🔅 آیه ۳۲ سوره مائده به بحث نجات جان انسانها پرداخته است. 📝پیام ها ۱- گاهى حوادث تاریخى، عامل صدور فرمان‏ هاى الهى است. «من أجل ذلک»  ۲- انسان ‏ها و سرنوشتشان در طول تاریخ به هم پیوند دارند. «من أجل ذلک کتبنا على بنى اسرائیل»  ۳- احکام الهى حکمت دارد و گزاف نیست. «من اجل ذلک»  ۴- براى جلوگیرى از سنگدلى و پرهیز از تکرار حادثه، کیفر و مجازات لازم است. «من اجل ذلک کتبنا»  ۵ - جان همه‏ انسان‏ ها از هر نژاد و منطقه که باشند، محترم است. «نفساً»  ۶- اعدام مفسد، در قانون بنى ‏اسرائیل نیز بوده است. «کتبنا على بنى‏ اسرائیل انّه من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فى الارض»   ۷- خودکشى و سقط جنین، از نمونه ‏هاى «قتل نفس» و حرام است. «من قتل نفساً...»  ۸ - جان کسى که در زمین فساد مى‏ کند یا براى جان مردم ارزشى قائل نیست و آنان را به قتل مى‏ رساند، بى‏ ارزش است و باید از بین برود. «بغیر نفس او فساد»  ۹- کشتن انسان در دو مورد جایز است:  الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بغیر نفس»  ب: براى از بین بردن مفسد. «او فساد»  ۱۰- ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. کشتن یک نفر به قصد تجاوز، به قتل رساندن یک جامعه است؛ «فکانّما قتل النّاس جمیعاً» امّا کشتن به عنوان قصاص، حیات جامعه است. «ولکم فى القصاص حیوة»  ۱۱- تجاوز به حقوق یک فرد، تهدید امنیّت جامعه است. «فکانّما قتل النّاس جمیعاً» آنان که کارشان نجات جان انسان‏ هاست، مانند پزشکان، پرستاران، مأموران آتش‏نشانى، امدادگران، داروسازان و... باید قدر خود و ارزش کار خویش را بدانند. «فکانّما قتل النّاس جمیعاً»  ۱۲- نشان جامعه‏ زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جان هاست. «من أحیاها فکأنّما أحیى النّاس جمیعاً»  ۱۳- عدم ایمان و عمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاریخ بوده است. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات ثمّ انّ کثیراً منهم بعد ذلک فى الارض لمسرفون»   ۱۴- انسان مختار است، با آمدن پیامبران هم مى ‏تواند راه خلاف برود. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات... بعد ذلک فى الارض لمسرفون»  💠 پیام صفحه ۱۱۳ قرآن 📿 🌸|| @yazahraa_1397