هدایت شده از مهدی قریب
مشارکت حداکثری به هر قیمتی، آری یا خیر؟ 🍀🍀🍀🍀🍀 1️⃣آقا فرمودند که حضرت امام مردمسالاری دینی را از حاق اسلام ناب استخراج کرده اند و الا اهل مجامله و تعارف با دنیا نبودند که به خاطر راضی نگاه داشتن اهل دنیا به چیزی رضایت دهند. 2️⃣مردمسالاری قلب مکتب سیاسی اجتماعی حضرت امام است. مردم از آن رو که تجلی ارادۀ حق تعالی هستند برای ولی امر مهم می شوند. اساسا ولایت فقیه بدون مردمسالاری دینی در نظر امام ابتر می ماند. 3️⃣مشروعیت سیاسی که ادبیات فلسفۀ سیاسی مدرن است نیز، برای توضیح این مسأله کمک بزرگی است. اساسا در مکتب حضرت امام، حکومتی که اراده های مردم آن را نخواهند، بخشی از مشروعیتش مورد خدشه است. این مطلب را حضرت آقا در کتاب ولایت و حکومت بحث کرده اند. 4️⃣مردم اما چه کسی هستند؟ مردم یعنی همۀ آحاد امت! البته وقتی که از کثرات و قیود شخصی خود چشم پوشی کرده اند. یعنی رو به سوی هویت وحدانی خودشان داشته باشند. 5️⃣با این حساب، هر مشارکتی و هر حداکثری مردم حساب نمی شود. و نمی تواند پایۀ مشروعیت در مردمسالاری دینی به حساب بیاید. ✳️✳️ 1️⃣اساسا انتخابات یک روش مدرن برای بروز ارادۀ اکثریت و مشروعیت بخشی به دموکراسی است. ماهم در مکتب خودمان و برای مردمسالاری دینی، از این ابزار برای اثبات اراده های مردم بهره می بریم. 2️⃣این گزاره به این معنا است که مردمسالاری دینی قلب مکتب امام است. ولی راه اثبات آن تا اطلاع ثانوی از انتخابات می گذرد. و الا اگر راه بهتر و کم خطاتری وجود داشته باشد، حتما باید آن را برگزید. ❇️❇️ ♦️بر اساس نکات پیش گفته، حضور حداکثری جامعه اگر به صورتی باشد که ارادۀ مردم را بروز ندهد بلکه مثلا ناشی از دو قطبی های کاذب باشد و یا ناشی از لج بازی و رأی قومیتی و یا رأی های کثیف و حرام مانند رأی دزدی و خرید و فروش رأی باشد، نه تنها نشان دهندۀ مشروعیت نیست. بلکه برای حاکم نیز حق تصرف مشروع نمی آورد و تصرفات او غاصبانه خواهد بود. ▪️کما این که چون بروز واقعی خواست مردم نیست، مؤلفۀ قدرت نیز به حساب نمی آید و نمی تواند مانع طمع دشمنان گردد. نمونۀ بارز آن انتخابات سال 88 است که با خیانت میرحسین موسوی و تهمت دروغ به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مواجه بود. در آن انتخابات دو قطبی شدیدی شکل گرفت و مشارکت 85 درصدی جامعه نتوانست جلوی تحریم های ظالمانه را بگیرد و قدرت چانه زنی نظام را در جهان افزایش نداد. 🟢در مقابل مشارکت 48 درصدی انتخابات 1400 چون از روی عقلانیت و عدم حضور اصلاح طلبانی بود که عموما کارشان نفی و تخریب و ایجاد دو قطبی و کسب رأی حرام است، باعث قدرت منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی شد. 🌹🌹🌹🌹 ✅✅بنابراین مشارکت به عنوان وجه اثباتی حضور مردم در نظام مردمسالاری دینی، وقتی مطلوب است که از روی عقلانیت و انتخاب آگاهانه باشد. و الا مشارکت بالا با ایجاد دو قطبی و رأی قومیتی به درد نمی خورد. و مشارکت پایین از مشارکت بالا در این فرض بهتر است. پی نوشت1: البته مشارکت خیلی پایین در هر صورت وجهۀ منفی اثباتی در جهان پیرامون ایجاد خواهد کرد و راه را دشوار خواهد کرد. هر چند خدشۀ جدی به مشروعیت ثبوتی نظام نخواهد زد. بله اگر واقعا مردم پای کار نباشند مشروعیت خدشه دار خواهد شد. ولی عدم حضور در انتخابات که آن هم به خاطر اعلام اعتراض باشد مشروعیت ثبوتی را منع نخواهد کرد. پی نوشت2: در این انتخابات عده ای که به اصطلاح حزب اللهی هستند و خود را دانای کل می دانند از مردمسالاری عبور کردند و رو به آریستوکراسی آورند. اگر نگویم الیگارشی اشراف سیاسی! شب انتخابات در دور اول با هجمۀ یک عده خود بصیر پندار مواجه بودیم که از پشت پرده و جلسات مگوی اجماع و اطلاع از فلان سردار و چه و چه داشتند که به مردم بقبولانند که 10 میلیون رأی و اراده برای یک کاندیدا و تشخیص خودشان را رها کنند و به فهم اشراف سیاسی احترام بگذارند. برای همین کاندیدای مورد نظر را نیز به کله شقی متهم کردند که چرا نظر اشراف را نمی پذیرد. این بماند تا در محضر حضرت امام با آن ها محاجه کنیم. سوم محرم1446 @yadashthayam