🌝🌝🌝 🌙 هر سال که ماه صفر از راه می رسد، باور به نحوست وشر بودن آن رواج می یابد 🔍 در این مطلب به بررسی این باور می پردازیم 🔴 دلیل نخست: من بشرنی بخروج صفر بشّرته بالجنّة ♦️کسى که مرا به تمام شدن ماه صفر مژده بدهد، او را به بهشت بشارت مى دهم ❌ در جستجوی محققین در منابع معتبر حدیثی شیعه، این خبر نقل نشده است 🔴 دلیل دوم : حدیث مَن بَشَّرنی بخروج آذَارَ فلَه الجنَّة ♓️ بعضی واژه آذار را ناظر به ماه صفر دانسته و واژه بشّرنی را منحصر در خبردادن از خیر و نیکی گرفته اند و دلالت روایت را بر بدی و شومی ماه صفر تمام دانسته اند 🔺1-محدثان شیعه، حدیث را جعلی نخوانده اند ولی آن را در قالب یک ماجرای بزرگتر که این جمله تنها بخشی از آن است آورده اند 🔺2- آگاهی از فضا و سبب ورود حدیث ، گاه چنان بر معنای متن اثر می گذارد که گویی معنای اولیه و آنچه در آغاز فهمیده شده نادرست است 🔷 ابن عباس می گوید: روزی پیامبرصلی الله و علیه و آله در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود. به آنان فرمود: نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود، از بهشتیان است. برخی افراد، چون این سخن را شنیدند، بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر، از بهشتیان شوند. پیامبرصلی الله و علیه و آله این را فهمید و به آنان که مانده بودند، فرمود: اکنون چند نفر بر شما وارد می شوند که هر یک از دیگری سبقت می جوید. از میان آنان، هرکس به من خبر دهد که ماه آذار، تمام میشود، اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و ابوذر نیز با آنان بود. پیامبر صلی الله و علیه و آله به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر پاسخ داد: ای پیامبر خدا! آذار تمام شد. پیامبر صلی الله و علیه و آله فرمود: ای ابوذر! این را می دانستم، اما دوست داشتم که امّت من بدانند تو بهشتی هستی... 🔺 3- روشن است که اگر این مجلس در زمان و ماهی دیگر برگزار شده بود ، پیامبر صلی الله علیه و آله برای نشان دادن ابوذر به عنوان یک فرد بهشتی ، نشانه را با توجه به آن ماه قرار می داد 🔺 4- ماه آذار اساسا یک ماه قمری نیست تا احتمال داده شود که نام دیگر ماه صفر باشد بلکه ششمین ماه سال رومی و هفتمین ماه سریانی است 🔺5- این ماه با ماه آذر در تقویم ایران نیز متفاوت است و تنها تشابه آوایی با آن دارد 🔺6- در هیچ یک از یازده سال حضور پیامبر در مدینه ، ماه صفر با ماه آذار تقارن نداشته است 🔴 دلیل سوم : رخدادهای شوم صفر شاید چنین استدلال شود که نحوست و میمنت ایام به دلیل رخدادهای بد و خوب واقع شده در آن است و چون ماه صفر وفات سه معصوم بزرگ را در بر دارد، پس ماهی شوم و ناخجسته است این مبنا که نحوست ایام می تواند به دلیل وقایع اتفاق افتاده در آن روز باشد، شاید به صورت کلی درست باشد، اما سرایت دادن حکم دو روز شوم از یک ماه به همه روزهای آن ، نیازمند دلیل محکم تری است، در این صورت باید ماه محرم یا دست کم دهه نخست یا میانی آن که شاهد بیشترین حجم مصیبت است، شوم شمرده شود ✅ نتیجه: هیچ کدام از دو حدیث نقل شده از صحت سندی برخوردار نیستند و حدیث دوم با توجه به سبب ورودش ، دلالتی بر نحوست ماه صفر و نیز آذار ندارد،همچنین حدیث دیگری در این مسئله در دست نداریم و دلیل سوم نیز ناتوان از اثبات نحوست خاص و ویژه ای برای صفر است ✳️ نکته مهم : صدقه و احسان و نیکی کردن در همه ماه ها نیکوست و در پیشگیری از حوادث ناگوار و شوم ، تاثیری در خور دارد . همچنین برخی ادعیه و اذکار کلی و یا خاص وجود دارد که در موقعیت های مشکل و بحرانی و هر گاه که انسان احساس خطر می کند به کمک انسان می آید