روش مطالعه و تحقيق تاريخ اسلام‏ 1 🖍التأريخ قبل الإسلام: لم يكن للناس قبل الإسلام مادّة للتأريخ، اللّهمّ إلّا ما توارثوه بالرواية، ممّا كان شائعا بينهم من أخبار آبائهم و أجدادهم و أنسابهم و شعوبهم و قبائلهم و ملوكهم، و ما في حياة اولئك من قصص فيها البطولة و الكرم و الوفاء، و ما كان من خبر الأسر الّتي تناوبت الإمرة على الناس و ما قاموا به من تجهيز الجيوش و إقامة الحروف و بناء المدن و القصور، إلى أمثال ذلك، ممّا قامت فيه الذاكرة مقام الكتاب و اللسان مقام القلم، يعي الناس منه و يحفظون ثم يؤدّونها كما هي أو بإضافة أو نقيصة، و كثيرا ما كان بإضافات و تحريفات. كان هذا عند الفرس المجوس، و اليهود الإسرائيليين، و العرب الجاهليين المشركين، و اختص هؤلاء بأخبار الجاهلية الاولى و أنسابها، و ما فيها من قصص عن البيت و زمزم و جرهم، و ما كان من أمرها، ثم ما كان من خبر الاسر الّتي تناوبت الزعامة و الإمرة على قريش، و ما جرى قبل‏ ذلك لسدّ مأرب في اليمن، و ما تبعه من تفرّق الناس في البلاد. 📗منبع: موسوعة التاريخ الإسلامى، اليوسفي الغروي ،ج‏1،ص:14 ✏️تاريخ قبل از اسلام‏ 📍عرب‏هاى پيش از اسلام چيزى به نام تاريخ نداشتند، مگر مطالبى را كه سينه به سينه براى يكديگر نقل مى‏ كردند. آنان درباره اخبار آباء و اجداد و انساب و اقوام و قبايل و پادشاهانشان صحبت مى‏ كردند و در قصه‏ هايى، پهلوانى و كرم و وفاى آنها را به تصوير مى‏ كشيدند. هم چنين در خصوص خاندانى كه إمارت را يكى بعد از ديگرى به دست گرفته و به تجهيز سپاه و برپايى جنگ‏ها و آبادانى شهرها و بنيان‏گذارى قصرها مى‏ پرداختند، حكايت‏ها بر جاى گذاشته‏ اند. در نقل اين داستان‏ها حافظه به جاى كتاب و زبان جانشين قلم بوده است و مردم آنها را جمع‏ آورى و حفظ كرده و سپس آن را به همان صورت يا با حذف و اضافه‏ هايى نقل كرده‏ اند. اين شيوه نزد فارس‏ها و يهوديان و عرب‏هاى مشرك جاهليّت رايج بود و عرب‏ها به خصوص اخبار جاهليت و أنساب را نيز داشتند كه در آن قصه‏ هاى مربوط به خانه خدا و چاه زمزم و قبيله جرهم و مسائل مربوط به آنها وجود داشت و اخبار خاندان‏ هايى كه يكى پس از ديگرى زعامت و رياست قريش را به عهده گرفته و حوادثى كه قبل از آن براى سدّ مأرب در يمن رخ داده بود براى همديگر نقل مى‏ كردند. @Yusufi_Gharawi @tarikh_j