🌕
احکام روزه ۲۰
🌺 احکام قضای روزه ۲
❇️ مسأله ۹۱۸. کسی که چند روز از ماه رمضان را به خاطر عذری روزه نگرفته و تعداد آنها را نمیداند، چنانچه شروع عذر را نمیداند؛ مثلاً نمیداند بیست و پنجم ماه رمضان به سفر رفته تا روزههای فوت شده شش روز باشد یا بیست و ششم رفته تا پنج روز باشد، میتواند مقدار کمتر را قضا کند،
امّا در صورتیکه زمان شروع عذر را میداند، مثلاً میداند روز پنجم ماه به سفر رفته ولی نمیداند شب دهم برگشته تا پنج روزه فوت شده باشد یا شب یازدهم برگشته تا شش روزه فوت شده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را قضا کند.
🍃 در مورد فردی که تعداد روزهایی که قضا شده را نمیداند، و دوران بین اقلّ و اکثر است معمول مراجع میفرمایند: كافی است مقدارى كه يقين دارد قضا كند، و اضافه بر آن واجب نيست، هر چند احتياط مستحب است.
🌱 اما حضرت آقا تفصیل میدهند: و در مواردی که زمان شروع عذر را مىداند، استصحاب موضوعی را جاری میکنند، و در نتیجه بنابر احتياط واجب بايد مقدار بیشتر را قضا كند.
❇️ مسأله ۹۱۹. اگر کسی از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را اول بگیرد صحیح است،
ولی اگر وقت قضای آخرین ماه رمضان تنگ باشد، مانند اینکه پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که قضای رمضان آخر را بگیرد.
🍃 قضای روزه ماه مبارک واجب فوری نیست،
"لايجب الفور في القضاء"،
و تا ماه مبارک آینده فرصت دارد که قضاء نماید.
و اگر وقت تنگ شود اختلاف است:
🌱 حضرت آقا و آیتالله مكارم: بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد.
🌱 آیتالله سيستانى: احتیاط مستحبّ است كه اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد.
❇️ مسأله ۹۲۰. کسی که قضای روزه ماه رمضان را میگیرد، اگر وقت قضای او تنگ نباشد، میتواند پیش از ظهر روزه خود را باطل کند، و اگر وقت تنگ است؛ یعنی فقط به تعداد روزههای قضا تا ماه رمضان آینده وقت دارد، احتیاط آن است که روزه را پیش از ظهر هم باطل نکند.
❇️ مسأله ۹۲۱. کسی که قضای روزه ماه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً روزه خود را باطل کند باید ده فقیر را غذا بدهد، و اگر نمیتواند سه روز روزه بگیرد.
🍃 در مورد پیدرپی بودن سه روز روزه کفّاره اختلاف است:
🌱 امام: بنابر احتياط پیدرپی باشد
🌱 آیتالله مکارم: بايد پیدرپی باشد
🌱 آیتالله سیستانی و آقا: لازم نیست پیدرپی باشد
❇️ مسأله ۹۲۲. اگر قضاى چند ماه رمضان واجب باشد و در نیت معیّن نكند قضاى كدام یک را مىگیرد، قضاى سال اول حساب مىشود.
🍃 و قضای آخرين سال حساب نمىشود، كه كفّاره تأخير از او ساقط شود.
❇️ مسأله ۹۲۳. اگر انسان به دلیل عذر (مانند بیماری و مسافرت) روزه نگرفته است، اگر قبل از رمضان سال بعد عذر برطرف شود، باید آنها را قضا کند.
❇️ مسأله ۹۲۴. کسی که بهخاطر بیماری روزه ماه رمضان را نگرفته، اگر بیماریاش تا ماه رمضان آینده ادامه یابد، قضای روزهها از او ساقط میشود، و باید برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد.
🍃 توجّه: در صورتیکه هم عذر ماه مبارک بیماری باشد، و هم عذر قضا در یازده ماه بعد، قضا ساقط میشود، و باید فدیه دهد،
اما اگر تنها یکی از عذرها بیماری باشد قضا همچنان باقی است و ساقط نمیشود👇
❇️ مسأله ۹۲۵. اگر انسان بر اثر بیمارى روزه ماه رمضان را نگیرد و پس از ماه رمضان بیمارىاش برطرف شود ولى بلافاصله عذر دیگرى پیدا كند و نتواند تا ماه رمضان بعد قضاى روزه را بگیرد، باید قضاى آن روزهها را در سالهای بعد بگیرد، همچنین اگر عذر دیگرى غیر از بیمارى در ماه رمضان داشته باشد و پس از ماه رمضان برطرف شود، ولی تا ماه رمضان بعد بر اثر بیمارى نتواند روزه بگیرد، باید آن روزهها را قضا کند.
❇️ مسأله ۹۲۶. کسی که به خاطر سفر روزه ماه رمضان را نگرفته، اگر تا ماه رمضان سال بعد در وضعیت سفر باشد قضای رمضان گذشته از او ساقط نمیشود، و باید بعداً آن را بهجا آورد، و احتیاط مستحب آن است که کفّاره تأخیر نیز بدهد.
❇️ مسأله ۹۲۷. اگر به دلیل ضعف جسمانی قادر به گرفتن روزه در ماه رمضان و نیز قضای آن تا رمضان سال آینده نباشد، قضا ساقط نمیشود، و هر زمان که بتواند باید قضا کند،
همچنین کسی که چند سال روزه نگرفته و توبه کرده و تصمیم بر جبران آنها دارد، واجب است تمام روزههای فوت شده را قضا کند، و چنانچه نتواند، قضای روزهها از او ساقط نمیشود، و بر عهدهاش باقی میماند.
🍃 در مورد روزه حرجی و روزه اوّلیها در احکام روزه ۶ نکات و اختلافات بهصورت مستوفی بیان شد.
بر محور
«رساله نماز و روزه» حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دام ظلّه العالی)
https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774