شرح و تفسیر زیارت‌عاشورا
♦️خلاصه‌ای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت سیزدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
📕خلاصه‌ای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی 🛑 قسمت سیزدهم 💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. ♦️معارف و مفاهيم‌ سلام‌ 🔻در معنای «السَّلامُ عَلَيكَ» گفتيم‌ ترجمه‌ «درود بر تو» ساده‌ترين‌ و سطحی‌ترين‌ معنی است‌، اصلاً نمی‌شود معنی سلام‌ را تمام‌ و كمال‌ گفت‌. با توجه‌ به‌ آيات‌ و روايات‌ فهميديم‌ كه‌ در سلام‌ چندين‌ دسته‌ از معانی وجود دارد: 1⃣به‌ معنی «دعاست‌»، سلام‌ در معنی دعا مانند يك‌ مفاتيح‌الجنان‌ پر است‌ از دعاهای فراوان‌. 2⃣«توسل‌» است‌، مفاهيم‌ سلام‌ در اين‌ دسته‌ به‌ اندازه‌ يك‌ مفاتيح‌الجنان‌ در باطن‌ خود معارف‌ توسل‌ را مستتر كرده‌ است‌ كه‌ در فرصت‌ ديگری بايد تفاوت‌ مفاهيم‌ دعا و مفاهيم‌ توسل‌ را بيان‌ نمود. 3⃣«تسليم‌» است‌. مفاهيم‌ و معارف‌ تسليم‌ نيز بسيار زياد است‌ كه‌ در فرصت‌ ديگر بايد تشريح‌ نمود. 4⃣اعلام‌ آمادگی برای شهادت‌ و چوب‌ حراج‌ زدن‌ به‌ تمام‌ علائق‌ دنياست‌. مفاهيم‌ سلام‌ در اين‌ دسته‌ نيز بسيار زياد است‌ ولی اجمالاً بايد گفت‌ كه‌ با سلام‌ به‌ پيشگاه‌ حضرت‌ اباعبدالله (ع)، حركت‌ شيعه‌ شروع‌ می‌شود و كليد می‌خورد. 5⃣درخواست‌ مقامات‌ ملكوتی برای خويش‌ از آستان‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) است‌. 6⃣تكريم‌ و ستايش‌ مقامات‌ حضرت‌ اباعبدالله (ع) است‌. با توجه‌ به‌ آياتی مانند «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِين»، «سَلامٌ عَلى‌ إِبْراهِيمَ» و... . 7⃣در ترجمه‌ سلام‌ گفتيم‌ اصل‌ همه‌ اين‌ مقامات‌ از خود حضرت‌ حق‌ است‌، خود حضرت‌ حق‌ «سلام‌» است‌ و هر سلامی از حضرت‌ حق‌ منشعب‌ می‌شود و همه‌ مقامات‌ از حضرت‌ حق‌ اعطا شده‌ و همه‌ درجات‌ رو به‌ ناحيه‌ حق‌ دارند؛ بنا به‌ فرمايش‌ مولاتنا فاطمه‌ (س) كه‌ می‌فرمايند «وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلاَمُ‏». ♦️درخواست‌ بالاترين‌ مقامات‌ ملكوت‌ برای امام‌ حسين‌ (ع) 🔻در اين‌ دسته‌ از معانی سلام‌ دعا می‌كنيم‌ خدايا! همه‌ مقامات‌ بلند و مقامات‌ مكلوتی را به‌ حضرت‌ حسين‌ (ع) عطا كن‌! معانی و معارف‌ و مفاهيم‌ بسيار زيادی در اين‌ دسته‌ از معانی سلام‌ موجود است‌ كه‌ آن‌ نيز در فرصت‌ ديگر بايد تشريح‌ شود. ممكن‌ است‌ به‌ نظر برسد كه‌ همه‌ مقامات‌ در بهشت‌ برای حضرت‌ اباعبدالله الحسين‌ (ع) فراهم‌ است‌، پس‌ دعای ما چه‌ محلی از اعراب‌ دارد؟ در جواب‌ بايد گفت‌ اولاً بهشت‌ جايی پشت‌ اين‌ دنيا نيست‌. بهشت‌، عالم‌ كمال‌ است‌ و مسيطر و مشرف‌ به‌ اين‌ عالم‌ است‌. بهشتيان‌ انسان‌ كاملند. 🔻«وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (آل‌عمران:۱۶۹). وَلَا تَحْسَبَنَّ با «لاء نهی» و «نون‌ تأكيد ثقيله‌» در آخر جمله‌، تأكيد می‌فرمايد كه‌: مبادا فكر كنيد آنهايی كه‌ در راه‌ خدا كشته‌ شده‌اند [و سرور و سالارشان‌، سيدالشهداء حضرت‌ اباعبدالله (ع) است‌] مرده‌اند، (فكر نكنيد آنها مرده‌اند يعنی معلوم‌ است‌ كه‌ زنده‌اند، ولی باز تأكيد می‌فرمايد) بلكه‌ زنده‌اند. «عِنْدَ رَبِّهِمْ» با «عِنْدَ اَهل‌ِ الدُّنيا» خيلی فرق دارد. سينه‌ آنها ديگر جای غذاهای مادی در زمين‌ «مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا» (بقره:۶۱). نيست‌، جای سير و پياز، جای شيری كه‌ از شكم‌ گاو بيرون‌ می‌آيد نيست‌؛ جای عسلی كه‌ از شكم‌ زنبور بيرون‌ می‌آيد نيست‌؛ آنجا، «أَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ» (محمد:۱۵) می‌دهند؛ سرچشمه‌ اين‌ انهار، «عِنْدَ رَبِّهِمْ» است‌. يعنی از اعماق ملكوت‌ اعلی سرازير می‌شود. آنجا، «وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى» (محمد:۱۵) می‌دهند، عسل‌های آنجا چون‌ «عِنْدَ رَبِّهِمْ» است‌، صفابخش‌ است‌، انسان‌ را صاف‌ و مصفی می‌كند، زلال‌ می‌كند. «يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا» (انسان:۵). آنجا از شرابی به‌ آنها می‌دهند كه‌ سراسر راز و اسرار ملكوت‌ است‌، آنها می‌نوشند و می‌نوشند و آن‌ به‌ آن‌ اسرار ملكوت‌، برابرشان‌ شكفته‌ می‌شود و ما مثل‌ نابيناهايی هستيم‌ در ملك‌ سليمان‌ كه‌ عظمت‌ و سلطنت‌ او را نمی‌بينيم‌، ولی آيا سليمان‌ هم‌ ما را نمی‌بيند؟ تمام‌ حالات‌ ما در چنگشان‌ است‌. ❇️پایان قسمت سیزدهم 👈ادامه دارد...   📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ @Ziarat_Ashoura