🔸گزارش| فقه حکومتی؛ متکفل اداره انواع نظامات حجت الاسلام در کرسی«غایات و کارویژه‌های فقه سیاسی بر اساس دیدگاه‌های آیت الله خامنه‌ای» : 🔹دانش فقه سیاسی یکی از جوان‌ترین دانش‌ها در علم فقه است هر چند مباحث فقه سیاسی در گذشته بسیار دور نیز مطرح بوده ولی چون نظام اسلامی در آن زمان وجود نداشت مباحث به صورت انتزاعی مطرح شده لکن امروز با توجه به تأسیس جمهور اسلامی ایران به این موضوع بیشتر پرداخته شده است. 🔹مراد بنده در این مقاله از فقه سیاسی، یک فقه مضاف است که در مجموعه گستره فقه قرار دارد و به بخشی از فقه که مسئله آن سیاست است می‌پردازد. در این فقه قدرت حاکمیت و ... مطرح می‌شود اما باید توجه داشت که گاهی ما از قدرت و حاکمیت در خارج از حاکمیّت صحبت می‌کنیم، در این صورت رابطه من با کسی که حکم می‌دهد، رابطه مکلّف و مرجع تقلید است طبیعتاً در این رابطه وقتی که از مرجع پرسیده می‌شود که نظام مالیاتی من چگونه است، جواب می‌شنوم که شما اگر خمس مالت را بدهی مالت پاک است؛ در امثال این احکام، نوع مسئله حکومتی است ولی چون نگاه خارج از حکومت است جوابی که صادر می‌شود دخیل در حاکمیت نیست. 🔹نکته دوم این است که ما در طول تاریخ، فقه‌مان در پاسخ به سؤالات مراجعین شکل گرفته است و چون در طول این هزار و اندی جامعه متمرکز و حکومت شیعه وجود نداشت، اگر هم مسئله سیاسی مطرح می‌شد به شکل شخصی و فردی بود مثلاً شخصی سؤال می‌پرسید که وظیفه من نسبت به ورود یا دخالت در فلان حکومت چیست؟ 🔹نکته‌ای که خودم هم به آن واقف هستم این است که کارویژه‌هایی که در این مقاله عنوان شده‌اند ممکن است که قابل ارجاع به هم باشند و باهم تلاقی داشته باشند این نکته را خودم اذعان دارم ولی چون فرض بنده دسته‌بندی مناسبی بوده که از حیث سعه و ضیق و اطلاق و تقیید با یکدیگر متفاوت‌اند لذا تداخل و تلاقی در این روش امکان دارد. 🔹برخی در قبال این دیدگاه تلقّی‌شان این است که فقه ولو اینکه تأمل بشر در وحی است، ولی یک مقوله بشری نیست و تا نتوان شرع را به شارع نسبت داد فایده‌ای ندارد و اگر حقوق به شارع نسبت پیدا نکند نمی‌تواند ما را به سعادت معنوی برساند که غایتِ خلقت بشر است. 🔹من در جامعه‌ای که نظام حقوقی آن را اداره می‌کند که غایت آن، انتظام زندگی مادّی بشر است، نمی‌توانم به سعادت که غایت خلقت است، برسم. 🌐 yon.ir/eHSVM 🆔 @vasael_ir