⃟🌿 ⃟🌺 🕊 تفسیر آیه ۱ و ۲ سوره زمر 🕊 🍃 تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (۱)🍃 🍃 إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَّهُ الدِّينَ (۲)🍃 ترجمه 🔶 🍃 نزول (تدريجى) كتاب (بر تو) از جانب خداوند عزيز حكيم است.🍃 🍃همانا ما اين كتاب (آسمانى) را به سوى تو به حقّ نازل كرديم، پس خدا را در حالى كه دين خود را براى او خالص نموده اى عبادت كن.🍃 «تنزيل» به معناى نزول تدريجى و «اِنزال» به معناى نزول دفعى و يك باره است. در اين آيات به هر دو نوع نزولِ قرآن اشاره شده است. واژه «عزّت» ۸۸ مرتبه در قرآن آمده است كه ۴۶ مرتبه آن در كنار حكمت است. «العزيز الحكيم» آرى عزّت زمانى دائمى است كه همراه با حكمت باشد. عزيز واقعى تنها اوست زيرا خالق و مقتدر است، غيب و شهود را مى داند و قبض و بسط رزق بدست اوست. در حديث مى خوانيم: هر كس عزّت دنيا و آخرت مى خواهد مطيع خداى عزيز باشد. «فمن اراد عزّ الدارين فليُطع العزيز» تكرار كلمه كتاب در دو آيه پى در پى كه يك بار مى فرمايد: «كتاب از سوى خداى عزيز است» و بار ديگر مى فرمايد: «كتاب حقّ است»، رمز آن است كه راه عزّت فرد و جامعه اتصال به خداى عزيز و مكتب حقّ است و اطاعت از هر كس جز خدا و پيروى از هر دينى جز مكتب وحى، آغاز يا فرجامى ذلّت بار خواهد داشت. غير از خداى عزيز همه محدود و فانى هستند و جز مكتب وحى همه مكاتب يا محدود نگرند يا خرافى يا سخت گير يا غير فطرى. آرى، مكتب ساخته دست انسان وابسته نمى تواند جامعه عزيز بسازد و لذا در آيه سوم مى فرمايد: دين خالص مخصوص خداست. گرچه خطاب عبادت خالصانه، متوجّه پيامبر است ولى در حقيقت اين خطاب، همه ى مردم را شامل مى شود. «دين» در لغت به معناى جزا، آئين، ملّت، عبادت و اطاعت بكار مى رود ولى در اينجا به معناى عبادت مراد است، زيرا سخن از عبادت است. «فاعبداللّه مخلصاً له الدين» 📌 پیام ها 🌿 قدر كتاب آسمانى را بدانيم، زيرا كه از طرف خداوند حكيم نازل شده و جلوه عزّت و حكمت اوست. «من اللّه العزيز الحكيم» 🌿 بر خلاف عزّت طاغوت ها كه همراه با استبداد است، عزّت الهى همراه با حكمت است. «العزيز الحكيم» 🌿 چون خداوند عزيز و شكست ناپذير است، سخن او نيز در برابر تمام مكتب ها و سخن ها پيروز و شكست ناپذير است. «الكتاب من اللّه العزيز الحكيم» 🌿 قرآن، عزّت آفرين و حكمت آموز است. «الكتاب من اللّه العزيز الحكيم» 🌿 گرچه قرآن، به تدريج در مدّت ۲۳ سال نازل شد، «تنزيل الكتاب» امّا در آغاز بعثت يك باره و يكپارچه بر قلب مبارك پيامبر نازل شده است. «انّا انزلنا» 🌿 قرآن، همچون خداوند حقّ و ثابت است. «بالحقّ» (قرآن، سراسر حقّ و از هر گونه خيال پردازى و سخن نادرست به دور است). «بالحقّ» 🌿 دليل و فلسفه نزول قرآن، ارائه حقّ به مردم است. «تنزيل الكتاب... بالحقّ» 🌿 عبادت بايد در بستر حقّ باشد. «بالحقّ فاعبد» (راه سعادت، قرار گرفتن در محور مكتب، عبادت و اخلاص است). 🌿 همان گونه كه هدف تكوين و آفرينش، عبادت است «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون»، هدف تشريع و نزول كتاب نيز عبادت است. «انا انزلنا الكتاب... فاعبداللّه» 🌿 نزول كتاب نعمتى است كه سزاوار شكر الهى است. «تنزيل الكتاب... فاعبد» 🌿 ديندارى بايد از هوس ها، خيال ها و خرافات دور باشد. «مخلصاً له الدين» 🌿 در عبادات، قصد قربت لازم است. «فاعبد اللّه مخلصاً» ┅═✾🍃 ⃟ ⃟🌹 ⃟ ⃟🍃✾═┅ 💠سیماى سوره زمر 🍃این سوره هفتاد و پنج آیه دارد و در مکّه نازل شده است و همچون دیگر سوره‏هاى مکى، بیشتر مطالب آن در مورد خدا و قیامت است. 🍃«زُمَر» به معناى گروه و جماعت است و نام‏گذارى این سوره بدین کلمه، از آن جهت است که دوزخیان و بهشتیان به صورت گروه گروه وارد دوزخ یا بهشت مى‏شوند، چنانکه در آیات ۷۱ و ۷۳ به این مطلب اشاره شده است. 🍃توحید در خالقیّت، ربوبیّت و عبادت و خصوصاً اخلاص در عبادت و بندگى، بیش از همه در این سوره مورد توجّه و تأکید قرار گرفته است. 🍃حضور مردم در دادگاه قیامت و داورى خداوند بر اساس پرونده اعمال و گواهى شاهدان و سوق دادن گنهکاران به دوزخ و پاکان به بهشت، از مطالبى است که به تفصیل در این سوره آمده است. eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨ .