حجت الاسلام بیاتی: اسلام با روش مشخصی در طی 23 سال، بر پیامبر قرآن را نازل نموده است. با اینکه پیامبر همه قرآن را در شب قدر دفعتاً دریافت نموده است اما برای اجراییات آنها، وحی تدریجی و مجدد صورت گرفته است. این یعنی چه؟ یعنی اینکه شما باید به قدر ظرفیت مخاطبت، عملیات را تعریف کنید. اسلام به اجتماعی پذیر نمودن موضوعات دینی قائل است و ترتّب و اولویتها را در نظر می گیرد. ما نیز قصد یک برش مفهومی را داریم. در موضوع عفاف، اسلام توسط آیاتی، که این آیات عفاف در 34 دسته قرار می گیرد و از سوره 31ام آغاز شده و به سوره 104ام قرآن می رسد، این موضوع را نازل نموده است. این موضوع 4 گام دارد. گام اول در مکه صورت می گیرد و پیامبر قصد فرهنگ سازی دارد. گام اول ارزش گذاری نسبت به عفاف و ضد ارزش تولید کردن در خصوص بی عفتی (این کار را قبول ندارم و با آن مقابله می کنم. از قبیل سوره هایی که به قوم لوط می پردازد). گام دوم تثبیت ارزش گذاری (خوب و یا بد دانستن انجام کاری). گام سوم مقام تولید هنجار موافق با مسأله عفاف و گام چهارم تثبیت هنجارها (عمومی کردن هنجارها) ما در کدام یک از این چهار مرحله و گام قرار داریم؟ در جامعه ما این تصور وجود دارد که ما در مرحله چهارم هستیم. فهم و توقعی که از جامعه اسلامی وجود دارد، اجرای تمامی حدود، با تمامی زوایا و ابعاد و اقشار مختلف اجتماع است. توقع ما از جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی است. در حکومت اسلامی همه موارد اجرا می شود نه در جمهوری اسلامی. عدم درک این مسأله باعث جدایی برخی از افراد کاملاً مذهبی شده است. چرا که بر این باورند که چرا همه اسلام اجرا نمی گردد. آیا عفاف در جامعه ما فرهنگ است؟، ارزش است؟، ارزشش عمومی است؟، هنجار است؟ و یا هنجارش عمومی است؟ خانم درویش زاده: به زعم بنده ما در زمان مکه پیامبر هستیم و هنوز ارزشها تبیین نشده است. از لحاظ تئوری تا گام چهارم نیز پیش رفته ایم اما از نظر نهادینه شدن در گام اول هستیم. با وجود استثناهایی، برای کل جامعه ارزشگذاری نشده است. مثلاً ارتباط با نامحرم یک مصداق است. اختلاط کاری و درسی بین زن و مرد، آنقدر زیاد شده است که برای آنها عادی شده است و اصلاً شما نمی توانید به افراد بگویید که صحبت با نامحرم چنین مسائلی دارد و سریع افراد گارد می گیرند. دکتر صمدی: کلیت و میانگین جامعه در مرحله سوم و هنجارسازی هستند، اما نسل جوان و جدید در مرحله دوم هستند. یکی از آقایان حاضر در جلسه: در برخی از مصادیق عفاف شاید در مراحل سوم و چهارم باشیم، ولی در برخی موارد مثل حجاب یا زینت و آرایش هنوز عقب هستیم. دکتر صابری فتحی: به اعتقاد من هر چهار مرحله به نوعی در همه جوامع وجود دارد. فقط ممکن است که بر روی مصادیق آن اختلافاتی وجود داشته باشد. در جامعه ما بحث جمع اضداد مشکل ساز شده است. یعنی مردم ما کاری را برای خودشان مباح می دانند ولی برای دیگری حرام می دانند (مثل فردی که متلک گویی به دختران محل را برای بقیه اشکال می داند ولی اهالی محل از دست خود آن فرد عاصی هستند). نظام ما (دولت و مسئولین) نیز به طور گزینشی با هر چهار مورد برخورد می کند. مثلاً در گزینش های استخدامی ممکن است که دختر خانمی را به دلیل بدحجابی رد بکنند ولی فرد دیگری را هزاران رابطه را داشته است نمی بینند و حتی چشمان خود را نیز بر روی آنها بسته اند. نکته بعدی اینکه من مثل دکتر صمدی از جوانها ناامید نیستم. عصیانگری جوانها اقتضای سن آنها است و ما نیز وقتی جوان بودیم، قبول حرفهای بزرگترهایمان برای ما سخت بود، ولی حالا که بزرگتر شدیم کارهای جوانها برای ما عجیب به نظر می رسد. به اعتقاد من ما در مرحله چهارم هستیم. مقام معظم رهبری در یک سخنرانی فرمودند: خانمی که بدحجاب است، در شب 21 رمضان قرآن را به سر می گیرد یا آقایی که لباس مناسبی ندارد در روز عاشورا سینه زنی میکند. ولی افراد به دلیلی هوای نفس و لذت طلبی هایی که وجود دارد، لغزشها وجود دارد. حجت الاسلام بیاتی: مرحله ارزشگذاری و تثبیت ارزش ذهنی است و لغزشها که در ذهن وجود ندارد و نافرمانی نیز معنا ندارد. دکتر صمدی: طبق یک مطالعه ای که صورت گرفته است، 60 درصد مردم ایران با قانون حجاب موافق بودند و 35 درصد این افراد به عنوان شریعت و 25 درصد به عنوان عرف و اکثریت، موافق بودند و عمدتاً خانمهای متأهل با اختلاف بالایی نسبت به حجاب موافقتر بودند و آقایان نیز در انتخاب حجاب اختیاری سهم بیشتری داشتند. حجت الاسلام بیاتی: