🔰 حکم کسی که با وجود سلامتی غالب، واکسن می‌زند یا دارویی مصرف می‌کند و در اثر آن می‌میرد یا دچار مشکلات تازه می‌‌شود چیست؟ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنْ ظَهَرَتْ صِحَّتُهُ عَلَی سُقْمِهِ فَیُعَالِجُ نَفْسَهُ بِشَیْءٍ فَمَاتَ فَأَنَا إِلَی اللَّهِ مِنْهُ بَرِی ءٌ. 🔸 امام صادق علیه‌السلام: کسی که صحت و سلامتی او بر بیماری غلبه داشته باشد، پس با چیزی خودش را معالجه و چاره‌جویی کند و در نتیجه بمیرد، پس من به درگاه الهی از او بیزارم! عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ وَ هُوَ یَقُولُ ادْفَعُوا مُعَالَجَةَ الْأَطِبَّاءِ مَا انْدَفَعَ الدَّاءُ عَنْکُمْ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ الْبِنَاءِ قَلِیلُهُ یَجُرُّ إِلَی کَثِیرِهِ. 🔸 احمد بن محمد گوید: شنیدم امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمودند: تا زمانی که درد اجازه می‌دهد، معالجه اطباء را از خود دور نمائید، زیرا معالجه کردن مانند ساختمان سازی است که اندک آن به زیاد کشیده می شود! عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ: لَا يَتَدَاوَى الْمُسْلِمُ حَتَّى يَغْلِبَ مَرَضُهُ صِحَّتِهِ 🔸 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: فرد مسلمان مداوا نکند تا اینکه بیماری او بر صحت و سلامت او غالب گردد! عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِی خَیْثَمَةَ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: مَنْ ظَهَرَتْ صِحَّتُهُ عَلَی سُقْمِهِ فَشَرِبَ الدَّوَاءَ فَقَدْ أَعَانَ عَلَی نَفْسِهِ 🔸 امام صادق علیه‌السلام: کسی که سلامتی او بر بیماری او غالب باشد و دواء بنوشد، قطعاً به زیان خود (و علیه جان خود) کمک نموده است! عَنْ عُثْمَانَ الْأَحْوَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام یَقُولُ: لَیْسَ مِنْ دَوَاءٍ إِلَّا وَ هُوَ یُهَیِّجُ دَاءً وَ لَیْسَ شَیْ ءٌ فِی الْبَدَنِ أَنْفَعَ مِنْ إِمْسَاکِ الْیَدِ إِلَّا عَمَّا یُحْتَاجُ إِلَیْهِ 🔸 عثمان احول گوید:! شنیدم امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمود: هیچ دوائی نیست مگر اینکه دردی را بر می‌انگیزد و برای بدن چیزی نافع تر از دست نگه داشتن نیست، مگر آنچه به آن احتیاج می شود! 🔶 با توجه به روایات فوق و غیره، معالجه و درمان و چاره جویی کردن با دارو، قبل از ایجاد یا غلبه بیماری مورد نهی و مذمت شدید اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته است و اگر کسی در نتیجه این معالجات و چاره جویی ها بمیرد، اهل بیت علیهم السلام به درگاه الهی از او بیزار و برئ هستند. نعوذ بِاللَّهِ منها! 🔶 شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام باید مواظب باشند که با تزریقات بی دلیل و مشکوک بر علیه سلامتی و جان خود کاری نکنند، که اگر نعوذ بالله اتفاقی افتاد، ائمه معصومین علیهم السلام از ما برئ و بیزار هستند. فتنه اکبر