🔸 |‌ مبانی نظریه اسلام سیاسی امام خمینی در مقایسه با نظریه‌های رقیب اسلام سلفی و سکولار 🔹اسلام سیاسی نتیجه تأملات علمی امام خمینی(ره) در ساحت های مختلف علوم اسلامی است. امام معتقد بود كه اسلام، نقشه راه در زندگی سیاسی اجتماعی است. 🔹از این رو وی چنین اظهار داشت كه اسلام صرفا برای عبادات و معنویات نیامده است؛ بلكه اسلام باب های دیگری چون حدود و جهاد نیز دارد، كه این باب ها همه در گرو اقامه حكومت اسلامی است. 🔹امام تصریح می كند: «والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفی كردند، سیاست مدن از اسلام سرچشمه می گیرد.» 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اما این فرصت را پیدا می كند كه مدل اسلام سیاسی خود را در یك مرز جغرافیایی به نام ایران پیاده كند. 🔹اگرچه امام در ابتدای پیروزی انقلاب با احتیاط رفتار می كند، اما پس از گذشت زمانی محدود، ظرفیت و پذیرش ملت و مردم ایران را در اجرای مدل اسلام سیاسی مناسب می بیند. 🔹الگوهای اسلام تركی، مالزی، اسلام سعودی، اسلام مصر و اخیرا اسلام داعش همگی نمونه هایی از گفتمان های رقیب اسلام سیاسی امام (ره) می باشند و همگی بدنبال كاهش نفوذ و تأثیر اسلام سیاسی امام (ره) هستند. 🔹اصولا اسلام سیاسی به دنبال ارائه تصویری درست از اسلام است، اسلامی كه نه در ورطه افراط گرفتار شده كه در گرایشات سلفی، تكفیری مشاهده می شود و نه در دامن تفریط پرورش یافته آن چنان كه در اسلام سكولار و میانه رو مشاهده می گردد. 🔹نويسنده معتقد است مباني معرفتي، هستي شناسي و انسان شناسي ايدئولوگ انقلاب اسلامي ايران در تبيين نظريه اسلام سياسي توانسته است بيشترين ارتباط را با ملت هاي غرب آسيا برقرار نمايد. 🔹وسعت دامنه فكري اين مباني به همراه بوم محوري، دين باوري و استفاده از مدل هاي تجربي بشري، زمينه گفتمان مقاومت كنوني در غرب آسيا قابل مشاهده است. از سويي ديگر نظريه اسلام سلفي و سكولار نيز در وضعيت بحراني قرار گرفته و دچار شكست گرديده اند. 🌐 vasael.ir/0004C3 🆔 @vasael_ir