💠 قلمِ عالم
❖مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب ارزشمند "أربعینیات" مینویسد: 🔻
حضرت ابوعبدالله امام جعفر صادق (ع) فرمود: «وقتی که روز قیامت شود خداوند مردم را در یک جا جمع میکند و میزانها گذاشته میشود. پس خونهای شهدا با مرکّب علما وزن کرده میشود و مرکّب علما بر خونهای شهدا رجحان پیدا میکند.»
🔘 وجه اینکه كفّۀ مرکّب علما در میزان، از کفۀ خونهای شهدا سنگینتر میشود اینست که مرکّب علما انتقام خون شهدا را در دنیا میگیرد؛ چون خون شهدا در روز قیامت انتقامش گرفته خواهد شد به جای خود، اقلام علما نیز در دنیا انتقام خون آنها را گرفته و نگذاشته خون آنها هدر برود.
اگر اقلام علما نبود خون شهدا در دنیا هدر میشد؛ چون منظور [دشمنان] از کشتن آنها برداشتن آثار حقّۀ آنها و ثابت کردن آثار فاسدۀ خودشان بود؛ چنان که دیدیم که بوزینههای بنیامیّه را در کرسی خلافت و امارت نشانیده و سر تعظیم بر آنها فرود آوردند و از آن طرف هم حسین بن علی (ع) را خارجی قلمداد کرده، خود و اقارب و انصارش را با لب تشنه کشتند و عیالاتش را اسیر کرده، شهر به شهر بردند و خم به ابرو نیاوردند و در منابر نیز با سبّ و لعن حضرت امیر (ع)، نماز جمعهشان را ادا و عبادت خداشان را بهجا آوردند و نام آن بوزینهها را هم بی کلمه «رضی الله عنه»، بر زبان نیاوردند.
اگر آن قلمها نبود، همه اینها در کرسی حقّ و حقیقت تا قیامت مینشست؛ ولی آن قلمها نگذاشت که خون آن شهدا هدر برود؛ بلکه سر تیز و قد علم کرده، در خفیّه و آشکار و لیل و نهار بهکار افتاد تا اینکه آن بوزینهها را از کرسی خلافت پایین کشیده و در چاه ویل، به زنجیر لعنت بست.
مرکّب سیاه این قلمها بود که خون سرخ آن شهدا را در سرلوحه صفحات تواریخ، تر و تازه نگه داشت و نگذاشت خشک شود. نوک این قلمها بود که در نام آن ستمکاران کلمه «رضی الله عنه » را تبدیل به «لعنة الله علیه» نمود. خلاصه مرکّب علما نگذاشت که خونهای شهدا در دنیا هدر برود. اینست که مرکّب اینها بر خونهای آنها برتری یافته است.
❖ــــــــــــــ❖
[روی الصدوق فی أواخر الفقیه فی باب النوادر، بسنده عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ جَمَعَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ النَّاسَ فِي صَعِيدٍ وَاحِدٍ وَ وُضِعَتِ الْمَوَازِينُ فَتُوزَنُ دِمَاءُ الشُّهَدَاءِ مَعَ مِدَادِ الْعُلَمَاءِ فَيَرْجَحُ مِدَادُ الْعُلَمَاءِ عَلَى دِمَاءِ الشُّهَدَاء]
📚 کتاب من لايحضره الفقيه، ج4، ص399
اربعینیات(اربعین دوم، حدیث 25)؛ ص145
@zanjani_net