📗📗 نمی از یم المیزان ✅ بخش چهارم : تفسیرسوره قدر(۴) :🎤🎤 ارائه: حجة الاسلام محمدمهدی آقاخانی؛ دانش پژوه کارشناسی ارشد رشتهٔ فلسفه دین، مؤسسه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) ✅ منظور از تنزّل ملائكه و روح به اذن پروردگارشان‌✅ {" تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ"} كلمه" تنزل" در اصل تتنزل بوده، و ظاهرا مراد از روح آن روحى است كه از عالم امر است و خداى تعالى در باره‌اش فرموده: {" قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي"} و اذن در هر چيز به معناى رخصت دادن در آن است، و يا به عبارت ديگر اعلام اين معنا است كه مانعى از اين كار نيست. و كلمه" من" در جمله"{مِنْ كُلِّ أَمْرٍ}" به گفته بعضى‌ از مفسرين به معناى باء است. بعضى‌ ديگر گفته‌اند: به معناى خودش است، يعنى ابتداىغايت، ولى سببيت را هم مى‌رساند، و آيه را چنين معنا مى‌دهد:" ملائكه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان و به سبب هر امرى الهى نازل مى‌شوند". بعضى‌ ديگر گفته‌اند: باء براى تعليل به غايت است، و معنايش اين است" ملائكه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان نازل مى‌شوند، براى خاطر اينكه هر امرى را تدبير كنند". ليكن حق مطلب اين است كه: مراد از امر، اگر آن امر الهى باشد كه آيه‌ إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ" تفسيرش كرده، حرف" من" براى ابتدا خواهد بود، و در عين حال سببيت را هم مى‌رساند، و به آيه چنين معنا مى‌دهد:" ملائكه و روح در شب قدر به اذن پروردگارشان نازل مى‌شوند، در حالى كه نزولشان را ابتدا مى‌كنند و هر امر الهى را صادر مى‌نمايند". و اگر منظور از امر مذكور هر امر كونى و حادثه‌اى باشد كه بايد واقع گردد، در اين صورت حرف" من" به معناى لام تعليل خواهد بود، و آيه را چنين معنا مى‌دهد: ملائكه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان نازل مى‌شوند براى خاطر تدبير امرى از امور عالم. به امید روزی که همگی‌ آئینه‌ تمام‌نمای ظهور و یار واقعی آن صبح‌‌ تابان باشیم؛ 🔷با مجموعه فرهنگی تبلیغی آئینه ظهور در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی همراه باشید. 👇👇👇👇 🆔 @Aenehzohoor_qazvineitaa.com/Aenehzohoor_qazvin