بسیار واضح است که امام خامنه‌ای ◀️ اولا در صحبت‌های اخیر خود، صرفا حکم کلی را ارائه کردند، و از مردم خواستند که به نظر متخصصان رجوع کنند. ▪️ حالا عده‌ای معتقدند که امام خامنه‌ای منظورشان از متخصصان، متخصصان ویژه‌ای مثل مسئولان وزارت بهداشت هست، که البته به نظر می‌رسد درست نباشد، و مصداق و شاهدی برای این حرف، در فرمایش ایشان وجود ندارد. ▪️ و به نظر می‌رسد که منطقی‌تر این است که مانند سایر احکام دین، انتخاب متخصص به عهده خود فرد، و البته با تحقیق علمی، و نه سلیقه‌ای باشد. ▪️ برای مثال، می‌دانیم که یک حکم کلی در مورد روزه این است که چنانچه روزه برای بدن ضرر داشته‌باشد، روزه گرفتن جایز نیست. و تعیین این که ضرر دارد یا خیر، به عهده متخصص است. اما ممکن است یک نفر، با شرایط ویژه، از دو متخصص، دو جواب متفاوت بشنود، یعنی یکی بگوید ضرر ندارد، یکی بگوید ضرر دارد. در اینجا او باید بر اساس تحقیق، یکی از دو متخصص را انتخاب و به دستور دینی مبتنی بر نظر او عمل کند. ▪️ این که چرا امام خامنه‌ای، شخصیت‌هایی مانند دکتر مرندی که پرونده‌ای سیاه دارد، یا افراد احتمالی دیگری که ما نمی‌شناسیم را در چنین مسائلی طرف مشاوره خود قرار می‌دهند، یا نظر پزشکانی مانند پزشکان وزارت بهداشت (که حتی یک صفحه کار علمی در زمینه کرونا ندارند، و صرفا نظرات WHO را تکرار می‌کنند) را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار می‌دهند، شاید به مصالحی مربوط می‌شود که ما از آن بی‌اطلاعیم. ▪️ مهم این است که ایشان ولی جامعه‌اند، هرجا ایشان تصریح فرمودند، ما موظف به تبعیت، و هر جا مردم را ارجاع به نظر پزشکان دادند، ما موظف به رجوع به پزشکان معتمد هستیم. ◀️ ثانیا امام خامنه‌ای، مسئله را به طور کامل از نظر شخصی خود جدا کردند، و فرمودند که من مقید به تبعیت از نظر پزشکان هستم، و واکسن زدن خود را (با منطق شرعی) مطلقاً به عهده پزشکان مورد اعتماد خود محول کردند. و واضح است که در این صورت هر نوع تبعات احتمالی واکسن، متوجه متخصصان است، نه خود امام. ▪️ بنابراین «به نظر می‌رسد» انتساب لزوم دریافت واکسن، به نظر شخصی امام خامنه‌ای، عقلاً و شرعاً جایز نباشد. غلامرضا گل‌صفتان @valaadiyat