زن، خانواده و سبک زندگی
4️⃣ فمینیسم سوسیالیستی1️⃣ این گرایش در واقع، تلفیقی از فمینیسم و است که با انتقاد از ارجاع مسائل زنان به نظام اقتصادی طبقاتی و عدم شناسایی همۀ عوامل ستم بر زنان در فمینیسم مارکسیستی از یک­سو و نادیده انگاشتن تأثیر مسائل اقتصادی و نظام سرمایه­داری در سرکوب زنان به­دلیل تحویل همۀ مسائل زنان به پدرسالاری در فمینیسم رادیکال از سوی دیگر، ریشۀ سرکوب زنان را نظام دوگانه­ای متشکل از عناصر اقتصادی (سرمایه­داری) و جنسیتی (پدرسالاری)، موسوم به سرمایه­داریِ پدرسالارانه می­داند. 👈 ایجاد دو حوزۀ عمومی و خصوصی، 👈 تقسیم مشاغل به مردانه و زنانه، 👈 تقدیس ازدواج و مادری، 👈 استفاده از جذابیت­های زنانه در جهت اطفای نیروی جنسی مردان و ایجاد بازار مصرفی برای سرمایه­داران، نمونه­هایی از سرکوب زنان در این نظام دوگانه است که هم منافع سرمایه­دارای و هم منافع مردان را تأمین می­کند. لذا آزادی زنان در گرو نابودی هم­زمان دو نظام# مردسالاری و ­داری است. هایدی هارتمنو جولیت میچلدر آثار خود این نظام را به­خوبی بررسی کرده­اند. 🔰 فمینیست­های سوسیالیست به­منظور تحلیل انواع شیوه­های تسلط بر زنان در نظام سرمایه­داری پدرسالارانه، ماتریالیسم تاریخی در مارکسیسم را از چند جهت گسترش دادند: 👈 الف. تأکید بر تمام انواع تسلط و نابرابری: گسترده­ترین نوع آن یک جنس بر یک جنس دیگر است. 👈 ب. بازتعریف شرایط مادی: شرایط مادی نه به­معنای شیوه­های اقتصادی و تولید کالا در مارکسیسم، بلکه به­معنای شرایط گسترده­ای است که زندگی بشر را ایجاد و حفظ می­کند. و نقش آن در تولیدمثل و فرزندپروری، خانه­داری بدون دستمزد، وظایف خانگی نامرئی، تغذیۀ عاطفی و ... فعالیت­هایی هستند که با خلق تنظیم­های اجتماعی خاص، باعث تسلط یک گروه بر گروه دیگر می­شوند. 👈 ج. اهمیت ایدئولوژی: شرایط مادی خاص باعث پیدایش ایدئولوژی خاص می­شود و ایدئولوژی­های خاص، ساختارهای تسلط را تغذیه می­کنند و بدین ترتیب، سلسله­ای از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیکی با تأثیر و تأثر متقابل، به ساختارهای تسلط قوام می­بخشند. 📚 ر.ک به: جورج ريتزر؛ نظرية‌ جامعه‌شناسي در دوران معاصر؛ ترجمة محسن ثلاثی؛ ص 492-494. نقد در ادامه👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀