جلا می دهند تا آمادگی پذیرش رحمت و برکت الهی را داشته باشند، چراغ یکی از نمادهای اسلامی را نیز روشن نگاه می‌دارند. همانطور که خداوند در قرآن می فرماید‌‌:من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب (حج/۳۲) تجلیل و نکوداشت شعائر الهی موجب تقوای قلبی خواهد شد. نمادها وشعارها علائمی هستند که در طول مسیر زندگی انسان قرار دارند و با حفظ و اجرای آن ها، مصادیق حفظ هویت و فرهنگ‌ تحقق می یابد. امام رضاعليه السلام فرموده اند: روز فطر از اين رو عيد قرار داده شد تا روز گردهمايي مسلمانان باشد، و در اين روز گرد هم آيند و براي خدا به صحرا (فضايي باز) درآيند و خداوند را بر منّتي كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگي ياد كنند( من لايحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۵۲۲ .) عید فطر حاکی از آیین مسلمانی و نشان از آغاز حیات پس از سوزاندن بدیها و پلیدیها در کوره انسان سازی رمضان است. ماه رمضان آمده بود تا روح بندگی را تقویت و دلها را بهاری تر کند و در سایه آن همدلی ها بیشتر ‌شود و دین از جنبه فردی به جنبه ی اجتماعی نزدیکتر گردد‌. همه باهم یکی شوند،شادی شان مشترک شود و دردشان نیز. تنها در این صورت می توان در مسیر انسانیت قرار گرفت و روح را به سمت تعالی سوق داد. پس از یک ماه تمرین، پرورش و آماده سازی روح، عید فطر یعنی روز عمل و روز جایزه گرفتن مومن فرا می رسد. عید فطر روزی است که انسان همچو ققنوس از خاکسترهای خویشتن متولد می شود و زندگی جدید را از سر می گیرد. عیدفطر نماد شرافت امت اسلام و همبستگی مسلمانان علیه دشمنان است.روز نابودی خیال خام و دفع دسیسه و توطئه دشمنان قسم خورده اسلام است. عید فطر روز گردهمایی بزرگی است که نشانی می گردد برای مکتب اسلام و احیاء آن باقی ماندن در مسیر بندگی را موجب می شود. عید فطر تمرینی است برای تشکیل امت واحده و آمادگی برای پذیرش دولت کریمه ی حضرت حجت بن الحسن روحی له الفداء، دولتی ارزشمند که توانایی تامین منفعت های دنیا و آخرت انسان را دارد. دولتی که معصومین علیهم السلام مژده ی تحقق آن را داده اند و در دعاهای ماه مبارک رمضان بارها از خداوند طلب شده است. 🍂اللَّهُمَّ إِنَّانَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍكَرِيمَةٍ🍂 🖊نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j