بسمه تعالی انواع شبهات و سؤالات حجاب از لحاظ حقوقی و سیاسی: حجت الاسلام صادقی: سؤال 15: انتخاب پوشش یک حریم خصوصی است و کسانی که در پوشش دیگران دخالت می کنند و قانونی که در انتخاب حجاب افراد دخالت می کند، در واقع به حریم خصوصی افراد تعرض کرده است. پاسخ: حریم خصوصی یعنی چه؟ یعنی آن محدوده مادی و معنوی ای که مربوط به هر کس هست و او دوست ندارد دیگران بدون اجازه و بدون مجوز وارد آن حیطه بشوند. حال اگر کسی پوشش خصوصی را، از حریم خصوصی وارد حریم عمومی بکند، بُعد اعتقادی او به خودش ربط دارد اما بُعد رفتاری آن و اینکه آیا این رفتار او بر روی دیگران تاثیر می گذارد یا نه، بحث می شود. علامت اینکه حجاب یک حریم عمومی است، همین هست که محدودیت دارد. انسان ها وقتی وارد حریم اجتماع می شوند، می پذیرند که یکسری محدودیت ها را تحمل کنند و یکسری تکالیف را بپذیرند تا از مزایای اجتماع بهره مند شوند. سؤال 16: هر انسانی باید در انتخاب پوشش آزاد باشد. اینکه در کشور ما این طوری نیست، نشانه عقب ماندگی ماست! پاسخ: در هیچ کشوری اینگونه نیست که مردم در انتخاب پوشش آزاد آزاد باشند. یعنی مثلاً اجازه داشته باشند با کمترین لباس یا بدون لباس در خیابان یا اداره یا دانشگاه یا مدرسه و ... حاضر بشوند. بلکه هر کشوری قانونی دارد و یک میزان از محدودیت را ایجاد می کند. در کشور ما نیز همین گونه است. مثلاً در فرانسه اگر افراد و حتی مردان، با بیرجامه در خیابان قدم بزنند، جریمه می شوند. و ارائه برخی قوانین پوشش در کشورهای مختلف و قوانين دانشگاهاي كشورهاي غربي سؤال 17: اگر سیستم کارآمد باشد، مردم عاشق آن و باورهای آن می شوند و نیازی هم به قانون و گشت ارشاد و .. نیست. پاسخ: هرچقدر مردم عاشق بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه کاسکت و معاینه فنی خودرو شده اند، عاشق بقیه قوانین هم می‌شوند. در بحث وضع قوانین و اجرای آنها، عقل است که حکم می‌کند نه عشق. بستن کمربند ایمنی هر فردی را به زحمت می اندازد، اما عقل حکم میکند که بستن آن ضروری است. درباره بقیه قوانین هم همینطور است. سؤال 18: چرا ما مثل دیگر کشورهای اسلامی مثل مالزی و ترکیه و لبنان و ... نیستیم که حجاب آزاد باشد و می بینیم که در این کشورها حتی وضع عفاف از ایران هم خیلی بهتر است؟ پاسخ: اولاً وضع این کشورها از ایران اصلاً بهتر نیست. اینکه تمام تصویری که ما از لبنان و مالزی و ... داریم، چند تصویر از زنان چادری و مذهبی هست و مراسم عید فطر و قربان یا حضور در مراسم حج، نباید ما را به اشتباه بیاندازد. ثانیاً تعریف ما از کشور اسلامی این است که کشوری که تصمیم دارد قوانین اسلام را در آن پیاده کند. ثالثاً پوشش در همه کشورها پروسه هست، ولی در ایران پروژه است. یعنی برنامه جدی دارند برای نابودی ایران. در هیج کشوری نمی بینیم که دهها شبکه ماهواره ای بصورت پخش زنده و به زبان فارسی برنامه های سرگرمی و سریال و تحلیل سیاسی و ... پخش کنند. اما برای ایران این کار را می کنند. سؤال 19: حجاب یک امر فرهنگی هست. چرا با قانون آن را خراب می کنیم تا مردم از آن زده شوند؟ پاسخ: صرف فرهنگی بودن یک مطلبف سبب نمی شود که قانون در آن دخالت نکند. مثلاً تهمت نزدن به همدیگر یک امر فرهنگی هست اما اگر تهمت جنسی شد قانون می تواند ورود کند و فرد اتهام زننده را مجازات کند. سؤال 20: حجاب یک امر اعتقادی و ارزشی است، چرا اجبار می شود. در امور اجتماعی می شود اجبار کرد نه امور اعتقادی. پاسخ: همه می دانیم که اگر الزام حجاب برداشته شود، بسیاری از افراد تحت تأثیر امیال شخصی یا تبلیغات گوناگون، به همین حد آزادی پوشش سر اکتفا نمی کنند و در مدت زمان کوتاهی وضع پوشش بدن به بدترین شکل خود خواهد رسید. سؤال 21: چرا تا گرایش و شناخت را در مردم کامل نکردیم، افراد را مکلف و مجبور می کنیم؟ پاسخ: شما نسبت به فرزند خودتان یا برادر و خواهر کوچکترتان احساس مسئولیت می کنید. لذا گاهی او را مجبور به مسواک زدن و دارو خوردن و ... می کنید، ولو اینکه توجیه احساسی و منطقی نشده است. سؤال 22: می گویید: خارجی ها برای زمینگیر کردن مسلمانان، می خواهند آنها را بی حجاب کنند و کم کم به فساد بکشنانند. خوب اگر این بی حجابی و فساد سبب نابودی و زمینگیر شدن مسلمانان باشد، پس الان خود آنها باید زمینگیر و نابود شده باشند. چون حجاب ندارند و خیلی مفاسد را دارند. سؤال 24: الان چون حجاب اجباری هست، خیلی از دختران احساس توهین به خود می کنند و می گویند من را آزاد بگذار، که هر پوششی که می خواهم استفاده کنم. سؤال 25: الان تمام محدودیت ها برای زنان هست و مردها اختیار دارند با هر پوششی رفت و آمد کنند. چرا مردها در تمام این موارد آزاد هستند؟ و .... https://eitaa.com/umefafgaraei