🔻 آیتالله حسینی همدانی در خطبههای نماز جمعه کرج:
🔰 در فطرت انسان این نهادینهشده که مجهولات خودش را معلوم کند
🔸 آیتالله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و پنجم آذرماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمهالله علیه کرج بیان داشت: بیست و پنجم آذر روز تحقیق و پژوهش و ۲۷ آذر روز شهادت فقیه متقی و مجاهد انقلابی، عالم وارسته و نستوه آیتالله شهید دکتر مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شده که خیلی کوتاه راجع به هر دو مطلب نکتهای را عرض میکنم.
🔹 وی در ادامه بابیان اینکه در فطرت انسان این نهادینهشده که مجهولات خودش را معلوم کند، گفت: شما نسبت به چیزی جهل دارید دنبال این هستید که بالاخره معلوم شود. لذا تمام عمرش را انسان به دنبال جواب مناسب برای سؤالاتش میگردد که این فطری است.
🔸 امامجمعه کرج در ادامه یادآور شد: شیعه در طول تاریخ پر از فراز و نشیبی که در بخش علم و پژوهش در مباحث مختلف علوم؛ چه علوم طبیعی و چه علوم حکمی و کلامی و حدیثی و موضوعات دیگر داشته، در این موارد خوش و خوب درخشیده؛ حتی در بحث فناوریهای جدید، رشد چشمگیری پژوهشگران در عرصههای بینالمللی داشتند.
🔰 مباحث اجتماعی و علوم انسانی مورد تأکید قرآن و سنت و نیاز جدی امروز ما است
🔹 آیتالله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه اما در بحث علوم اجتماعی و علوم انسانی غیر از ترجمه و بهرهبرداری از نظرات دیگران، حرکت پرشتاب و خلاقانهای که بر اساس مبانی محکم اسلام باشد انجامنشده است، گفت: یعنی کار جدی صورت نگرفته که بهشدت ضروری و لازم است که انجام شود که گروهی از اندیشمندان در این زمینه متمرکز عمل کنند. بهخصوص که مباحث اجتماعی و علوم انسانی مورد تأکید قرآن و سنت و نیاز جدی امروز ما است که هم اساتید و هم دانشجویان باید درزمینهی علوم انسانی مثل روشی که در حوزههای علمیه وجود دارد وارد نظریهپردازی و پژوهشهای اجتهادی شوند تا آثار و برکاتش روشن شود. در این زمینه یک سکتهای داریم که امیدواریم درست و جبران شود.
🔸 وی در بخش دیگری با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در اوایل یعنی قرنهای اول هجری نهاد آموزشی یکی بود. همه علوم در آن مرکز علمی تدریس میشد؛ یعنی وقتی میآمدند در دانشگاه امام صادق علیهالسلام یا خدمت امام باقر میرسیدند، بعد خدمت حضرت رضا بودند و بعدازآن دانشگاههایی که ادامه پیدا کرد، درسها همه در یکجا بود.
🔹 نماینده ولیفقیه در استان البرز در ادامه بابیان اینکه فارغالتحصیلان این دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی، ابنسینا، فارابی، زکریای رازی و امثال اینها بودند که در علوم مختلف متبحر بودند، گفت: فقط اینطور نبود که ریاضی بلد باشند؛ هم فقه بلد بود، هم نجوم بلد بود، هم طبیعیات بلد بود، هم فلسفه و سیاست بلد بود.
🔸 آیتالله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: بعد از مدتی علوم طبیعی و بعدازآن قسمت زیادی از ریاضیات در مراکز علمی بدون اینکه هیچ دشمنی وجود داشته باشد آرامآرام از حوزههای علمی خارج شد و طلاب علوم و دانشجویان علوم متمرکز شدند روی معارف و علوم خاص و آگاهیهای علمای دین از نتایج علوم طبیعی کم و رابطه هم تقریباً قطع شد؛ یعنی تا چند سال قبل وقتی به کسی میگفتند حکیم؛ این حکیم هم فلسفه بلد بود، هم ریاضی بلد بود، هم طب بلد بود؛ اما الآن وقتی میگوییم حکیم، فقط به فیلسوف میگوییم حکیم.
🔹 وی در ادامه بابیان اینکه اینها تغییراتی بود که آرامآرام به وجود آمد تا تقریباً ۲۰۰ سال قبل، گفت: در ۲۰۰ سال گذشته همان علوم بهعنوان علوم جدید در یک نهادهای دیگری جدا از حوزههای علمیه با یک روحیه سکولاری و بیتوجه به دین تدریس شد. در همین فضا عدهای پیشرفتهای علوم و فنون در غرب و کشورهای غیر اسلامی را دیدند و دلباخته آنها شدند و گفتند که ما در دین و اسلام راجع به اینها داریم پس بیاییم ارتباطی برقرار کنیم. خواستند قرآن و روایات را با همان علوم تطبیق بدهند؛ مثل تفسیر سید احمدخان هندی یا تفسیری که طنطاوی نوشت. بر قرآن تفسیری اینگونه نوشتند تا علوم جدید را با این علوم تطبیق بدهند تا چیزی از آن دربیاید. اینها یک گروه بودند.
🔸 رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه با بیان اینکه گروهی هم از اساس توجهی به این مراکز نکردند، گفت: اینها را کوچک شمردند و گفتند با ما فاصله دارند و ما کاری با اینها نداریم. اینها گذشت تا رسید به دوره قاجار. در دوره قاجار و با مدرسه دارالفنون یک سیری شروع شد بهخصوص با تأسیس دانشگاه در سال ۱۳۱۳ یکی از سیاستهای استعماری با کمک ایادی داخلی برای بر هم زدن رابطه بین حوزویان و کسانی که دروس کلاسیک خوانده بودند، کلید خورد.
📑 مشاهده مشروح خبر در سایت :
🌐
http://emamjomekaraj.ir/?p=40787
✔️ کانال اطلاعرسانی دفتر امامجمعه کرج
🖥
https://eitaa.com/hoseinihamedani_ir