♻️ مسأله‌پردازی راهبردی حجاب و عفاف در ‹۳۰› سرفصل 📝 سرفصل (۱۲) 🔰توجیه‌های موافقان حجاب اختیاری مجموعه شبهات سالهای اخیر در بحث حجاب اجباری و اختیاری و فهرستی از گزاره‌های پربسامد در رسانه‌ها باید شناسایی شود و در سامانه ذهنی مردم و جوانان به آنها توجه شود. اهم شبهات نظری مردم و جوانان در سالهای اخیر در مساله حجاب و عفاف در ۱۴ گزاره ذیل قابل صورت‌بندی است: ۱- ذات واقعیّت فرهنگی، تنوّع و تکثّر و گوناگونی است، نه یکسانی و همگونی و مشابهت و یکنواختی. باید کثرتگرایی فرهنگی و خصوصیّت رنگین‌کمانی جامعه و تکثّر اجتماعی را بپذیریم. یکسان‌سازی فرهنگی، هم نشدنی و ناممکن و تمنّای محال است، هم غلط و ناصواب و اشتباه. ۲- باید به خواست و اراده و انتخاب و سلیقۀ زنان، احترام گذاشت. برخورد قیّم‌مآبانه و آمرانه و از بالا، غلط است. ۳- اصرار بر حجاب، موجب شکل‌گیری شکاف اجتماعی و دوقطب شدن جامعه و تشدید منازعات و اختلافات اجتماعی می‌شود. ۴- حجاب، امری شخصی و خصوصی و فردی است و مداخله در آن، مداخله در حریم خصوصی است. نوع پوشش، امر عمومی نیست. [منطق به تو، چه ربطی دارد!] ۵- حجاب اجباری، به سیاسی شدن منفی زنان می‌انجامد. موجب تبدیل شدن مقاومت فرهنگی به مقاومت سیاسی می‌شود. ۶- دین، امری تحمیلی و اجباری نیست. حجاب اجباری، دینداری واقعی و باطنی نیست. ۷- برخورد قهريگی و تحمیلی و اجباری، حاصلی ندارد. همچنانکه رضاشاه در کشف حجاب، ناکام ماند، جمهوري اسلامی هم در تحمیل حجاب، ناکام خواهد ماند. قاعدة ‹القسر لایدوم› در فلسفۀ اسلامی، بیانگر آن است که تحمیل، راه حلّ نیست. ۸- باید قانون و شرع را با اقتضائات و تحوّلات عُرف و مردم و جامعه، هماهنگ و منطبق کرد. فقه پویا و تأثیر مقتضیات زمان، یعنی می‌توان احکام دین را تغییر داد. ارتباطات گسترده، موجب شده که جهان، تغییر کند. ما نمی‌توانیم این دگرگونی‌ها را نادیده بگیریم. روند جهانی، قهری و اجتناب‌ناپذیر است و قواعد جهانی، بر ما تحمیل می‌شود. برخی از احکام دین، تاریخی و موقتی و دوره‌ای و زمان‌مند هستند. باید ارزشها و احکام دینی را به‌گونه‌ای جذاب مطرح کنیم. ۹- مسألۀ حجاب، اولویّت و تقدّم و ارجحیّت و اصالت ندارد و اساسی و مهم و درجۀ اوّل و اصلی نیست. (به خصوص در برابر اقتصاد) مصداق تهاجم فرهنگی، بدحجابی نیست. ۱۰- مشکل کشور، حجاب من است یا اختلاس‌های میلیاردی؟! ۱۱- مطابق قرآن کریم، حجاب، مخصوص زنان مؤمن است، نه همۀ زنان، چه رسد به همۀ زنان مسلمان. ۱۲- هیچ روایت یا نقل تاریخی، دلالت بر مبارزه و مواجهه و برخورد معصومان با بدحجابان و بی‌حجابان ندارد. ۱۳- دربارۀ حجاب، تلاش می‌شود یک برداشت و تفسیر و قرائت خاص از اسلام، بر جامعه حاکم شود، حال‌ آنکه می‌توان از حجاب اسلامی، برداشت‌های دیگری نیز داشت. بر اساس نظریۀ تعدّد قرائتها از دین، هیچ برداشتی از دین، مطلق و عین دین نیست. ۱۴- تفسیر مضیق جمهوری اسلامی از حجاب، تنگ‌نظرانه و خشک‌مقدّسانه و متحجّرانه است. تفسیر جمهوری اسلامی از حجاب، حاصل سلیقۀ دینی این نظام است، نه نظر اسلام. 🗨️ادامه دارد... ✔️جهاد تبیین لازمه بالا بردن سطح آگاهی ┄┅♡☫♡┅┄ ‌🇮🇷⁩سربازان جهاد تبیین 👇 eitaa.com/yaranhamdel