ابوالحسین بن القطان عالم بزرگ اهل سنت: برخی از صحابه عادل نیستند یکی از معتقدات مخالفین شیعه، اعتقاد راسخ به عدالت تمامی اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله می‌باشد که البته هیچ مستند علمی عقلی معتبری ندارد. شوکانی اعتقاد ابوالحسین بن القطان عالم شافعی مذهب در خصوص عدالت صحابه را اینچنین نقل می‌کند: الْقَوْلُ الثَّانِی: أَنَّ حُکْمَهُمْ فِی الْعَدَالَةِ حُکْمُ غَیْرِهِمْ، فَیُبْحَثُ عَنْهَا، قَالَ أَبُو الْحُسَیْنِ بْنُ الْقَطَّانِ: فَوَحْشِیٌّ قَتَلَ حَمْزَةَ وَلَهُ صُحْبَةٌ، وَالْوَلِیدُ شَرِبَ الْخَمْرَ، فمن ظهر علیه خلاف العدالة لَمْ یَقَعْ عَلَیْهِ اسْمُ الصُّحْبَةِ وَالْوَلِیدُ لَیْسَ بِصَحَابِیٍّ؛ لِأَنَّ الصَّحَابَةَ إِنَّمَا هُمُ الَّذِینَ کَانُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ. انْتَهَى. قول دوم: حکم صحابه در باب عدالت مانند غیر صحابه است و باید در مورد آن جست‌وجو و بررسی کرد. ابوالحسین بن القطان گفته است: وحشی، حمزه (سلام الله علیه) را کشت و صحابی است و ولید شراب خورد و صحابی است و هرکسی که امر خلاف عدالت از او سر بزند نام صحابی بر او اطلاق نمی‌شود و ولید صحابی نیست چرا که صحابه کسانی هستند که بر طریق صحیح و درست بودند. پایان کلام. 📚 الشوكاني، إرشاد الفحول إلی تحقیق الحق من علم الأصول ج۱ ص۳۳۷و۳۳۸ مشاهده می‌فرمایید که از دید ابوالحسین بن القطان، وحشی و ولید اصلا نمی‌توانند صحابی باشند و در مورد عدالت صحابه نیز بایستی مانند سایرین بحث و جست‌وجو کرد و بررسی‌های لازم را انجام داد. البته واضح است که عدالت صحابه طبق همین مطلب فراتر از عدالت در نقل می‌باشد. شوکانی خود مخالف این دیدگاه است و به نقد آن می‌پردازد اما محل شاهد قول ابوالحسین بن القطان به عنوان یک عالم سنی می‌باشد. وبسایت رسمی: (www.valiasr-aj.com) ایتا: 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2849767479C0d5e53a286