✨رسیدیم به اینکه برای کنترل خیال باید از ذکر استفاده کرد. آیاتی را عرض کردم که ذکر در آن ها آمده بود و عرض کردم که ما در زندگی مان ترغیب شدیم و دستور داده شدیم به اعمالی که ثابت هستند و باید این ها را پشت هم انجام بدهیم. مثلا نماز، یك ذکر ثابت است یا قرائت قرآن یا دستورات دیگر ذکری.
✨نکته ای که خیلی قابل تأمل است این است که اینها ثابتاتی هستند که در ممارست و در طول زمان، در شاکله ی انسان، نشست می کنند و شاکله ی انسان را به سمت و سوی الهی برای دریافت هایی بالاتر از دریافتهای مادی تغییر می دهند. این ثابتات اعمال هر چقدر ادامه پیدا کنند و هر چقدر کمیّتاً فراخور حال افراد بیشتر بشوند، کیفیت هم در آنها بیشتر خواهد شد و منجر به ارتقاء روح خواهد شد.
✨آیات ۱۶ و ۱۷ سوره جن: وَ أَ لَّوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً
و اینکه اگر آنها [جنّ و انس] در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان میکنیم. هدف این است که ما آنها را با این نعمت فراوان بیازماییم؛ و هر کس از یاد پروردگارش روی گرداند، او را به عذاب شدید و فزاینده ای گرفتار میسازد! میفرماید اینها اگر که استقامت کنند بر طریقت، لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً ما از این آب، روزی آنها خواهیم کرد، لِنَفْتِنَهُمْ برای این بوده که امتحانشان کنیم و در واقع آنها را به فتنه بیاندازیم، تا خار و خاشاک آنان جدا شود، به تعبیر قرآن زَبَدِ راوی شان از بین برود، آن کف روی آب از بین برود، و خالصی و ناخالصی از هم جدا شود، وَ مَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ، و کسی که اعراض کند از یاد خدای تبارک و تعالی و آن ذکر، یَسْلُکْهُ عَذاباً صَعَداً، این در سلك عذابی قرار می گیرد که این عذاب دائماً در حال صعود است. یعنی چه؟ یعنی مرتباً درحال زیاد شدن است. یعنی در آن فضای عذاب که هست، مرتب با خود فکر می کند کاش مشکلات من کم بشود، کاش عذاب من کم بشود. این مرتباً بیشتر می شود. این مربوط به کسی است که یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ...
✨آیه 36 سوره مبارکه زخرف می فرماید : وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ
و هر کس از یاد خدا رویگردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست!
وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ کسی که پشت می کند به ذکر خدای تبارک و تعالی، چه اتفاقی میافتد؟
نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ؛ ما بر او یك شیطانی را خواهیم گمارد نه اینکه خدای تبارک و تعالی نَعُوذُ بِاللَّهِ بخواهد یك کسی را اذیت کند. کار انبیاء و اولیاء علیهم السلام این بوده است که نظام هستی و ساختار آن را برای ما تبیین می کرده اند، که ای انسان، قاعده این شکلی است. مثل اینکه شما میخواهید بروید جلو عابر بانك (از آن عابر بانك هائی که نیاز به کارت دارد) و بگوئید سیستم بانکی به من ظلم کرد به من پول
نمی دهد! خوب قاعده این است شما هرچقدر هم پول داشته باشید و وضع تان هم خوب باشد باید حتماً کارت را داخل عابر بانك قرار دهید تا به شما پول بدهد، این قانون و قاعده اش است. اما نکته ای که هست این است که شما نمی توانید بگوئید چون من کارت ندارم این ظلم است. خدای تبارک و تعالی می گوید سیستم هستی، نظام و ساختار هستی، کسی که پشت می کند به ذکر، یك شیطانی بر او گمارده می شودکه فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ که با او قرین خواهد بود، با او نشست و برخاست خواهد کرد. حالا ما باید ببینیم که چقدر از ذکر اعراض می کنیم؟ چقدر شیطان می تواند دور و بر ما باشد؟ این شیطان می تواند شَیاطین الانس باشد، می تواند دوست بدی باشد که آدم را اذیت می کند، می تواند از اجنه باشد، شَیاطینَ الانسِ وَ الجِنِّ ، هر دو می توانند باشند یعنی شیطان صفتی است برای انس و جن، اما این نتیجه چیست؟ نتیجه اعراض از ذکر است.
♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹
جلسه ی هجدهم (ربط قرآن و ذکر و حقیقت مکتوب مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام با توجه به معنای طبقات وجودی انسان کامل)
@m_h_esfahani
فایل کامل جلسات🔻
t.me/esfahani_archive