⚜
عنوان «ابوّت» و ودیعت «ذرّیه» در تاریخ رسالت و امامت
یکی از اضلاع مهم شخصیت حضرت ابراهیم، نقش ابوّت و پدریِ اوست.
❇ قرآن کریم از ابراهیم با عنوان پدر یاد و بر آن تأکید میکند
: «مِلَّةَ أَبِیكُمْ إِبْرَاهیمَ» (حج: ۷۸).
عنوان «
ابوّت»ی که خداوند به ابراهیم بخشیده، عنوانی است که علاوه بر معانی جسمی، معانی دینی و معنوی را نیز دربر میگیرد.
❇ «
پدر» همان گونه که در اسم ابراهیم وجود دارد - و ما در آیه اخیر دو بار لفظ «
أَب» را میبینیم - عنوان او نیز میشود و ابراهیم، «
پدر عالیقدر»، «
پدر و تبار عالی»، «
پدر امت بسیار» - و به شرحی که میآید - «
پدر انبیا»، «
پدر مهربان» و پدر «
اهل البیت» میگردد و در نهایت «
اهل البیت» ابراهیم از نسل اسماعیل منتهی به پیامبر خاتم و «
اهل البیت» ایشان میشود.
❇ از پی همین مکانتِ «
ابوّت» است که موضوع «
ذرّیه» یكی از محورهای اصلی حیات و اثرگذاری حضرت ابراهیم و «
لسان صدق» (شعراء: ۴۸ و مریم: ۵۰) و «
کلمه باقیه»ای (زخرف: ۲۹) میشود که پس از وی در جهان باقی میماند.
✅ قرآن به مناسبتهای گوناگون و از آنجا كه رسول خاتم میبایست از ذرّیه ابراهیم باشد، از آن سخن گفته و باز بخش عمدهای از استعمالات این واژه و موضوعات پیرامونی آن (مربوط به ذرّیه حضرت ابراهیم) را آورده است.
❇ سلسله انبیای الهی در هیچ جای قرآن با این تفصیل و تراکمی که در سوره انعام و ذیل نام ابراهیم و به عنوان هبه خدا و در قبال خداخواهیِ وی دیده میشود، نیامده است (انعام: ۸۴_۸۷).
✅ خداوند این عطیه را پس از ذکر احتجاجات توحیدی وی با قومش، و نیز پس از «ارائه ملکوت آسمانها و زمین، تا از اهل یقین باشد» (انعام: ۷۵) به وی عطا کرده است.
✅ قرآن کریم ابوّت ابراهیم را در تیره دیگر فرزندان ابراهیم (از نسل اسحاق) مدّ نظر دارد، همچنانکه هنگامی که یعقوب، نوه ابراهیم، مرگ را نزدیک دید، از فرزندانش بر سبیل اقرار پرسش کرد که چه وجودی را پس از وی خواهند پرستید، آنها پاسخ دادند: «معبود او و معبودِ یگانهی پدرانش؛ اسماعیل و اسحاق»:
💠
قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَ إِلَهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ وَ إِسْحَاقَ إِلَهًا وَاحِدًا وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره: ۱۳۳)؛
✅ همانگونه که یوسف (ع) هنگام سخن گفتن با همبندان خود در زندان، نَسب خویش را به سوی حضرت ابراهیم به ایشان یادآور شد:
💠
وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَائِی إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ (یوسف: ٣٨)؛
❇ اما چنانکه اشاره شد، پیامبر خاتم از نسل اسماعیل پدید میآید و بین این دو تیره (نسل اسماعیل و اسحاق) تفاوتهای آشکاری است.
یکی از رئوس مهم این تفاوتها امتداد امامت در نسل حضرت ابراهیم از طریق اسماعیل به صورت حیّ از طریق پیامبر اکرم و اهل بیت اوست.
❇ نگاهی به مفهوم «
اهلالبیت» در قرآن نقش محوری ابراهیم را برای ما بیشتر روشن میکند. در قرآن کریم تعبیر «
أَهْلِ بَیتٍ» برای خانواده موسای شیرخوار به کار رفته است:
💠
فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَیتٍ یكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَ هُمْ لَهُ نَاصِحُونَ (قصص: ۱۲)
✅ اما تعبیر
أَهْلَ الْبَیتِ در سراسر قرآن تنها دو بار به کار رفته است: یکی در باره «ب
یت» حضرت ابراهیم و دیگری در خصوص «
بیت» پیامبر اعظم (نک. هود: ٧٣؛ احزاب: ٣٣).
❇ این بیت اخیر، حاوی فرزندان برآمده از بیت نخست و پدر و نیای عالیِ مورد بحث ماست. مقام ابوّت برای پیامبر اکرم و وصیّ ایشان نیز به کار رفته است؛ چنانکه علی (ع) میگوید از پیامبر (ص) شنیدم که گفت:
🔹 أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ، وَ لَحَقُّنَا عَلَیهِمْ أَعْظَمُ مِنْ حَقِّ أَبَوَی وِلَادَتِهِمْ، فَإِنَّا نُنْقِذُهُمْ- إِنْ أَطَاعُونَا- مِنَ النَّارِ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ، وَ نُلْحِقُهُمْ مِنَ الْعُبُودِیةِ بِخِیارِ الْأَحْرَارِ .
❇️ محمد پدر امت خویش است. اما آیا این پدری، دقیقاً همین پدری و ابوّت رایج در عوائل انسانی و قبائل عربی است یا اینکه همانند بسیاری از چیزهایی که او آورده، نظام خاص خود را دارد؟ .......
🖋
دکتر ابوالفضل خوشمنش
📌برگرفته از مقاله «تکامل و بازآفرینی اوصاف و افعال ابراهیم خلیل (ع) در شخصیت حضرت خاتمالانبیاء (ص)».
📔مجله پژوهشهای قرآن و حدیث، دوره ۵۷، شماره ۱، شهریور ۱۴۰۳
🌐 لینک مشاهده و دریافت مقاله:
https://jqst.ut.ac.ir/article_98669.html
🆔
http://eitaa.com/zekra114