🔸 | حقوق معلولین در فقه فریقین 🔹احکام متعالی اسلام در تمام مذاهب به شکل متعادل این ظرفیت را دارد که پاسخگوی نیاز‌های انسان و جوامع بشری باشد و رابطه میان جوامع و افراد و اجتماع را تنظیم و ساماندهی نماید. 🔹گرچه مذاهب مختلف اسلامی در برخی از احکام شرعی با یکدیگر اختلاف دارند. لکن به طور قطع می‌توان گفت در موضوع معلولین بین همه مذاهب اسلامی اتفاق نظر در آراء و فتاوی وجود دارد. اطلاق و عمومات آیات قرآن کریم که مستند همه مذاهب است بر توجه به معلولین و حقوق آن‌ها دلالت دارد. 🔹امروزه موضوع توجه به نیاز‌های معلولین نه تنها در جوامع پیشرفته، امری مفروض و بدیهی است، بلکه در میان آن‌ها رقابت بر سر ارائه خدمات به معلولین می‌باشد، به گونه‌ای که جوامعی که از مدنیت بیشتری برخوردار هستند، در تأمین نیاز‌های معلولین پیشتازتر بوده و قویتر عمل می‌نمایند. 🔹اساساً یکی از ملاک‌های مهم و علائم ترقی و تمدن در عصر حاضر نحوه رسیدگی و توجه به معلولین است، فلذا بر فقهای مذاهب و حاکمان جوامع اسلامی لازم و واجب است که به معرفی رویکرد اسلام به حقوق معلولین قیام نمایند و عدالت و حقوق بشر را در قالب توجه معلولین بر جهانیان بشناسانند. 🔹بیان احکام روح بخش اسلام در دفاع از معلولان، توسط فقهای مذاهب و ارائه آن در منظر معلولین موجب تقویت اعتقاد آنان به اسلام و باور‌های دینی خواهد شد. 🔹در فقه و سنت فریقین، اطلاق آیات و روایات این ظرفیت را دارد تا حقوق معلولین را نسبت به حاکمیت و جوامع اسلامی تعریف و تعیین نماید. 🔹پس از اثبات حق معلولین از طریق ادله قرآنی و سنت، در فقه و سنت فریقین، به دلیل تلازم میان حق و تکلیف و به دلالت التزام منطقی، انجام این تکالیف بر دیگران خصوصاً بر حاکم اسلامی نیز ثابت می‌شود. 🌐 vasael.ir/00046i 🆔 @vasael_ir