💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠کار در اسلام به دو معنا،
یک مفهوم شناخته شده است: هم کار به معنای عام، یعنی شامل کار معنوی، دنیایی، اخروی، اقتصادی، فکری، جسمی، بدنی و در مجموع کار، [یعنی] عمل؛ هم کار به معنای خاصّ اقتصادی که امروز، مسئلهی کار و کارگر به معنای ویژهی خود در دنیا مطرح است؛ کار به هر دو معنا در اسلام مطرح است.
امّا در آن معنای اوّل که معنای عمومی است که
«لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعیٰ»،(سوره نجم آیه ۳۹) درآیهای که تلاوت کردند در اوّلِ همین محفل شریف،
یا اینکه امیرالمؤمنین فرمود: العَمَلَ العَمَلَ ثُمَ النِّهایَةَ النِّهایَة.(نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶) کار، کار؛
این شعار است، این شعار دادن امیرالمؤمنین است: کار، کار؛
و آنگاه «اَلنِّهایَة»؛ یعنی
به سرانجام رساندن کار.
یکی از مشکلات ما این است که کار را گاهی شروع میکنیم ولی نیمهکاره میماند.
امروز در کشور، یکی از مسائل ما، مشکلات ما، طرحهای نیمهتمام ما است؛
کار را به نهایت نرساندن، یکی از عیوب کار ما است.
اینجا امیرالمؤمنین میفرماید کار و به سرانجام رساندن کار.
بنابراین، این معنای عمومی کار است، این مخصوص کار به معنای اقتصادی آن نیست؛
کارِ
عملی است، کارِ دینی است، کارِ دنیایی است، کارِ دستهجمعی است، کارِ سیاسی است، کارِ جهادی است؛ این عمل، همه جور کاری را شامل میشود؛
که در قرآن هم شما ملاحظه میکنید «عَمِلُوا الصّالِحٰت» چقدر تکرار شده؛ الَّذینَءامَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحٰت؛(سوره مائدة آیه ۹) وَ عَمِلَ صالِحًا(سوره بقرة آیه ۶۲).
راجع به «عمل» در قرآن تکرار شده و بحث عمل در قرآن به طور مکرّر آمده است.
خب، اینجا تکیهی بر روی این معنای از کار، نقطهی مقابل مفتخواری است.
یعنی توجّه بکنیم به اینکه انتظار نداشته باشیم به طور مفت چیزی گیر ما بیاید؛
چه در زمینهی مسائل دینی و پاداش اخروی، چه در زمینهی مسائل دنیایی، چه در مقولهی مسائل مهمّ کشوری، مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی، باید کار کرد، دنبال کار باید بود، نتیجهی کار را باید مطالبه کرد؛ مفتخواری و مفتجویی غلط است؛
پس تکیهی بر عملِ به این معنا به خاطر این خصوصیّت است. ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷