📝دین برای خوشآمد عوام؛ روحانیت پوپولیست تلاش برای جاانداختن عقاید منافی با احکام دینی وقتی از زبان روحانیون انجام شود، یقیناً تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. برخی روحانیون نیز برای گرفتن ژست‌های روشنفکری یا همراهی با جمعی که از نظرشان اکثریت مردم شناخته می‌شوند و یا حب و بغض سیاسی و جناحی، راغب هستند که تفسیرهای گزینشی و مطابق سلیقه‌ی عوام داشته باشند و در این مسیر گاه از احکام اسلام هم عبور می‌کنند. 🔻در هفته‌ی گذشته روزهایی چند را جامعه‌ی رسانه‌ای و مجازی کشور درگیر پخش اعترافات دختری رقاص از صداوسیما بود. برنامه‌ای که اگر در فضای مجازی هیاهو نمی‌شد، چندان دیده نمی‌شد. سروصدای اعتراضات تند به صداوسیما برای پخش اعترافات دختری رقاص (بدون نشان دادن تصویر و اعلام نام او) آنچنان بلند بود که کمتر صدایی در تاکید حرمت و جرم بودن کار آن دختر شنیده می‌شد. 🔻حجت الاسلام محمدرضا زائری مثل خیلی اوقات دیگر صدای بلند این جدل بود. او اولویت را در برخورد با مفسدان اقتصادی دانست و با ادبیاتی زیبا نوشت که «قرن‌ها مردم رقصيدند و برهنه شدند و رفتند و آمدند، اما دين آسيبي نديد... آنچه دین و ایمان را متلاشی و نظام را نابود می‌کند، لرزش کمر دختری نوجوان نیست؛ لغزش قلم قاضی کهنسال است!» که می‌شد گفت با این حساب، قرن‌ها هم مفسدانی مال مردم را خوردند و دین آسیبی ندید! و یا در جایی دیگر می‌گوید «اگر دینی بگوید عرق خور را باید شلاق زد، ولی غارتگر اموال مردم را باید رها کرد، من آخوند هم زیر بار آن دین نمی‌روم» حرف‌های زائری مثل همیشه با مغالطه همراه بود. در دین نداریم که تا وقتی تمام و کمال به احکام اقتصادی اسلام عمل نشده، احکام فرهنگی تعطیل باشد و دوقطبی سازی از احکام اسلام و تعطیلی یکی به بهانه‌ی عمل نشدن به دیگری ریشه‌ی دینی ندارد؛ گرچه در توییتر و اینستاگرام طرفداران زیادی دارد! از طرفی این روحانی معروف توجه نکرد که جرم آن دختر "رقاصی" نیست؛ جرم او "رقاصی اروتیک در فضای عمومی جامعه" و اشاعه فحشاست، وگرنه محمدرضا زائری باید بداند هر شب در ایران صدها مجلس عروسی در سالن‌های دارای مجوز با رقص برگزار می‌شود و کسی آن را جرم نمی‌داند. اگر قرار است روحانی فرهنگی ما بین یک عمل و تبلیغ آن فرقی نگذارد، نباید به دانش حوزوی و حقوقی او شک کرد؟! از طرفی چه کسی و کجا گفته باید عرق‌خور را شلاق زد، ولی غارتگر اموال مردم را رها کرد؟! شدت بخشیدن به گزاره‌ای که نیست و بعد رد آن، حکایت مغالطه‌ی پهلوان پنبه است. البته طبیعتاً سوت و کف‌های زیادی برای زائری زده شد، اما خوشآمد دیگران، عقیده‌ی نادرست را درست نمی‌کند. همین روزهایی که زائری درباره این دختر رقاص می‌گفت و می‌نوشت، کیفرخواست ۳۰ اخلال‌گر ارزی صادر شد و در هیاهوی شبکه‌های اجتماعی دیده نشد. طبیعتاً داعیه‌ی دفاع از عملکرد نهادهای متولی مبارزه با مفاسد اقتصادی را نداریم و مواضع ما روشن است، اما یک طرفه به قاضی رفتن هم همیشه آدم را راضی برمی‌گرداند. 🔻روحانیونی دیگر در موضوعات دیگر در همین روزها کوشیدند مطابق عرف مدنظر خود عمل کنند. یک عضو شورای شهر تهران درخواست آزادی بی حجابی برای توریست‌ها را داشت. این بار هم برای تایید این نظر سراغ یک روحانی رفتند؛ حجت الاسلام غرویان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «توریست‌ها از نظر شرعی و فقهی جبری در اجرای موازین دینی ما ندارند، آنها می‌توانند خودشان حجاب را اختیار کنند.» پاسخ به غرویان ساده است. مبنای قانون حجاب در ایران، سالم سازی محیط جامعه است و نه الزاماً در نظر گرفته شدن خیر و مصلحت فردی که ملزم به رعایت حجاب می‌شود. قانونگذار وجود فرد بی حجاب را مخل سلامت اخلاقی جامعه تشخیص داده و در این میان چه فرقی می‌کند این اخلال توسط فرد ایرانی انجام شود یا غیر ایرانی؟ مثلاً به غیرایرانی‌ها اجازه دهیم که شما می‌توانید قانون توقف پشت چراغ قرمز را رعایت نکنید؛ وقتی قانون برای امنیت جامعه است، چه فرقی می‌کند کسی که آن را نقض می‌کند ایرانی باشد یا خارجی؟! 🔻شخصی سازی دین، اصرار بر برداشت‌های سلیقه‌ای، و اقلیتی را کل عرف دانستن و بر مبنای آن نظر دادن، در نهایت به حذف دین از جامعه خواهد انجامید. خطر این تفسیرها برای دین یقیناً از اشاعه‌ی فحشای آن دختر کمتر نخواهد بود. تفسیر دین مطابق سلیقه عوام خود نوعی پوپولیسم است که دامن‌گیر برخی روحانیون شده است. ✍ کبری آسوپار 🌺كميته زنان نيروهاي انقلاب اسلامي 🌺 @zanan_enghelaby