.
4⃣ «يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ»
بعد از عبارت «نعمة من الله» کلمه «و فضلٍ» را افزود، که یعنی «و فضلٍ من الله».
اینکه کلمه «فضل» را قبل از «من الله» نیاورد (یعنی نفرمود: «بنعمة و فضلٍ من الله») ظاهرا نشان میدهد که اصراری هست بر اینکه این فضل، امری است متمایز از آن نعمت؛ یعنی این شهدا دو بشارت دریافت میکنند: بشارتی به نعمت و بشارتی به فضل. تفاوت این دو در چیست؟
🍃الف. اگر صرفا پاداش عمل آنها داده شود چندان بشارت معنی ندارد؛ برای همین با تعبیر «نعمت» به پاداش عمل آنها، و با تعبیر «فضل» به افزودهای بر آن پاداش اشاره کرد.
📚(مجمعالبیان، ج2، ص884)
که این بیان، تناسب دارد با آیه «لِلَّذينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنى وَ زِيادَةٌ» (یونس/26) و درباره این زیادت،
🌱الف.1. برخی گفتهاند آن رحمتهای اضافه بر پاداش عمل خود آنهاست،
🌱الف.2. برخی گفتهاند آن چیزی است که افزودن آن به پاداش، مایه سرور خاص و بشارت آنان می شود؛
🌱الف.3. برخی گفتهاند این «فضل» شرح نعمت بهشتی است که نعمتهای بهشت مانند دنیا نیستند که صرفا همانی باشند که الان هستند، بلکه نعمتهای بهشتی دائما در حال بسط و فزونی یافتناند و با این تعبیر، بدان فزونی درون خود نعمت اشاره شده است.
📚(البحر المحيط، ج3، ص434)
🍃ب. این تعدد لفظ برای تاکید و بیان مبالغه در پاداشی است که بدانها داده میشود.
📚(مجمعالبیان، ج2، ص884)
🍃ج. این بشارتی که در این آیه آمد، اعم از بشارت به خود آنها و بشارت در مورد دیگران است چرا که در ادامه همین آیه عبارت «خدا اجر مومنان را ضایع نمیکند» را افزود که شامل همگان میشود؛ و ظاهرا بدین جهت است که کلمه «یستبشرون»را تکرار کرد و با کلمه «فضل» را نیز اضافه نمود.
📚(المیزان، ج2، ص61)
🍃د. ...
@Yekaye