تخيير ميان قصر و اتمام در حائر حسيني از جمله احکام مربوط به کربلا و تربت حسيني، از تخيير مسافر ميان قصر و تمام خواندن نماز است. صاحب عروه الوثقي در اين باره مي نويسد: «اقوا اين است که مسافر، ميان قصر و تمام، در چهار مکان مخير است و اين چهار مکان عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد النبي، مسجد کوفه و حائر حسيني؛ ولي تمام خواندن افضل و قصر احوط است...». [1] . بر اين بخش از مسأله، فقهاي صاحب حاشيه بر عروه نظري بر خلاف نداده اند و آن را پذيرفته اند. آيةالله حکيم در مقام تبيين مسأله مي نويسد: «اين مطلب، ميان فقها مشهور است در حد نزديک به اجماع، هر چند در سرائر و مفتاح الکرامه ادعاي اجماع شده است؛ به علت وجود اخبار فراوان، که در ميان آن ها خبر صحيح و موثق هست و در فهرست وسايل، تعداد آن ها 34 حديث است». [2] . در اصل اين مسأله، اختلافي نيست، هر چند در محدوده آن اختلاف وجود دارد. حضرت امام خميني مي فرمايد: «اقوا اين است که همه روضه شريفه، داخل در عنوان حائر است. پس از طرف سر مبارک تا پنجره متصل به رواق و از طرف پا تا در متصل به رواق و از پشت تا مسجد و الحاق رواق شريف، خالي از قوت نيست، هر چند احتياط واجب، قصر است». [1] عروة الوثقي، ج 2، مسأله 11 از احکام صلاة المسافر. [2] مستمسک العروة، ج 8، ص 163. بعد سیاسی و احیای عاشوراء از منظر فقه https://eitaa.com/zameneashk1