╭─┈┈ ⃟˼ ᭄
🔰در این حدیث شریف به چند موضوع مهم درباره حکمت غیبت امام عصر علیه السّلام اشاره شده است:
1⃣ مطلب اوّل این است که به صراحت فرمودهاند:
ما اجازه نداریم، حکمت غیبت امام زمان علیه السّلام را برای مردم بیان کنیم. با این بیان از همان ابتدا خیال همه را آسوده کردهاند که به دنبال پردهبرداری از حکمت غیبت نباشند.
▫روشن نشدن حکمت غیبت پیش از ظهور
2⃣ مطلب دوم این که حکمت غیبت امام علیه السّلام پیش از ظهور ایشان مشخّص نمیشود. بنابراین هر وجهی که برای آن بیان شده یا میشود، نمیتواند به عنوان حکمت کار خداوند در این موضوع، تلقّی گردد. علت «سرّ» نامیدن این امر همین است که وجه آن تا قبل از ظهور حضرت، ناشناخته و مخفی میماند.
▫تشبیه غیبت امام عصر علیه السّلام به کارهای حضرت خضر علیه السّلام
3⃣ مطلب سوم: حکمت غیبت امام زمان علیه السّلام نظیر حکمت کارهای حضرت خضر علیه السّلام است که پیامبر عظیم الشأنی چون حضرت موسی علیه السّلام نیز ابتداء از آنها آگاه نبود. علّت کارهای حضرت خضر علیه السّلام فقط با توضیح خود ایشان در هنگام جدایی از حضرت موسی علیه السّلام روشن شد.
☝نکته جالب توجّه در این تشبیه آن است که موسی علیه السّلام -در اثر بیاطّلاعی از حکمت کارهای خضر- تاب نیاورد و در هر سه مورد،
لب به اعتراض گشود و به همین خاطر کار به جایی رسید که حضرت خضر علیه السّلام اعلام وقت جدایی از موسی علیه السّلام را کرد.
شاید همین وجه شباهت در این جا هم وجود داشته باشد و کسانی که از حکمت غیبت امام عصر علیه السّلام اطّلاع ندارند، نتوانند صبر و تحمّل کافی از خود نشان دهند،
در نتیجه از این امتحان بزرگ سربلند بیرون نیایند.
از این بالاتر، کارهای حضرت خضر علیه السّلام به لحاظ ظاهری عاقلانه نبود. سوراخ کردن کشتی در دریا، فی نفسه یک کار عقلایی محسوب نمیشود، همچنین است کشتن پسر بچّه و درست کردن دیواری که در حال خراب شدن است.
1- کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، باب 44، ح 11.
│⃟˼ ᭄🌱🌿