#نشر_مجدد
🔆متن شبهه:
چرا کعبه را ميبوسيم؟
🔆پاسخ شبهه :
1⃣بوسيدن ارکان کعبه و حجر الاسود سنتي است که از رسول خدا ص در ميان مسلمانان بجا مانده است.
🔮نقل شده كه پيامبر صلي الله عليه و آله ـدر حجة الوداع (آخرين حج) صورتش را به ركن كعبه مي گذاشت و آن را مي بوسيد. در روايات زيادي نيز بر لمس و بوسيدن حجر الاسود توصيه شده است.
🔮در روايات رسيده از ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ بوسيدن و لمس كردن حجرالاسود در واقع به بستن عهد و ميثاق با خداوند متعال و به عبارتي تجديد پيمان با خداوند متعال تعبير شده است چرا كه طبق برخي از روايات حجرالاسود به منزله دست خداوند بر روي زمين است.
🔮در روايتي از نبي مكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده كه حجرالاسود از بهشت آمده است.(1)
🔮 از امام علي عليه السلام نيز روايت شده كه «حجرالاسود همراه با حضرت آدم عليه السلام (يا زمان نزول آدم به زمين) از بهشت به زمين آمد و آدم عليه السلام آن را در ركن قرار داد و مؤمنان به منظور وفا به عهد و ميثاق الهي آن را لمس مي كنند.(2)
🔮در روايت ديگري آمده است كه حجرالاسود دست خداست در روي زمين هر كس آن را مسح كند بدون شك با خدا بيعت كرده است.(3)
🔮نقل شده روزي عمر (خليفه دوم) در حالي كه حجرالاسود را مي بوسيد، گفت: تو را تنها به خاطر آن كه رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي بوسيد مي بوسم و گرنه مي دانم كه تو سنگي بيش نيستي و نفع و ضرري نداري.
🔮حضرت علي عليه السلام به او فرمود: حجرالاسود هم سود دارد و هم زيان،
👈 عمر گفت: چگونه؟
🔮حضرت فرمود حجرالاسود روز قيامت وفاء مؤمن به عهد و ميثاقش را و انكار كافران را شهادت مي دهد».(4)
🔮در حديث ديگري امام صادق ـ عليه السلام ـدر جواب اين سئوال كه چرا حجرالاسود را مسح مي كنند؟ فرمود:
🔮« به خاطر اين كه وقتي خداوند متعال از بندگان اخذ ميثاق كرد و از آنها پيمان گرفت، به حجر امر فرمود كه ميثاق بندگان را در خود فرو برد، پس هر كس كه پيمان دوستي را حفظ نمود، حجر برايش شهادت مي دهد كه او پيمان و عهدش را نشكسته و به آن وفادار مي باشد».(5)
موفق باشيد
📚منابع:
1. ابن ابي جمهور، عوالي اللئالي، قم، مطبعة سيد الشهداء، 1403ق، ج1، ص174.
2. نعماني، احمد بن ابراهيم، کتاب الغيبه، تهران، مکتبة الصدوق، بي تا، ج1، ص97.
3. سيوطي، جلال الدين، جامع الصغير، بيروت، دارالفکر، 1401ق، ج1، ص588.
4. ابن شهر آشوب، مناقب، نجف، مطبعة الحيدرية، 1376ش، ج2، ص185.
5. محمد بن علي بن بابويه (شيخ صدوق) علل الشرايع، ترجمه ذهني تهراني، محمد جواد، قم، مؤمنين، 1385ش، ج2، ص363ـ365.
📚✒️📚✒️📚✒️📚✒️📚
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634