🔹 در سال‌های پس از انقلاب، هرچند در سینما و تلویزیون، حرکت‌های خوبی در جهت «محتوا»های مفید انجام شده، و تعداد زیادی فیلم با محتوای فرهنگی و دینی تولید شده‌است، اما در زمینه «قالب»، همچنان همان روال سابق و چارچوب تحمیلی سینمای غربی را پذیرفته‌ایم، و هیچ فکر و اراده‌ای برای تغییر قالب وجود ندارد. و تا زمانی که قالب همین باشد، و توسط نخبگان انقلابی تغییر نکند، به هیچ وجه راه برای ورود عمومی نیروهای انقلابی به عرصه سینما و تلویزیون باز نیست. ❓کدام مرد باغیرتی به همسر و دخترش اجازه می‌دهد که نقش همسر و دختر مردی دیگر را بازی کنند؟ ❓کدام خانم عفیف و باحیایی حاضر است عاشقانه در چشمان یک نامحرم نگاه کند و به او بگوید «عزیزم!»؟ ❓کدام مرد باحیایی به خودش اجازه می‌دهد که در صورت و سکنات یک خانم نامحرم زوم کند، و به او بگوید که مثلا دستت را این‌گونه تکان بده، یا لبخندت باید اینچنین باشد؟ ❓کدام خانم باحیایی می‌پذیرد که تصویر بسته صورت او، ولو با حجاب کامل، روی صفحه چند متری سینما، و چندده اینچی تلویزیون‌ها نقش ببندد، و میلیون‌ها نفر، بارها صورت او را تماشا کنند؟ ❓کدام مومن باحیایی حاضر است اینها را بپذیرد؟ ولو پای بازیگری یا کارگردانی یک فیلم ارزشی در میان باشد! 🔹 محتوا مهم است، اما قالب هم تاثیرگذار است، حضرات معصومین به ما آموخته‌اند که هیچ خیری از مسیر گناه محقق نمی‌شود، و هدف نمی‌تواند وسیله را توجیه کند، وقتی برای یک کار مستحب، هزاران مکروه و حرام مرتکب شویم، بدون تردید، آن کار ما، دیگر اثر مثبتی نخواهدداشت، ولو ما پیش خودمان فکر کنیم که فلان فیلم عجب محتوای بلند و عمیقی داشت، و چقدر تأثیرگذار بود، و چند نفر پای آن گریستند! 🔹 ظرف کثیف، آب زمزم را هم آلوده می‌کند. و اگر کسی از آن بنوشد، مریض خواهد شد. غلامرضا گل‌صفتان @valaadiyat