🔆🔅🔆🔅🔆 💎 معرفی اجمالی کتاب تشکیلات توحیدی 🔰فصل اول: دیدگاه اسلام در باب گزینش و عزل 1️⃣ شايسته‌سالارى و گزينش براساس صلاحیت‌ها (ص ۴۶۵) افرادی که به مسئولیت‌ها و مأموریت‌های اجتماعی گماشته می‌شوند، باید صلاحیت‌ها و قابلیت‌هایی داشته باشند. اصل شايسته‌سالارى در هر رده‌اى از رده‌ها بايد رعايت شود. گزينش بايد برطبق معيارها و صلاحیت‌ها باشد، نه برطبق أميال شخصى. 2️⃣ آزمایش کارگزاران پیش از گزینش (ص ۴۶۶) پیش از انتخاب كارگزاران، باید آنان را مورد آزمايش قرار داد و كارايى و امانت‌داری متناسب با مسئولیت را در آنان مشاهده كرد. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در فرمان خود به مالك اشتر می‌فرماید: «ثُمَّ انظُر فى امورِ عُمّالِك فَاستَعمِلهُم اختِباراً وَ لاتُوَلِّهِم مُحاباةً و اثَرَةً»؛ یعنی در كار كارگزارانت نظر كن و ایشان را از سرِ اختبار و آزمايش به كار بگمار، نه از سرِ بخشندگى و خودرأيى. 3️⃣ ويژگى‌هاى مدير مطلوب در ديدگاه امیرالمؤمنین (ع): (ص ۴۶۷) حضرت چند خصوصیت را برای کارگزاران ذکر می‌فرمایند: الف) كارآزمودگى و حيا «وَ تَوَخَّ مِنهُم اهلَ التَّجرِبَةِ وَ الحَياء» ب) صلاح و شايستگى «مِن اهلِ البُيوتاتِ الصّالِحَة» ج) پيشكسوتى در اسلام و انقلابيگرى «وَالقَدَمِ بِالاِسلامِ المُتَقَدِّمَة» 4️⃣ رابطه‌ی تخصص و تعهد در گزینش (ص ۴۶۹) خصوصیت تقوا و تعهّد در امور مربوط به مردم، جزو صلاحیت‌های مدیریّتی است. انسان بی‌تقوا و بی‌ايمان اگر در حدّ اعلاى تخصص هم باشد، به‌دردبخور نيست و لياقت و كارايى او بكار نخواهد آمد. از طرف دیگر مشروعيت همه‌ى مسئولان وابسته به كارايى و كارآمدى آنان در انجام‌وظیفه است. بنابراین هم ايمان و اراده‌ى مسئولان، و هم كاردانى و كفايت آن‏ها تعيين‌كننده است. 5️⃣ اعتماد به جوانان و به‌کارگیری آنان در مسئولیت‌ها (ص ۴۷۴) اگر در مسئولیت‌دهی‌، جوانانِ شایسته مورداعتماد قرار بگیرند، هم بهتر و مسئولانه‌تر از غیرجوان کار را انجام می‌دهند، هم کار را سریع‌تر پیش می‌برند و هم کار را تازه‌تر و همراه با ابتکار بیشتری تحویل خواهند داد؛ برخلاف غیرجوان که ممکن است کار را بالفعل خوب انجام دهد، اما روند پیشرفت در آن متوقّف خواهد شد. البته بایستی کارآزمودگان و دنیادیدگان و مجرّبین هم در کنار جوان‌ها قرار داشته باشند. 6️⃣ عزل و انواع آن (ص ۴۷۷) گاهى اوقات عده‌ای در مناصبی گمارده می‌شوند، اما بعد از مدتى احساس می‌شود كه مناسب آن مسئولیت‌ها نيستند. در چنین مواقعی باید آنان را عزل نمود؛ منتها عزل دوگونه است: گاهى از روى خشم و ناراحتى است؛ گاهى از روى مصلحت‌انديشى است. ➖➖➖➖➖➖ 🔰 فصل دوم: نوع نگاه به مسئولیت‌ها و مناصب در اسلام 1️⃣ تعلّقِ مُلک تکوینی و تشریعی به خدا (ص ۴۸۱) ملك و سلطنت و حكومت، مخصوص خداست. هرکسی كه حكومت را متعلّق به خودش بداند و خود را مستقل در حكومت ببیند، اين شخص ناصالح خواهد شد ولو صالح باشد. 2️⃣ دورانِ مسئولیت، یک مقطعِ امتحان در زندگی (ص ۴۸۲) همه‌ى حوادث در زندگى فرد مؤمن امتحان است. لیکن امتحان‌های برجسته و نفس‌گیر معمولاً جایی پیش می‌آید كه انسان وارد مقاطع حساس از جمله‏ همين مسئوليت‌ها می‏شود. 3️⃣ مسئولیت، امانتی الهی (ص ۴۸۳) حفظ امانت فقط در امور مادّی نیست، بلکه در امور معنوی ازقبیل پذیرش مسئولیّت‌ها نیز امانت‌داری صدق میکند. هرکسی مقامش بالاتر است، امانتش سنگين‌‏تر و مسئوليتش بزرگ‌تر است. 4️⃣ هدف از پذیرش مسئولیت‌ها (ص ۴۸۵) مسئولیت‌ و قدرت، هدف نيست؛ بلکه وسيله‌‏اى است براى اينكه انسان بتواند به اهداف والا برسد؛ یعنی تقرّب به خدا، انسان كامل شدن، انجام تكليف و خدمت به مردم. 5️⃣ قدرت؛ نعمت یا نقمت؟ (ص ۴۹۳) بعضى تصوّر می‌كنند قدرت يا ثروت ذاتاً شرّ است؛ درحالی‌‏كه اين‏طور نيست؛ قدرت و ثروت، زينت زندگى است. اگر از قدرت استفاده‌ى خوب كرديم و آن را در خدمت ترويج اخلاق و رستگارى انسان‌ها قرار داديم، خير است؛ اما اگر در خدمت مطامع شخصى قرار داديم، مى‌‏شود شرّ. 6️⃣ برخی از آفاتِ مناصب و مسئولیت‌ها (ص ۴۹۴) در این بخش برخی از آفاتی که ممکن است برای مسئولین عارض بشود ذکر شده است که عبارتند از: _ رقابت بر سر مقام _ طُعمه‌دانستن مسئولیت برای رسیدن به زندگی تشریفاتی _ استعلاء و سلطه‌‏جويى _ استبداد و خودرأیی 7️⃣ تأثیر رفتار و عملکردِ مسئولين بر دیگران (ص ۵۰۰) يكى از خصوصيّات رفتار مسئولین اين است كه هم تأثير مستقيم روى زيرمجموعه‌‏شان دارند و هم در جامعه فرهنگ‌‏سازى می‌کنند. 8️⃣ سؤال و محاسبه‌ی الهی از مسئولیت‌ها (ص ۵۰۲) نفْسِ مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد لذا از لحظه‌لحظه‌‏ى روزهاى مسئوليت‌ سؤال خواهد شد. 🔆🔅🔆🔅🔆 ┏━━━〰️〰️━━━┓ @tashkilat_ir ┗━━━〰️〰️━━━┛ پایگاه فرهنگی بعثت : besat313.ir مرکز تخصصی مکتب انقلاب اسلامی ➖➖➖➖➖➖