۲ 🌼🌼🌼🌼🌼🌼 ✳️نماز در فرهنگ الهى ستون دين است ؛ از اين رو از صیانت و مراقبت و سلامت آن به اقامه تعبیر مى شود؛ زيرا ستون، برپاداشتنى است، نه خواندنى. مراد از اقامه نماز، برپاداشتن و احیاى نماز در جامعه و به جا آوردن حقّ نماز با رعايت همه شرايط ظاهرى وباطنى آن و عدم اکتفا به شكل ظاهرى آن است.اقامه کننده نماز که با خداى منعم ارتباط برقرار کرد و به او تقّرب جست از خلق خدا غافل نمى شود. الزام اين عدم غفلت، رفع مشكلات آنان و از جمله برطرف کردن فقر و نیازهاى مادى و اقتصادى با پرداختن زکات و انفاق هاى مالى است. کاربرد عنوان ايتاء و تعبیر جمع در امر به پرداخت زکات، براى تذکّر به احیاى اين واجب اجتماعى و مرتفع ساختن فقر عمومى در سطح جامعه است.آن که فقط نماز مى خواند، در حقیقت نسخه ستون سازى را مى خواند، نه اينکه ستون را برپادارد. رسول اکرم )ص( نیز فرمود: کسى که نماز او را فحشا و منكر باز ندارد جز دورى از خدا از نماز بهره اى نمى برد )نهج الفصاحه ، ج 2 ،ص 582 )نمازى که ستون است و برپاداشتنى، نه الفاظ و خواندنى، توان خاموش کردن آتش گناه را دارد.از طرف خداوند فرشته اى است که هنگام نماز ندا مى دهد: اى فرزندان آدم، برخیزيد به طرف آتش هايى که بر جانتان افروختید، آن را با نماز خاموش کنید؛ أ يّها النّاس قوموا إلى نیرانكم الّتى أوقدتموها على ظهورکم...) من لایحضره الفقیه، ج 1 ،ص 203)راغب اصفهانى نیز به اين نكته توجه داشته مى گويد: هرجا سخن از فرمان به نماز و مدح و ستايش آن است تعبیر به اقامه مى شود؛ نظیر و أقیموا الصّلوة ، والمقیمین الصّلوة ، ربّ اجعلنى مقیم الصّلوة و فإن تابوا و أقاموا الصّلوة ، که مراد، برپاداشتن نماز با همه شرايط و عدم اکتفا به شكل ظاهرى آن است و آن جا که در مقام مذمّت است تعبیر به قیام مى شود: وإ ذا قاموا إلى الصّلوة قاموا کسالى)نساء/ 142 )نه اقامه ؛ يعنى منافقان و بیماردلان به سوى نماز مى ايستند، نه آن که بخواهند نماز را برپادارند و چون قیام آنان با کاهلى سستى همراه است، خود قدرت ايستادن ندارد، چه رسد به اين که بخواهند عامل ايستادگى نماز شوند.) مفردات راغب(از آن جهت که نماز کوثر و چشمه اى است که در مدخل ورودى منزل نمازگزار روان است و او شبانه روز پنج بار در آن شستشو مى کند، نمازگزار يا آلوده نمى شود يا اگر آلوده شد زود طاهر مى شود)نهج الفصاحه ، خطبه 199) 🌼🌼🌼🌼🌼🌼 "سطح۱_موضوع۴" ┄┄┅┅┅❅☀️❅┅┅┅┄┄ @yasnabi_school