🦷 در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام 🔶🔹روایت اول 📜متن روایت: الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِیُّ فِی مَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الثَّنِیَّةِ تَنْفَصِمُ أَ یَصْلُحُ أَنْ تُشَبَّکَ بِالذَّهَبِ وَ إِنْ سَقَطَتْ یَجْعَلُ مَکَانَهَا ثَنِیَّةَ شَاةٍ قَالَ نَعَمْ إِنْ شَاءَ فَلْیَضَعْ مَکَانَهَا ثَنِیَّةَ شَاةٍ بَعْدَ أَنْ تَکُونَ ذَکِیَّةً. 📝ترجمه‌ی روایت: حلبی گفت: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی دندانی که لق شده پرسیدم: آیا خوب است که با طلا، شبکه‌‌ای به هم پیوسته شود و اگر افتاد به جایش دندان گوسفند گذاشته شود؟ حضرت فرمود: بله. اگر خواست پس باید دندان گوسفند را بعد از آنکه ذبح شرعی شد در جایش بگذارد. منبع: 📗مکارم الأخلاق، ص ۹۵ 🔶🔹روایت دوم 📜متن روایت: مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی حَدِیثٍ أَنَّ أَسْنَانَهُ اسْتَرْخَتْ فَشَدَّهَا بِالذَّهَبِ. 📝ترجمه‌ی روایت: محمد بن مسلم گفت: امام باقر علیه السلام دندان‌هایشان شل شد پس آن‌ها را با طلا محکم کرد. منبع: 📕کافی، ج ۶، ص ۴۸۲ 🔶🔹روایت سوم 📜متن روایت: وَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یَنْفَصِمُ سِنُّهُ أَ یَصْلُحُ لَهُ أَنْ یَشُدَّهَا بِالذَّهَبِ وَ إِنْ سَقَطَتْ أَ یَصْلُحُ أَنْ یَجْعَلَ مَکَانَهَا سِنَّ شَاةٍ قَالَ نَعَمْ إِنْ شَاءَ لَیَشُدُّهَا بَعْدَ أَنْ تَکُونَ ذَکِیَّةً. 📝ترجمه‌ی روایت: عبدالله بن سنان گفت: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی مردی که دندانش لق می‌شود پرسیدم: آیا درست است که آن را با طلا محکم کند و اگر افتاد آیا درست است که در جایش دندان گوسفند بگذارد؟ فرمود: بله. اگر خواست باید آن را بعد از آنکه ذبح شرعی شد (بکارد و) محکم کند. منبع: 📗مکارم الأخلاق، ص ۹۵ ✍🏻بیان: ✓از روایت اول واضح است که در روایت دوم و سوم به همان شکل شبکه‌ای که در روایت اول ذکر شد بوده که این ممکن نیست مگر با سیم که با توجه به روایت، سیم آن از جنس طلا بوده است؛ بنابراین علاوه بر آنکه این کار مورد تأیید اهل بیت علیهم السلام بود خود امام معصوم هم این کار را انجام دادند. پس ارتودنسی مورد تأیید طب اسلامی است با این شرط که با سیم طلا انجام شود. ✓نکته مهم آن است که هرچند در این روایات فقط صحبت از محکم کردن دندان با طلا شده اما بنا بر اصل تجربه در طب که از سوی ائمه علیهم السلام القاء شده است می‌توان از همین روش برای امورات دیگری غیر از محکم کردن دندان مانند مرتب و نیز استفاده کرد؛ چون در طب، صرف تأیید یک عمل از سوی اهل بیت علیهم السلام و إطمینان از عدم ضرر جدی آن با مقاصد دیگر، کافی است تا بتوانیم آن را تجربه کنیم که بنا بر القاء اصل تجربه در طب اسلامی از سوی اهل بیت علیهم السلام می‌توان آن عمل را جزو مسائل طب اسلامی به حساب آورد. (توضیح بیشتر در جلسات مبادی علم طب) ✓نکته جالب دیگر آن است که در آن زمان هم انجام می‌شده و دندان گوسفند را به جای دندانی که افتاده است می‌کاشتند البته در یک روایت هم آمده که دندان انسان مرده را می‌کاشتند که امام علیه السلام فرمودند باید گوسفند، ذبح شرعی شده باشد و انسان مرده، غسل میت شده باشد تا بتوان از دندانشان برای کاشت دندان استفاده کرد. اما معلوم نیست این کار دقیقاً چطور انجام می‌شده که اولاً می‌توانستد دردش را تحمل کنند و ثانیاً می‌توانستند آن را محکم نگه دارند که باتوجه به سوال اصحاب به نظر می‌رسد این کار با کمک سیم طلا انجام می‌شده؛ یعنی دندان گوسفند را در جای مد نظر می‌گذاشتند و سپس با سیم طلا آن را محکم می‌کردند. ✓برای حل معضل هزینه‌ی بالای این کار می‌توان چنین کرد که افرادی باشند تا سیم طلا را پس از اتمام درمان از بیمار گرفته و آب کنند و هزینه‌ی آن را به بیمار بدهند و از آن طلای آب شده مجدداً سیم مخصوص بسازند و بیمار هم آن هزینه را پس از اتمام دوره درمان به پزشک بپردازد و در شروع درمان تعهد کتبی بدهد یا مثلاً چک بکشد که تا پایان درمان موظف است هزینه‌ی آن را بپردازد. ✓به هر حال خوب است این مسأله پیگیری شود و با دندان پزشکان مطرح شود و این فرهنگ جا بیفتد که ارتودنسی با سیم طلا انجام شود که یک نسخه‌‌ی مهم از طب اسلامی در درمان مشکلات است. @tebbsabzevar