#گفتگو
#آمریکا
@ThrillofPeace
✳️ نگاه به اسلام در غرب
🔹گفتوگو با فیلسوف جوان افغان مقیم آمریکا
💠 دکتر سید حسن حسینی (اخلاق)؛ متفکر و فیلسوف چهل ساله افغان که متولد استان بامیان و دانشآموخته حوزههای علمیه قم و مشهد و دانشگاه علامه طباطبایی تهران است، اکنون با داشتن سابقه تدریس در دانشگاههای امریکا، ایران و افغانسستان به عنوان یکی از مهمترین متفکرین افغان در دنیا مطرح است. این پژوهشگر دانشگاه جرج واشنگتن، اکنون عضو جامعه فیلسوفان مسلمان، انجمن فلسفی آمریکا و آکادمی دین آمریکاست و در زمانهای که حکمت متعالیه هنوز با منتقدان مختلف خود دست و پنجه نرم میکند، بازگشت به حکمت مشاء را در سر میپروراند. با وی در شهر هیوستون تگزاس درباره نگاه به اسلام در غرب به گفتوگو نشستم.
🔹شما اکنون مشغول تدریس و پژوهش در آمریکا هستید. نگاه به اسلام را در غرب چگونه میبینید؟ وضعیت مسلمانان و تعامل آنان با اکثریت غیرمسلمان چطور است؟
من وقتی وارد جامعه آمریکا شدم تصور میکردم که آشنایی کمی با اسلام دارند. ولی به تدریج دریافتم که اطلاعات قوی و عمیقی در باب اسلام در مجامع آکادمیک آمریکا وجود دارد. با تنوع و تکثر فهمها در جوامع اسلامی آشنا هستند.
شما در فضای عمومی اینجا با گرایشهای و فرقههای جدید اسلامی نیز آشنا میشوید. جمعیت مسلمان آمریکا با هر حسابی از جمعیت کشورهایی مانند لیبی، قطر و کویت بیشتر است. تنوع عظیم جوامع اسلامی در آمریکا تفاوت اساسی آن با اروپاست.
@ThrillofPeace
اسلام به اروپا بیشتر از طریق کارگران یدی وارد شده؛ ولی در امریکا این متخصصان مسلمان بودهاند که اسلام را وارد آمریکا کردهاند. همچنین در آمریکا قشر بومی مسلمان داریم که در اروپا این ویژگی دیده نمیشود. بردههای سیاهپوست در آمریکا سابقه طولانی در مسلمانی داشتهاند و مسیحیت را ناتوان از مقابله با بردهداری میدیدهاند.
پارسال در آکادمی دین آمریکا، جیمی کارتر ـ رییسجمهور اسبق آمریکا ـ بهعنوان استاد دین دعوت شد تا سخنرانی کند. او گفت که به یاد میآورد در کودکی که همراه مادرش به کلیسا میرفت، کشیش با استناد به آیات انجیل از برتری سفیدپوستان بر سیاهپوستان دفاع میکرد.
در جامعه آمریکا این تعارض میان سیاه و سفید بسیار جدی بوده و سیاهان، اسلام را راه رهایی از بردگی دیدهاند. حتی نهضت «ملت اسلام» در آمریکا نه بر اساس یک تلقی معرفتی، بلکه بر پایه نفرت از مسیحیت شکل گرفت. وجه واکنشی آن خیلی بیشتر از وجه کنشی آن بوده است.
همه اینها موجب شده که اسلام در آمریکا وضعیت خاص و متنوعی پیدا کند. بدون در نظر گرفتن این تنوع نمیشود از اسلام و مسلمانان در آمریکا سخن گفت. من یک بار جهت نگارش کتابی، برای جوانان مسلمان متولد آمریکا سؤالاتی طرح کردم؛ یک سؤال این بود که چه توقعی از اسلام در جامعه غربی دارند؟
@ThrillofPeace
یکی از این دانشآموزان که به تازگی میخواست وارد دانشگاه شود جواب داده بود که سؤال شما درست نیست؛ به من چه ربط دارد که مسلمان آلمانی یا بریتانیایی یا حتی کالیفرنیایی درباره اسلام به چه میاندیشد و از آن چه توقعی دارد. شما باید ببینید که یک جوان ویرجینیایی (جایی که از وی پرسیده بودم) از اسلام چه میخواهد. این یعنی اینکه بدون درک تنوع و تکثر نمیتوان قدمی در مفاهمه یا احیاناً ترویج معارف برداشت.
خلاصه آنکه در عین آگاهی نسبتاً خوب مجامع آکادمیک آمریکایی از اسلام، عموم نامسلمانان آمریکا تحت تأثیر رسانه، به مسلمانان مینگرند و خواهان موضعگیری علنی مسلمانان علیه افراطگراییاند.
در مقابل نیز مسلمانان به گروههای مختلفی از نظر واکنشی تقسیم میشوند؛ از کسانی که موضع دفاعی میگیرند، تا کسانی که موضع تهاجمی دارند؛ از کسانی که تلاش میکنند گلیم خویش را از دعوا به سلامتی بیرون کشند، تا جوانانی که به مسایل کاربردی و بومی آمریکا مثل زندانیان، بیسرپرستها، بیخانمانها، یتیمان و اسارتهای مدرن با توجه به آموزههای اسلامی میپردازند.
telegram.me/bayeganitabligh/5347
یک نکته تا اندازهای مشترک بین نسل مسلمان تولدیافته در آمریکا این است که عموماً از تفرقه و نفرتافکنی فرقههای اسلامی علیه یکدیگر منزجرند و در مقابل از همکاریهای بین فرق و حتی ادیان استقبال میکنند.
منبع: تقریرات؛ اردیبهشت و تیر ۱۳۹۵
📝 «انجمن بین المللی ترنم صلح»
🆔
@ThrillofPeace