1️⃣ نقد مبانی فمینیسم9️⃣1️⃣ 🔰 سکولاریسم5️⃣ ✅ بررسى تطبیقى سکولاریسم، و دیدگاه اسلام 6️⃣ 6️⃣ اعتقاد به از اصول و عناصر مشترک ادیان به شمار مى‏رود، حتى در ادیانى که اعتقاد به خداوند وجود ندارد، نیز اعتقاد به امر مقدس یافت مى‏شود. چنان که سودربلوم(متکلم و دین‏شناس سوئدى) گفته است: «مفهوم قدسى یا قدسیّت، مفهوم کلیدى دین است وحتى از فراتر مى‏رود، زیرا ممکن است دینى بدون مفهوم خدا وجود داشته باشد، ولى هیچ دینى بدون تمایز بین قدسى و دنیوى وجود ندارد». رودلف‏اتو نیز طرفدار این نظریه است که عنصر مشترک ادیان را اعتقاد به امر مقدس تشکیل مى‏دهد. وى کتابى در این باره به نام «مفهوم امر قدسى» تألیف کرده است. 📚 بهاء الدین خرمشاهى، دین پژوهى، ج 1، ص 123-124. از طرفداران به نام این نظریه میرچاه‏الیاده است. به نظر وى قدسى و دنیوى دو وجه از بودن در جهان است. وى تصریح کرده است که خصلت قدسى، گوهر یگانه پدیده مذهبى است و نمى‏توان آن را با مقیاس‏هاى فیزیولوژى، روان‏شناسى، جامعه‏شناسى و غیر آن مطالعه کرد. او همچنین یاد آور شده است که توتم پرستى، بت پرستى، پرستش طبیعت یا ارواح و نیز پرستش شیاطین و خدایان و سر انجام پرستش خداى یگانه، تجلیات گوناگون اعتقاد به امر مقدس است. 📚 میرچاه الیاده،The Sacred And The Profane رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستّارى صص 17 - 18. الیاده، در کتاب «قدسى و دنیوى» مى‏نویسند: «هر جشن دینى، و هر زمان نیایش، نمایانگر تحقق یک رویداد مقدس است که در گذشته اساطیر، در آغاز و ازل رخ داده بوده است» 📚 المیزان، ج 5، ص 288. بدون شک، مصداق کامل و تمام حقیقت مقدس، وجود خداوند متعال است. و همه قداست‏هاى دیگر به نسبت ویژه آن‏ها با خداوند باز مى‏گردد. 🌿 قرآن کریم خداوند را فرمانرواى قدوس توصیف کرده است. «الملک القدّوس(حشر: 59)». 🌿 چنان که جبرئیل را «روح القدس» نامیده است(بقره: 87). مقصود از قدسى بودن جبرئیل عصمت از خطا و گناه است، زیرا او امین وحى و آورنده آن از جانب خداوند براى پیامبران بوده است. 🌿 قرآن کریم، سرزمینى که حضرت موسى‏علیه السلام در آن به مقام نبوت برگزیده شد را وادى مقدس نامیده است(طه: 12)، چنان که سرزمین فلسطین را نیز «ارض مقدس» دانسته است(مائده: 21) مقدس بودن این سرزمین بدان جهت است که خاستگاه پیامبران بوده و از شرک و بت پرستى منزه بوده است. 📚 المیزان، ج‏5، ص 288. حاصل آنکه، قداست دوگونه است: و ، قداست ذاتى ویژه خداوند است و قداست با واسطه، ویژه امورى است که انتساب ویژه‏اى با خداوند دارند، زیرا همه موجودات طبیعى و غیر طبیعى آفریده و فعل خداوند مى‏باشند، ولى، برخى از آن‏ها انتساب ویژه‏اى به خداوند دارند، و در نتیجه، از قداست با واسطه برخوردار مى‏شوند، مانند مواردى که پیش از این به آن‏ها اشاره شد. مثلاً مکانى که حضرت موسى‏علیه السلام در آن به مقام نبوت برگزیده شد بدان جهت «وادى مقدس» نامیده شده که وادى قرب حضور در پیشگاه پروردگار و مناجات با خداوند بود. همین گونه است مکان‏ها و زمان هایى چون کعبه، مسجدالحرام و مساجد دیگر، و اعیاد مبارک از نظر دین. قداست این مکان‏ها و زمان‏ها به دلیل انتساب ویژه‏اى است که به خداوند دارند، و رخداد مقدسى است که در آن‏ها واقع شده، یا مناسک و عبادات ویژه‏اى است که در آن‏ها تشریع شده است. 📚 المیزان، ج 14، صص 137 - 138. در هر حال، اعتقاد به از عناصر مشترک ادیان است، خواه مصداق آن‏ها حق باشد یا باطل. بنابراین، دنیوى گرى به معناى قداست زدایى در شکل حاد و گسترده آن به الحاد (Atheism) مى‏انجامد. و این، شدیدترین مرحله دنیوى‏گرى و سکولاریزم است. البته، باید به این نکته توجه داشت که در روزگار ما سکولاریزم در این شکل حاد و الحادى آن وجود ندارد، یعنى نظام‏هاى سکولار غربى داراى چنین ویژگى نیستند. این مطلب به قرن نوزدهم و نیمه نخست قرن بیستم باز مى‏گردد که تب دین‏ستیزى و دین‏گریزى در جهان غرب بالا بود، و ایدئولوژى‏هاى الحادى فعال بودند. اما پس از آن، با ظهور دوره پست مدرن و احساس نیازِ جامعه غربى به معنویت، بار دیگر دین و ایمان مذهبى توجه متفکران و مصلحان اجتماعى را به خود معطوف کرد. و امروزه حتى در کشورهاى غربى که با نظام‏هاى سیاسى و حکومت سکولار، اداره مى‏شوند، ایمان مذهبى نقش برجسته‏اى دارد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 👩‍🎤 🍂👩‍🎤🥀 @woman_family 🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤 ✨🥀🍂👩‍🎤🥀🍂👩‍🎤🥀