💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠[راجع به انواع گناه] نوع سوم، گناهان جمعی ملتهاست. 🔸بحث یک نفر آدم نیست که خطایی انجام دهد و یک عده از آن متضرر شوند؛ 🔹گاهی یک ملت یا جماعت مؤثری از یک ملت مبتلا به گناهی می‌شوند. 🔸 این گناه هم استغفار خودش را دارد. 🔹یک ملت گاهی سال‌های متمادی در مقابل منکر و ظلمی سکوت می‌کند و هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد؛ این هم یک گناه است؛ 🔸شاید گناه دشوارتری هم باشد؛ 🔹این همان «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم» است؛ 🔸این همان گناهی است که نعمت‌های بزرگ را زایل می‌کند؛ 🔹این همان گناهی است که بلاهای سخت را بر سر جماعت‌ها و ملت‌های گنهکار مسلط می‌کند. ♦️ ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل‌اللَّه نوری را بالای دار بکِشند و دم نزدند؛ 🔹دیدند که او را با این‌که جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم این‌که با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند - که هنوز هم یک عده قلمزن‌ها و گوینده‌ها و نویسنده‌های ما همین حرف دروغ بی‌مبنای بی‌منطق را نشخوار و تکرار می‌کنند - پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: 🔸در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آن‌جا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند. آنها یک عده آدم خاص نبودند؛ 🔹این یک گناه ملی و عمومی بود. «و اتّقوا فتنة لاتصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة» ؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی که مرتکب گناهی شدند، نمی‌شود؛ 🔺مجازات عمومی است؛ 🔺چون حرکت عمومی بوده؛ 🔺 ولو همه‌ی افراد در آن شرکت مستقیم نداشتند. ♦️ همین ملت آن روزی که به خیابان‌ها آمدند و سینه‌شان را مقابل تانک‌های محمدرضا پهلوی سپر کردند و از مرگ نترسیدند؛ 🔺یعنی تحمل و صبر و سکوت گناه‌آلود پنجاه ساله را تغییر دادند، 🔺خدای متعال پاداش آنها را داد؛ 🔺حکومت ظلم ساقط شد، 🔺حکومت مردمی سر کار آمد؛ 🔺وابستگی ننگ‌آلود سیاسی از بین رفت، 🔺حرکت استقلال آغاز شد 🔺 و ان‌شاءاللَّه ادامه هم دارد و ادامه پیدا خواهد کرد 🔺و این ملت به توفیق الهی و به همت خود، به آرمان‌های خودش خواهد رسید. 🔸این به خاطر این بود که حرکت کرد. 🔹بنابراین گناه نوع سوم هم یک‌طور استغفار دارد. ۱۳۸۴/۰۸/۰۸ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷