🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 عنوان‌ قسمت ۳۲: "نصرتِ ولی" ولی یعنی سرپرست؛ نصرتِ ولی یعنی سرپرست خودمان را یاری کنیم. ⬅️ در این قسمت به سوالات زیر به صورت مختصر پاسخ داده می شود: ⁉️ آیا منتظران در دوران غیبت سرپرست دارند؟ ⁉️ سرپرست چه جایگاهی دارد؟ ❓آیا جایگاه روایی دارد ؟ ❓آیا جایگاه عقلی دارد ؟ ❓آیا از لحاظ روایی و عقلی قابل اثبات است ؟ ↩️ (مگر نباید ما منتظر بمانیم تا اماممان بیاید؛) ⁉️ آیا در دوران غیبت ما باید حکومت اسلامی تشکیل بدهیم؟ 🔵 بحث تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت قطعا ضرورت دارد؛ به این دلیل که بسیاری از احکام اسلام همچون دیات، حقوق، بخشی از احکام ارث، امر به معروف و نهی از منکر و بخشی از احکام اسلام که برای اجرای آنها ضرورت دارد حکومت اسلامی تشکیل شود و حاکم جامعه اسلامی آن احکام را اجرایی کند و مسلمانان به صورت انفرادی قادر به اجرای احکام نیستند. 🔶 اگر فردی جرم یا گناهی مرتکب شود که باید حد اسلامی بران آن تعیین گردد، تعیین حدود به عهده ما نیست که در این صورت هرج و مرج در جامعه به وجود می آید و باید حاکم اسلامی بخشی از احکام اسلام را اجرایی بکند . و الّا این احکام در دوران غیبت معطل می‌ماند ضمن اینکه جدا از مقوله اجرای بخشی از احکام اسلامی که ضرورت دارد حکومت تشکیل بشود، برای نظم جامعه اسلامی، ضرورت تشکیل حکومت بسیار حیاتی است. 🔸از این رو حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی فرمودند: "زمامدار ظالم و ستمگر بهتر از این است که در جامعه هرج و مرج بوجود آید"= (یعنی وجود حاکم ستمگر بهتر از نبود حاکم هست چون با نبود حاکم در جامعه‌ اسلامی هرج و مرج به وجود می آید.) ما نسبت به تشکیل حکومت در دوران غیبت هیچ شکی نداریم. 🔰اثبات جایگاه ولی از لحاظ روایی ⁉️حالا این حکومتی که قرار است تشکیل بشود چه حکومتی باشد ؟ 🔷 در طول دوران غیبت وقتی که از خود امام سوال کردند ما در نبود شما چیکار کنیم امام فرمود و «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‌ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ» = در این دوران به راویان حدیث ما رجوع کنید آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان. این جمله ای که امام می‌فرماید: "آنها حجت من بر شما هستند"؛ کار را تمام می‌کند یعنی به عبارتی امام زمان در دوران غیبت، نواب عامی دارد که حکمشان نافذ است. 🔺مرحوم شیخ انصاری پیرامون این فراز از روایت که می فرماید: إِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ نافذ بودن هر گونه حکم صادر شده از سوی فقیه را _ در دوران غیبت _ استنباط می‌کند. ⁉️ آیا روایت دیگری وجود دارد که بتوانیم این جایگاه را اثبات بکنیم ؟ 🔷 بله، روایت معروف مقبوله عُمَر بْن حَنْظَله ، این روایت را به طور مختصر بیان می کنیم . در دوران امام صادق علیه السلام دو نفر از شیعیان راجع به نزاعی که بین شان بود می‌خواستند برای داوری به یکی از قضات حاکم طاغوت مراجعه کنند و حقشان را بگیرند. امام به آنها فرمود: اگر مراجعه بکنید و حقتان را بگیرد، هر چند حق مسلم تان باشد، حرام است چون برای گرفتن حقتان به حاکم طاغوت مراجعه کردید. 🔺از امام سوال کردند در چنین مواقعی چیکار باید کرد؟ امام فرمودند: ببینید چه کسی حدیث ما را روایت می‌کند، حلال و حرام ما را مطالعه کرده، صاحب نظر شده، احکام و قوانین ما را شناخته. باید او را به عنوان قاضی و داور بپذیرید، زیرا که من او را به عنوان حاکم به شما قرار دادم. پس آنگاه که به حکم ما، حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمردند. و به ما پشت کردند و کسی که به ما پشت کند به خداوند پشت کرده است و این در حد شرک به خداوند است. 📚 سند روایت وسائل الشیعه، جلد ۱۷، صفحه ۹۹ 🔺 این روایت، در اثبات جایگاه ولایت فقیه، بسیار روایت کاملی است. وقتی امام عنوان می‌کند من او را بر شما حاکم قرار دادم؛ حاکم یعنی شأن حکومتی و فقط در مقوله قضاوت نیست. و حاکم، بر همه احکامی که جنبه حکومتی دارند ولایت دارد و می‌تواند حکمش را ثابت بکند. ⬇️⬇️