👆 عقل انسان از اينكه مودّت قربى پاداش پيامبرى قرار گرفته كه صدها ميليون نفر را به هدايت و سعادت و فضل كبير الهى رسانده مى فهمد كه قربى و كسانى كه مورد مودّت هستند، برترين افراد بشر و معصومند. زيرا هرگز مودّت گنهكار پاداش پيامبر معصوم قرار نمى گيرد. نمى توان باور كرد كه مودّت افرادى گنهكار بر مسلمانان جهان در طول تاريخ واجب باشد و هيچ فرقه اى از مسلمانان (غير از شيعه) رهبران خود را معصوم نمى داند و هيچ فرد يا گروهى تا كنون نه براى امامان معصوم گناهى نقل كرده و نه براى آن بزرگواران استادى نام برده است. عقل مى گويد: گذاشتن دست بشر در دست غير معصوم نه تنها ظلم به انسانيّت است، بلكه ظلم به تمام هستى است. زيرا هستى براى انسان آفريده شده (تمام آيات «خلق لكم»، «سخّر لكم» و «متاعا لكم» نشانه ى آن است كه هستى براى انسان است) و انسان براى تكامل واقعى و معنوى و خدايى شدن و آيا سپردن اين انسان با آن اهداف والا به رهبران غير معصوم، ظلم به او و ظلم به هستى نيست؟ اگر در روايات، رهبر معصوم و ولايت او زير بنا و پايه و اساس دين شناخته شده است، «بنى الاسلام على خمس... الولاية» و اگر حضرت على (عليه السلام) تقسيم كننده مردم ميان بهشت و دوزخ معرّفى شده است، «قسيم الجنّة و النار» و اگر نماز بى ولايت پذيرفته نمى شود، و اگر مودّت اهل بيت حسنه است، و اگر زيارت و توسّل به آنان سفارش شده، همه به خاطر همان جوهر كيميايى مودّت است. زمخشرى و فخررازى كه از بزرگان اهل سنّت هستند، در تفاسير خود آورده اند كه رسول خدا پصلى الله عليه وآله) فرمودند: «مَن مات على حبّ آل محمّد مات شهيداً» هر كه با دوستى آل محمّد از دنيا برود، شهيد است. «مَن مات على حبّ آل محمّد مات تائباً» هر كه با دوستى آل محمّد از دنيا برود، توبه كننده است. «مَن مات على حبّ آل محمّد مات مستكمل الايمان» هر كه با دوستى آل محمّد از دنيا برود، با ايمان كامل از دنيا رفته است. «مَن مات على حبّ آل محمّد مات على السنة والجماعة» هر كه با دوستى آل محمّد از دنيا برود، طبق سنّت و سيره پيامبر از دنيا رفته است. حال اين سؤال پيش مى آيد كه آيا مودّت بدون اطاعت، مى تواند هم وزنِ شهادت، مغفرت و ايمان كامل قرار گيرد؟ در همين تفاسير ذيل اين آيه حديثى از رسول اكرم صلى الله عليه وآله آمده است كه: «ألا و مَن مات على بغض آل محمّد جاء يوم القيامة مكتوب بين عينيه آيس من رحمة اللّه»، آگاه باشيد، هركه با كينه و بغض آل محمّد بميرد، روز قيامت مى آيد در حالى كه ميان دو چشم او نوشته شده: او از رحمت خداوند مأيوس و محروم است. «ألا و مَن مات على بغض آل محمّد مات كافرا» آگاه باشيد، هر كه با بغض آل محمّد بميرد، كافر مرده است. «ألا و مَن مات على بغض آل محمّد لم يشم رائحة الجنة» هر كه با بغض آل محمّد بميرد، بوى بهشت را استشمام نمى كند. فخر رازى در تفسير خود آورده است: همين كه آيه مودّت نازل شد از پيامبر اكرم پرسيدند: قربى چه كسانى هستند كه مودّت آنها بر ما واجب است؟ حضرت فرمودند: علىّ و فاطمه و فرزندانش، سپس اضافه مى كند كه حضرت فرمودند: «فاطمة بضعة منّى يؤذينى ما يؤذيها» فاطمه پاره تن من است هر كس او را اذيّت كند مرا اذيّت كرده و كيفر كسانى كه رسول خدا را اذيّت كنند، در قرآن چنين آمده است. «انّ الّذين يؤذون اللّه و رسوله لعنهم اللّه فى الدنيا و الآخرة و اعدّ لهم عذاباً مهيناً» در حديث مى خوانيم كه امام حسن (عليه السلام) در ذيل جمله ى «و مَن يقترف حسنة نزد له فيها حسناً» فرمود: «اقتراف الحسنة مودّتنا اهل البيت» كسب نيكى، مودّت ما اهل بيت است. 📌 پیام ها 🌿 بشارت خداوند بس بزرگ و عظيم است. «روضات الجنّات - ما يشاؤون - فضل كبير - ذلك الّذى يبشّر اللّه عباده» 🌿 نشانه بنده خدا ايمان و عمل صالح است. «عباده الّذين آمنوا و عملوا الصالحات» 🌿 رمز دريافت آن همه نعمت و بشارت، بندگى خدا و ايمان و نيكوكارى است. «عباده الّذين آمنوا و عملوا...» 🌿 مودت قربى مصداق روشن ايمان و عمل صالح است. «يبشر اللّه عباده الّذين آمنوا و عملوا الصالحات قل لا اسئلكم... الا المودة فى القربى» 🌿 درخواست مزد از زبان خود سنگين است، لذا پيامبر مأمور مى شود از طرف خداوند مزد خود را به مردم اعلام كند. «قل لا اسئلكم...» 🌿 مودّت بدون معرفت امكان ندارد. (پس مزد رسالت قبل از هر چيز شناخت اهل بيت پيامبر است سپس مودّت آنان) «الاّ المودّة فى القربى » 🌿 مودّت بدون اطاعت، ريا و تملّق است. (پس مودّت قربى يعنى اطاعت از آنان) «الاّ المودّة فى القربى » 🌿 قربى معصومند. زيرا مودّت گناهكار نمى تواند مزد رسالت قرار گيرد. «الاّ المودّة فى القربى » 🌿 مودّتى كه قهراً همراه با معرفت و اطاعت است تنها در اهل بيت مستقر است. (كلمه «فى» رمز آن است كه جايگاه مودّت تنها اهل بيت است.) «فى القربى » 👇