🍂✨🍂✨
✨🍂
🍂
✨
بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) :
موضوع :
#غضب
قسمت * ۴ *
🍃
#تفریط در
#غضب را من باز یک مقدار توضیح بدهم آنها که گرفتار تفریط در غضب هستند خیلی گرفتاریها به دنبال این گرفتاری دارند معمولاً اینها در باب حق و باطل بیتفاوت هستند یعنی اگر مسلمان باشد، اگر مؤمن باشد اینطور آدمها که فاقد غضب هستند، غضب آنها در حدّ تفریط است یعنی هیچ غضبی ندارند و بیتفاوت هستند گرفتاریهایی که از این ناحیه متوجه آنها میشود خیلی است از جمله این که معمولاً اینها در برابر حق و حقیقت خدا، قرآن، اسلام، احکام خدا، احکام اسلام، توحید، کلمهی توحید هیچ تفاوتی و هیچ تغییر حالی از خودشان نشان نمیدهند یعنی اسلام پایمال بشود، نشود برای اینها یکی است عمل بشود، نشود برای اینها یکی است اصلاً واقعاً از درون تغییر حال ندارند که حق و حقیقت پایمال میشود یا نمیشود.
@tazkiyehamaly
🍃 به اصطلاح این اوّلین لطمهای است که از این ناحیه عاید کسانی میشود که گرفتار تفریط در غضب است یعنی فاقد غضب هستند.
دومین گرفتاری این است که اینطور افراد نمیتوانند امر به معروف و نهی از منکر بکنند حتّی در خانوادهی خود، از خانوادهی خود گرفته تا همسایه، فامیل و در اجتماع اینها در برابر فحشا و منکرات نمیتوانند امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند به مداهنه در امر به معروف و نهی از منکر و به مجامله گرفتار هستند مجامله میکنند، مداهنه میکنند، با هر کسی میسازند اصلاً نمیتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند یک ضعف روحی دارند حتّی در منزل خود نمیتواند وقتی بچّهی خود یا عیال خود را یا کسی از اعضای خانواده نامشروعی را مرتکب میشود یا واجبی را ترک میکند نمیتواند در برابر او با سختی، با حدّت ایستادگی داشته باشد و او را از آن کار نهی کند این هم یکی از لطماتی است که از طریق فاقد غضب بودن یعنی تفریط در غضب عاید انسان میشود.
علمای اخلاق نوشتند حتّی نسبت به حرم خود، نسبت به عیال خود، نسبت به خانوادهی خود حساسیت ندارند الی آخر اینها تفریط در غضب است.
🍃 خوب افراط در غضب آنچه که مورد بحث است افراط در غضب بود که اوّل توضیح دادم این هم تفریط در غضب بود حالا اعتدال در غضب را که حدّ وسط در غضب است آن را عرض میکنم بعد به سراغ آن اصل موضوع که در آن نهفته است بحث میکنیم یعنی افراط در غضب.
حدّ
#اعتدال در غضب چیست؟ حدّ اعتدال در غضب این است که انسان نه در حال افراط باشد نه در حال تفریط باشد واجد غضب باشد، غضب داشته باشد امّا غضب خود را درست در چهارچوب موازین شرعی و عقلی به کار ببندد یعنی غضب دارد امّا غضب او تحت کنترل خود او است هر جا که شرع مقدس میگوید غضب داشته باش آنجا غضب دارد. عقل سالم عقلی که منطبق با شرع مقدس است میگوید غضب داشته باشد غضب دارد مانند غضب رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) خوب این کمال رسول الله بود.
@tazkiyehamaly
ادامه دارد...
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
کانال تزکیه عملی
ایتا :
eitaa.com/tazkiyehamaly
سروش :
http://sapp.ir/tazkiyehamaly
🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨