به نام خدا حجت الاسلام بیاتی: برای داشتن یک زندگی با محتوا و با پیش فرض خویشتن داری جنسی، باید به سه لایه تقویت کننده های عفاف، تخریب کننده های عفاف و نمایشگرها، نشانه ها و نمادهای عفاف توجه شود. افراد به طور طبیعی خویشتن داری را درک می کنند. اگر شما با یک ملحد و کافر در مورد خویشتن داری صحبت کنید، چون این موضوع یک امر فطری است، امر قابل فهمی است. اینکه انسان به عنوان یک انسان باید در فضای فردی و اجتماعی یک سری را امور را رعایت کند و این موضوع در همه جوامعی که در آنها تمدن و فرهنگ وجود دارد، قابل درک است. نمایشگرها، نشانه ها و نمادهای عفاف: آن چیزهایی که نشان می دهد یک فرد عفیف است. نکته: در این زمینه متأسفانه از سوی حوزه و دانشگاه کم کاری شده است و نمودهای عفاف به نوعی تنها در مسأله حجاب دیده می شود و در صورتی که چنین نیست. نمایشگرهای عفاف الف. رفتارها 1. حجاب 2. مدیریت نگاه (علاوه بر یک عامل تقویت کننده، علامت عفاف نیز هست) غمض بصر: بستن چشمها و غض بصر: کوتاه کردن نگاه و ادامه ندادن آن و لذت نیاوردن در آن روایت: برای سنجش حیای یک فرد به چشم او نگاه کنید. نکته: در اولین آیه ای که در خصوص حجاب نازل شده است (برای زنان و مردان) به نگاه اشاره شده است (قل للمؤمنیین یغضون ...) در صورتی که به گمان ما حجاب خانمها از نگاه آنها مهمتر است. چرا حفظ نگاه زن از حجاب او اولویت دارد؟ چون نگاه در مرد عامل است و در زن نماد است. در عدم مدیریت نگاه خود فرد آسیب می بیند. تحقیقی توسط آمریکایی ها در مورد خانمهایی که به آنها تعرض جنسی شده بود، صورت گرفته بود، از مردان متجاوز پرسیده شده بود که چرا با وجود خانمهایی که برای سرویس جنسی مهیا هستند، سراغ افراد دیگر رفته اید؟ بیش از 67 درصد از مردها اعلام کردند که نگاه آن خانم طوری بود که من گمان کردم او هم موافق این رابطه است. در صورتی که خانمها اذعان داشتند که چنین قصدی نداشتند. وقتی خانمی نگاه ادامه داری دارد، گاردش را باز کرده است. در حجاب هم، میزان گرفتن رو به هنگام صحبت با نامحرم، میزان گارد خانمها را نشان می دهد. امام علی (ع) به امام حسن (ع) می فرمایند: «دخترانت را در غرفه هایی قرار بده تا مردها را نبینند.» نمی فرماید که مردها آنها را نبینند. 3. عفت در کلام همه ما می دانیم که کلمات مستهجن و رکیک، کلماتی هستند که نشان دهنده ذهنیت های باز و بی حیای متکلم است. پس اگر فردی شروع به استفاده این کلمات نمود، از عدم استحکام خویشتن داری خودش خبر می دهد و می گوید که من خیلی هم مقید نیستم. 4. ازدواج بهنگام: تلاش برای ازدواج فرزندان و یا تلاش برای ازدواج بهنگام خود 5. امر به معروف در حوزه مباحث عفیفانه (علامت عفت و خویشتن داری خود فرد را می رساند) 6. غیرت ورزی امام علی (ع): عفت یک مرد به اندازه غیرت او است. 7. پرهیز از رسانه های اغوا کننده (عدم استفاده از نرم افزارهای خاص و عدم استفاده از فیلترشکن) ب. موقعیتها 1. التزام به منزل بانوان (عدم اصرار برای خروج از منزل و عدم لذت از حضور اجتماعی و خروج از منزل برای ضرورت) 2. معماری عفیفانه (نوع طراحی محل کار) 3. مدیریت خلوت و اختلاط (عدم ایجاد موقعیت خلوت با نامحرم، باز گذاشتن درب و ...) 4. واسطه گری در امر ازدواج (نگران ازدواج دیگران بودن) 5. جایز بودن ازدواج موقت و مجدد در جامعه (خیانت نداستن این ازدواجها) این ازدواجها در موقعیت های خاص ضرورت دارد. مثلاً خانمی که دارای چند فرزند است و همسرش را از دست داده است. به دلایل نیازهای مختلفی که دارد، نیاز به ازدواج دارد و طبیعتاً نمی تواند با مرد مجردی ازدواج کند و سهم مردی می شود که توانایی در اختیار گرفتن همسر دوم را دارد و یا خانمهایی که به تجرد قطعی نزدیک شده اند و یا به آن رسیده اند که طبق آمار رقم بسیار بالایی می باشد. جامعه ما در برداشت از این قضیه بسیار ضعیف است و این مسأله تبدیل به یک بحران شده است. در طول این 40 سال حتی یک فیلم نیز درباره ازدواج موقت و ضرورت آن در مواقع خاص ساخته نشده است. چرا که این مورد جلوی بی عفتی را می گیرد. https://eitaa.com/umefafgaraei