📃📃📃📃📃📃📃📃📃
🔺راه دست یافتن به مزاج اعدل
چنانکه در مطلب سابق گفتیم شناخت مزاج اعدل علاوه بر اینکه مقایسه مزاج ما با مزاج انسان کامل را آسان میکند و ضعفهای بدنی و روحی و اجتماعی ما را آشکار می سازد، در علم اعتقادات نیز برای شناخت معصوم کاربرد دارد
اکنون میخواهیم راههای نزدیک شدن به مزاج اعدل را بیان کنیم و مشخص کنیم که داشتن مزاج اعدل تنها با تکیه بر تغذیه درست بدست نمی آید
🔺نکته: مزاج اعدل با بیماریهای ساده و زخمهای ناشی از سلاح سرد و گرم و سموم و زهرها از بین نمیرود و لذا وفات پیامبران و معصومین یا شهادت آنها مترتب بر مشیت خاص الهی یا زخمها و سموم بسیار قوی دارد که محل مزاج را به کلی از بین میبرد
راه دستیابی به مزاج اعدل:
1-تغذیه:
الف-رعایت آداب غذا خوردن و ترک مکروهات و مضرات هم در کیفیت و هم کمیت و اوقات مناسب و ظروف خاص مناسب.
ب-رعایت تعدیل کنندهای طبع مانند:
1-حجامت عام همراه با رعایت خوراک مخصوص آن
2-مداومت بر سبزیجات در سفره بخصوص برگ چغندر و خرفه و ترب
3-مداومت بر نمک یا سرکه قبل و بعد از غذا
4-مداومت بر عسل طبیعی و خرمای خشک و 21 دانه مویز در ناشتا
5-مداومت بر آب فاتر و شکر سرخ یا قهوه ای طبرزد و روغن زیتون
6-جویدن کندر
7-خوردن سیب رسیده
8-خوردن کاسنی
9-سویق گندم و جو بصورت خشک
10-مداومت بر خوردن بادنجان
11-مسواک با چوب اراک
12-مداومت بر استعمال نوره اسلامی
2-پوشش:
داشتن مزاج اعدل مستلزم عمامه یا کلاه و دستمال بر سر نهادن در فضای باز و جاهایی مانند دستشویی است. همچنین گشادی لباس و رنگ روشن آن، از شرایط مزاج اعدل است
3-خواب:
برای مزاج اعدل رعایت خواب قیلوله(بین روز)، خواب اول شب، بیداری سحر و ترک خواب قبل از طلوع و غروب آفتاب شرط است
4-طهارت:
داشتن مزاج اعدل بستگی تام به طهارت دائمی(وضو یا غسل یا تیمم همیشگی) دارد و یکی از دلایل سلامتی و طول عمر علما همین است
5-آرامش:
برای مزاج اعدل داشتن اعصاب آرام و روان سالم شرط است و این آرامش طبق آیات قرآن با ذکر و یاد خداست پس نمازبخصوص اول وقت و تلاوت قرآن و مانند آن باعث این آرامش و تعادل روحی شده و شخص را از پوچی و زندگی بی هدف و دلهره نجات میدهد
6-تقوا :
طبق روایات و بیانات استادتبریزیان؛ عامل مهم بیماریهای سخت و ناگهانی، گناه است لذا کسانی که گناه نمیکنند بیمار نمیشوند جز آنجا که برای امتحان الهی و ارتقای درجات است که منافاتی با تعادل مزاج ندارد
7-روح القدس:
آخرین شرط مزاج اعدل، محافظت تکوینی خداوند از شخص در مقابل حوادث مادی و معنویست و این توسط ملائکه و روح القدس انجام میگیرد که مستلزم فعال شدن لایه ی قدسی نفس است و آن میسر نیست جز از راه حرکت به سوی هدف نهایی از خلقت انسان که مقام قرب است و از تقوا و اخلاق بالاتر است.
🐾
@teebbedva 🐾
🗞🗞🗞🗞🗞🗞🗞🗞🗞