🌷امام شناسی 🌷
🌍وابستگی جهان به امام زمان🌍
💠اگر تقدیر خداوند قادر حکیم چنان باشد که چنانکه بعضی از ملائکه واسطه نزول بعضی برکات و انجام ماموریت هائی شده اند، فیوض عامه و خاصه به واسطه امام به سائرین برسد و امام مجرای فیض باشد، خواه ناخواه وجود و بقاء سائر ممکنات که به فیض الهی حدوث و بقا دارند، به مجرای فیض او که به تقدیر او از آن مجرا فیض به آنها میرساند مرتبط خواهند بود.
💠و اگر چه در فرض عدم این مجاری فیض باز هم فیاضیت خدا اگر قصوری در مفاض نباشد، برقرار است، اما میتوان گفت که ممکنات همه آن استعداد را ندارند که بدون واسطه تلقی فیض نمایند و قصور خودشان مانع از کسب فیض به طور مستقیم است.
💠 نظیر اینکه در تعداد معدودات شمارش از یک شروع میشود و بدون آن دوم و سوم و بیشتر معدود نمی شود، و اعداد بعد از یک همه به گونه ای حاوی عدد یک میباشند، هر چند معدودشان غیرهم باشند.
💠و این نه برای نقص قدرت شمارش کننده است، بلکه به جهت این است که عنوان معدود سوم مثلا، بدون عنوان معدود دوم و اول امکان وجود ندارد.
💠همچنین فیوض الهی بدون رسیدن به مخلوق اکمل و اشرف، امکان وصول آن به مخلوق ما دون نیست، نه برای اینکه درفیض قصوری است بلکه برای آنکه فیض گیرنده استعداد ندارد.
💠لذا امام - علیه السلام - که در جنبه یلی الربی و یلی الخلقی کامل است، واسطه ایصال برکات میباشد، چنانکه بسیاری از نعمتهای الهی در این عالم به واسطه و بلکه به وسایط به ما میرسد، و چنانکه شاخهها و برگهای درخت به واسطه تنه درخت و ریشه درخت از آب و مواد زمین که برایشان مقرر شده است، استفاده مینمایند، و چنان که همه مردم استعداد تلقی وحی را ندارند و باید به واسطه نبی و پیغمبر باشد، امکان دارد که تمام فیوض یا بعضی فیوض دیگر نیز به همین نحو با وسایط مقتضی و مناسب به نیازمندان و مستعدان برسد.
💠بدیهی است چنین واسطه ای غیر از امام نخواهد بود و مسئله یک مسئله تکوینی خواهد شد که تخلف از آن نامعقول است.
💠 یکی از محدثین بزرگ اهل سنت بنام ابراهیم بن محمد جوینی شافعی متوفی سال ۷۳۰،در کتابی که بنام فرائد السمطین آن را موسوم کرده است (ص ۴۵ - ج ۱۱ (حدیثی را به سند منتهی به حضرت زین العابدین - علیه السلام - روایت کرده است، که در ضمن آن فرمود: و نحن الذین بنا یمسک الله السماء ان تقع علی الارض الا باذنه، و بنا یمسک الارض ان تمید باهلها و بنا ینزل الغیث، و ینشر الرحمه و یخرج برکات الارض و لولا ما فی الارض منا لساخت باهلها: یعنی مائیم که به ما نگاه میدارد خدا آسمان را از اینکه بر زمین افتد، مگر به اذن او، و به ما زمین را نگه میدارد از اینکه به اهلش مضطرب گردد و به واسطه ما (یا برای ما و به طفیل وجود ما) باران نازل میکند و نشر رحمت مینماید و برکتهای زمین را بیرون میآورد، و اگر آنچه (آن کس) که در زمین است از ما، نبود، زمین اهل خود را فرو میبرد.
💠بدرالدین رومی، شارح قصیده برده، در شرح خود به نام تاج الدره فی شرح البرده در شرح این بیت:
و کل آی اتت الرسل الکرام بها
فانما اتصلت من نوره بهم
می گوید: هر معجزه از معجزاتی که پیامبران آوردند و سایر آیاتی که دلالت بر کمال فضل و راستی گفتارشان از علم و حکمت در ایشان دارد، متصل به ایشان و واصل به ایشان نشد، مگر از نور او که اول هر نور و مبدا آن است. زیرا که فرمود: اول ما خلق الله نوری و شکی نیست که انبیاء و رسولان همه از نور واحد مخلوق میباشند و آن نور پیغمبر ما است. پس انوار ایشان، شعبههایی از آن نور و فروع آن نورند و او نور الانوار و شمس الاقمار است.
💠و عصام اسفراینی در شرحش بر برده میگوید: انوار سایر پیغمبران اثری از آثار نور آن حضرت است، پس از نور محمد است نور عرش و کرسی، و نور آفتاب و ماه، و انوار جمیع پیغمبران. الی آخر.
💠و نیز بدرالدین رومی در شرح این بیت بوصیری:
فانه شمس فضل هم کواکبها
یظهران انوارها للناس فی الظلم
می گوید: این آیات روشن به انبیا از نور پیغمبر - صلی الله علیه و آله - رسید، به جهت اینکه او خورشید فضل خدا و رحمت از برای عموم مردم است و پیغمبران مظاهر نور او و حاملان سر او به حسب درجات استعدادات و مراتب قابلیتهای خود بودند، انوار حقایق و اسرار دقایق آن حضرت را برای اقوام خود به دعوت آنها به تصدیق او و اقرار به آمدن او اظهار میکردند چنانکه ماه نور آفتاب را ظاهر مینماید و حکایت میکند.
📚 وابستگی جهان به امام زمان
✍آیت الله صافی گلپایگانی
#امام_زمان
👈
قرار عاشقان بقیة الله الاعظم، سهشنبه ها عصر، بلوار پیامبراعظم قم
💠@tariq_almahdi