📝
#یادداشت
💠
هیأت و ریزش بهمن فکری
✍ حجت الاسلام سید مهدی خضری
روی سخنم با آنها نیست که امروز برای بسته نشدن درب حرمهای شریف سینه چاک میکنند و به دیگران اتهام میزنند؛ سخنم با فضلا، نخبگان و تریبونداران است. آنهایی که درگیر ظاهر حوادث نمیشوند و نگاهی دقیقتر و آسیبشناسانه دارند.
چالشهای اعتقادی مرتبط با اهلبیت که عمدتاً در بستر هیأت نمودار میشود معلول یک نظام فکری غلط است؛ لذا لازم است به اتفاقاتی مثل شکسته شدن درب حرم کریمه اهلبیت و فحاشی در صحن حرم نگاهی عمیقتر انداخته شود. این چالشها و حوادث نشان از یک بیماری عمیق در ساختار اندیشه دارد که طبیبان دوار دلسوز و نه کینهتوز باید زودتر فکری برای علاج آن کنند. جریانهایی مثل شیعه انگلیسی بسیار ضعیفتر وحقیرتر از آن هستند که بخواهیم کل این اتفاقات را ساخته و پرداخته آنها بدانیم. انباشت مبانی و محاسبات غلط و عدم رسیدگی به آن در آینده نهچنداندور تبدیل به یک بهمن فکری خواهد شد که شاید صراط مستقیم هیأت را مسدود کند و عدهای را در زیر خود مدفون.
به زعم بنده بیتوجهی به ابعاد مختلف دین و شناخت تکبعدی و احساسی از اهلبیت، تغییر مرجعیت فکری هیآت و تنزل جایگاه فقاهت و مرجعیت، رسوخ لذتگرایی و مؤلفههای پستمدرن در اندیشه برخی از هیآت و کجفهمی از مقوله دل و عقل و عدم تفکیک بین دلسوزی خیرخواهان و غرضورزی روشنفکران غربزده و سایر علل که در جای خود نیاز به بررسی دارد موجب شده تا برخی از هیأتیها وعلاقهمندان به اهلبیت، مبانی غلطی را کسب کنند و براساس همان مبانی به تحلیل اتفاقات و حوادث بپردازند و بر اساس همان مبانی اقدام کنند. از آنجا که این مبانی با شور و محبت اهلبیت گره میخورد تبدیل به حرکت و درنهایت امواج اجتماعی میشود که حادثهساز و تفرقهافکن میشود.
به نظر میآید آن دسته از نخبگان و صاحبان اندیشه که خود دلداده اهلبیت و هیأت هستند باید ابتدا مبانی غلط را کشف و سپس مبانی صحیح را جایگزین کنند. دنبال کردن و مجادله در فضای ژورنالیستی و رسانهای این درد را درمان نخواهد کرد.
حال به چند مبنای غلط میپردازیم:
۱. جلسات عزای اهلبیت و حرمهای شریف، فراتر از فقه و مرجعیت است لذا فقه تابع آن است نه اینکه جلسات تابع فقه باشد.
۲. مرجع اعلم کسی است که هیچ محدودیتی در هیأت و علاقه به اهلبیت نگذارد.
۳. محبت اهلبیت بر همه واجبات دین حتی حقالناس حاکم است و در تزاحم احکام، اولویت با محبت است و هر مصلحتسنجی خدمت به دشمن اهلبیت است.
۴. وادی هیأت وادی دل است؛ لذا عقل قابلیت دخالت در آن را ندارد.
۵. جلسات اقامه عزا و اقامه شادی عین توسل و ارادت است. یعنی دین همان شعائر است؛ حتی تعطیلی موقت جلسات و عتبات به معنی تعطیلی دین و توسل است.
۶. موضوعشناسی در همه احکام بر عهده مکلف است و نظر متخصص ملاک نیست.
این شش مورد از جمله موارد مبانی غلطی است که بسیاری از تحلیلها واقدامات از این مبانی ناشی میشود.
💠 جامعه ایمانی مشعر
✅
@www1542org