یادداشت ۲۴ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ محور های جهاد تبیین (بخش دوم) بخش اول خواص جامعه چه کسانی هستند ؟ نظام مسائل آنها چیست ؟ خواص جامعه کسانی هستند که در جامعه‌ی پیرامونی خود اثر گذاشته و می توانند به آن جهت دهی کنند. چهار صنفی مهم از خواص عبارت اند از ۱. خانواده ها ( پدر و مادر ها ) ۲. خطیب ها، ائمه جمعه و جماعت ، مسئولین و مدیران سازمان های مختلف ۳. محققین و پژوهشگران ۴. طلاب مسائل خواص جامعه، همان محور های جهاد تبیین است. به عبارت دیگر محور اول جهاد تبیین مخصوص پدرها و مادرهاست. هدف از این محور، ارتقاء فهم پدر و مادر از وضعیت مطلوب خانواده و روش رسیدن به خانواده مطلوب است. تبیین وضعیت مطلوب، تصویری دیگر از خانواده در ذهن و قلب پدر و مادر ایجاد می کند و همین ارتقاء درک از خانواده هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت تقویت کننده خانواده است. باید توجه داشت تا وقتی پدر و مادر از چیستی و جایگاه خانواده درک حداقلی داشته باشند، از بحران خانواده ( چه کمیتاً و چه کیفیتا ً) عبور نخواهیم کرد. متاسفانه دولت و مجلس برای عبور از بحران جمعیت، طرح ناقص جوانی جمعیت را پیگیری می کنند که تا کنون به جایی نرسیده است. محور دوم جهاد تبیین مخصوص خطباء، ائمه جمعه و جماعت، مسئولین و مدیران کشور است. در این محور باید پیشرانه های تحقق دولت اسلامی یا اولویت های تمدنی نوین اسلامی را تبیین کرد. هر تمدنی، پیشرانه دارد که با آن به شکل حداکثری محقق خواهد شد. مثل برق برای تمدن مدرن! ۱۲ ابَر مسئله که اگر گوینده ها از آن بگویند، مدیران درباره آن مسائل فکر کنند و راه حل به دست بیاورند، با شتاب و تمرکز به مراتب بیشتر به سمت آرمان های انقلاب و تمدن اسلامی حرکت خواهیم کرد. محور سوم مختص محققین و پژوهشگران جهان اسلام و انقلاب اسلامی است. لازمه ارتقاء حرکت علمی کشور از مرحله ی اقتدار علمی به مرجعیت علمی، کمک به تغییر زاویه دید محققان است. بهینه سازی سوالات و دغدغه های پژوهشگران هم ما را در مرحله ی مرجعیت علمی قرار می دهد و هم راه گفتگو با دستگاه دانشی تمدن مدرن و ماشینی غرب را باز می‌کند. در قالب تبیین مجموعه سوالات جهت ساز این مهم را رقم می زنیم. محور چهارم مختص طلاب است. در این محور برای طلاب حوزه علمیه که داعیه کمک به مردم را دارند، تبیین می کنیم که باید نگاه به دین نظام‌مند و جامع باشد و هر گونه نگاه بخشی و ناقص به دین، موجب دین زدایی می شود. برای تبیین نگاه جامع به دین، طبقه بندی جدید علوم در مقایسه با طبقه‌بندی بیکینی از علم (علوم‌پایه ، علوم تجربی ، علوم انسانی) را تبیین می کنیم. https://eitaa.com/zavieh_did