ضرورت توجه به مبحث "انسان شناسی"5⃣ 🔮انسان عصاره تمام عالم🔮 📝خدای متعال انسان را به گونه ای آفریده که منطبق بر صفات و ویژگی‌های خود او و عالم هستی است. پس هستی شناسی و خداشناسی راهی بهتر و نزدیک‌تر از ان ندارد که وارد بر قلبش شود چنان که می‌فرماید: "ان الله خلق ادم علی صورته" خدای تعالی تجلی اعظم خود را در انسان قرار داد. ❌برخلاف برخی موجودات که برخی اسماء الهی را متجلی می‌کند. این باب مفصلی را در عرفان باز کرده و بحث‌های مفصلی دارد. 📌آیاتی هست در این باب: "اقرأ کتابک" سوره اسراء ایه 14. این کتاب همان کتاب انفسی است. آن را خوب بخوان و نسبت آن خدا را با تک تک حروف و اجزاء این کتاب و کیفیت تجلی اش را در وجودت دقت کن. "و فی انفسکم افلا تبصرون" ذاریات 21 "و سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق"فصلت 53 ✅انسان بهترین نسخه آفریدگار خودش است. "لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ثم انشاناه خلقا اخر فتبارک الله احسن الخالقین" بعد از هیچکدام از افریده ها خدا به خودش تبریک نگفت جز افرینش انسان که صفت احسن الخالقین او ظهور کرد، پس تبارک دارد. 💡پس کسی که بخواهد خداشناسی و عالم شناسی کند باید به قلبش رجوع کند. چون انسان عبارت است از مجموع عالم: "اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر" عالم بزرگ‌تر در درون تو و قوای روحانی در درونت نهادینه شده و از انجا به تو این توان را داده اند که عالم را اداره کنی. 🗺 ابعاد مختلفی که انسان دارد چون جامعیت اسماء را دارد می‌تواند جامعیت همه موجودات را داشته باشد ون هر اسمی مادر اسماء پایین دست است. کسی که بتواند آن اسماء مادر را ارتباط بگیرد، همه اسماء پایین دست تحت اشراف او قرار می‌گیرد. دانش نفست مکان سرسری است گر به حق دانا شوی دانی که چیست 📌تمام تخیلات، احساسات، توهمات، تعقلات، لذات و دردها، صور اعمال، ملکات جرئی و کلی همه در متن نفس انسان است. این نفس وحدت حقی ظلیه دارد. در عین آن کثرت وحدتی هم دارد. خیلی جالب است وحدت در کثرت و کثرت در وحدت. 📌چنان چه واجب تعالی وحدت حقه دارد: "الم تر الی ربک کیف مد الظل.." این مد الظل نقس اولیاء خداست و انسان کامل. ما برای راهیابی به حقایق عالم هستی و خداشناسی واقعی ناچاریم از ورود به حقیقت قلبمان و اینکه توجه کنیم در قلبمان چه خبر است و آشنایی معرفت گونه، دقیق و عمیق از آن پیدا کنیم. 🕌https://eitaa.com/tolooeaftabtohid