✅✅✅ معرفی اجمالی کتاب را در ادامه میخوانیم:
❇️ چکیده
✅✅✅ ما به طور روزمره انواع بسیاری از احساسات و تجربهها را از سر میگذرانیم؛ از ادراکات گرفته تا احساسات بدنی و عواطف. براي مثال، من شیء قرمزی را ميبينم (ادراک دیداری)، انگشتان خود را روي كاغذ سنباده ميكشم (ادراک بساوایی)، بوی عطر را استشمام میکنم (ادراک بویایی)، دردی را در انگشت خود احساس ميكنم (احساس بدنی)، و احساس خشم میکنم (عاطفه). در هر يك از اين موارد، من فاعل حالتي ذهني هستم که به صورت خاص و متمایزی برای من پدیدار میشود؛ چیزی که دراصطلاح «خصلت پدیداری» نام میگیرد؛ در مورد نخست، خصلت پدیداری خصلت پدیداری تجربۀ دیداری من قرمزی است؛ در دومی، خصلت پدیداری تجربۀ بساوایی من زبری است؛ در سومی، خصلت پدیداری تجربۀ بویایی من احساس بوی خوش است؛ در چهارمی، خصلت پدیداری تجربۀ من دردناکی است و در پنجمی خصلت پدیداری تجربۀ عاطفی من احساس خشم است. خصلت پدیداریِ یک حالت ذهنی، همان چیزی است که از آن با عنوان كيفيت ذهنی یا حس و حالِ از سرگذراندن آن حالت براي من، نام برده میشود.
✅ پرسشهای فلسفی زیادی در مورد این کیفیات مطرح میشود: این کیفیات چیستند؟ چه نسبتی با سایر جنبههای ذهنی ما ـ مثل جنبههای بازنمودی و تعقّلی ـ دارند؟ آیا اصلاً واقعیت دارند؟ اگر وجود دارند، نحوۀ وجودشان چگونه است؟
✅✅ کتاب حاضر جستاری فلسفی دربارۀ این کیفیات است؛ کیفیاتی که به زندگی ما رنگ و بو و طعم میدهند. این کتاب عمدتاً صورتبندی و بازگویی مباحثاتی است که در سنّت فلسفۀ ذهن معاصر مطرحاند؛ مباحثی همچون واقعیبودن یا وجود کیفیات ذهنی، اینکه کدام حالات ذهنی با کیفیات ذهنی همراهند و اینکه کیفیات ذهنی از چه نحوهای از وجود برخوردارند (مادّیاند یا غیرمادّی). نویسندگان تلاش کردهاند بهروزترین بحثها و استدلالها و نیز اشکالات و پاسخها را به شیوهای فهمپذیر صورتبندی کنند و در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار دهند. البته گاه در مواردی نیز به نقد و ارزیابی برخی از استدلالها پرداختهاند.