. پرسمان دليل وجوب ؟ «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ» نور (24)، آيه 31. ؛ «و زينت خود را جز آن مقدار كه نمايان است، آشكار نكنند و [اطراف] روسرىهاى خود را بر سينه خود افكنند [تا گردن و سينه با آن پوشانده شود]». «حجاب»، در لغت به معناى پرده، حاجب و پنهان كردن است و در اصطلاح «پنهان كردن زن خود را از ديد مرد بيگانه است». آنچه دين اسلام بر زنان لازم دانسته، همان پوشش است كه در متون دينى و در كلام فقيهان، از آن به ستر، پوشش، ساتر و پوشاننده تعبير شده است. حجاب و پوشش پيش از اسلام، در ميان برخى از ملّتها- از جمله ايران باستان و قوم يهود و شايد در هند- مطرح و از آنچه كه در قانون اسلام آمده، سختتر بوده است. مطهرى، مرتضى، مسأله حجاب، ص 21. اين دستور در دين اسلام،ظاهرا حدود سالهاى چهارم و پنجمتشريع گرديده است. حجاب، يكى از احكام ضرورى اسلام به شمار مىآيد و شيعه و سنى بر آن، اتفاق نظر دارند. خداوند متعال در اين باره سه آيه نور (24)، آيه 31 و احزاب (33)، آيه 59 و 33. در شهر مدينه، نازل كرده و در دو مورد آن ، نور (24)، آيه 31 و احزاب (33)، آيه 59. به مسأله پوشش بانوان اشاره كرده است. علاوه بر اين، احاديث بسيارى درباره اهميت و چگونگى حجاب نقل شده است. الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 521و ص: 532 قرب الإسناد (ط - الحديثة)، متن، ص: 82 بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج101 ؛ ص33 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج101، ص: 33 رسائل حجابيه، ج‌1، ص: 145مجموع ادله و روایات را ذکر کرده است @Yafatemehzahraaa