📺
#جمعه_های_قرآنی (شصت و چهارمین برنامه)
🔹فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُنْهَمِرٍ ﴿١١﴾وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا فَالْتَقَى الْمَاءُ عَلَىٰ أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ ﴿١٢﴾
🔸پس [در پاسخ درخواستش] درهای آسمان را به آبی بسیار فراوان و ریزان گشودیم، (۱۱) و زمین را به [جوشیدن] چشمه هایی [پر آب] شکافتیم؛ پس آبِ آسمان و زمین برای کاری که مقدّر شده بود به هم پیوستند، (۱۲)
▫️ سوره مبارکه قمر
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻شکری حسن البرعی ( ۱۹۲۹-۱۹۸۱م.) از قاریان همنسل اسطوره قرائت مصر، مرحوم عبدالباسط است. شیخ شکری به خانوادهای قرآنی تعلق داشت. پدر او از قاریان بزرگ زمان خود بود اما بهسبب عارضه حنجره بهناچار قرائت را کنار گذاشت. گویا برادر بزرگ او شیخ محمد البرعی نیز قاری چیرهدستی بود ولی در جوانی از دنیا رفت. شیخ شکری در عنفوان جوانی در منطقه خود، دقهلیه، مشهور شد و برای قرائت در محافل دعوت میشد. در دهه پنجاه میلادی در استانهای همجوار دقهلیه شهرتی تمام یافت و در مساجد و محافل این مناطق قرائت میکرد.
🔻برای درک اهمیت جایگاه این قاری برجسته باید توجه کرد که در این دهه همه قلههای تلاوت در بهترین شرایط قرائت خود بودند. اَبَرقاریانی چون محمد رفعت، محمد صدیق منشاوی، بَهتیمی، عبدالباسط، شعیشع، حُصَری و مصطفی اسماعیل نه فقط جو مصر که فضای جهان اسلام را جلب هنرنمایی خویش کرده بودند. باری، سربرآوردن شیخ البرعی در میان چنین قلههایی نشان دهنده تراز ممتاز هنر قرائت این استاد عالیمقام بود. از این رو در کنار قاریان ارشد و پیشکسوت قرائت میکرد و همگی مهارت او را تحسین میکردند و بر اجراهای زیبای او گواهی میدادند. بهتدریج، او در تمام مصر شناخته شد و شهرت او روزبه روز افزون گشت. لذا دوستداران این استاد مُصر بودند که در اذاعه قرآن تلاوت کند اما او خوش نداشت که در چارچوبهای معین و محدود و تکراری قرائت کند و به رغم اصرار دوستدارانش از تلاوت در اذاعه خودداری کرد.
🔻شکری البرعی در قرائت از محمد السلامه استاد پرآوازه، پیشکسوت و صاحب سبک اثر پذیرفته و به این استاد و سبک او بسیار علاقه مند بود و در منزل او برای استفاده حضور مییافت. باوجود این، او که از مواهب صوتی و هنری خداداد بهره داشت، کوشید در عین استفاده از سبک استاد سلامه در قرائت خود مستقل باشد و لذا در ارائه سبک اختصاصی خود کامیاب گردید.
🔻ویژگی همه قاریان برجسته مصر در استقلال سبک و ابداعات روشی اختصاصی در قرائت است. آنان در عین تقید به سنتهای صائب و لازم قرائت و بهرهمندی از روش نسلهای پیش از خود کوشیدند در گلستان تلاوت گلی دیگر با عطرورنگی تازه باشند و برتنوع گلهای بوستان قرائت بیفزایند. شیخ شکری حسن البرعی نیز در این راه توفیق بسیار یافت و سبکوصدای خود را جاودانه ساخت.
🔻شکری البرعی صدایی داشت که در هر سه پرده بم، توسط و فراز توانمند بود و قرائتش در آمدوشد میان این سه سطح از فراز و فرود پرشور و متنوع اجرا میشد.
افزون برآن در انواع تحریر مهارت داشت و تحریرهای ریزودرشت را در جای خود، استادانه و بهزیبایی بهکار میگرفت. صدا در دست او چونان موم منعطف بود بهطوری که میتوانست از پرده اوج، بهنحو آنی و ناگهانی، به پرده فرود تغییر حالت دهد و قرائت را چابک و پرنشاط سازد و مستمع را میخکوب هنرمندی خویش سازد.
🔻لحن عالی، هماهنگسازی لحن و معنا و ظاهر و باطن آیات، تنوع در بهکارگیری نغمات و استفاده از قفلات ابداعی در قرائات البرعی کاملا محسوس است.
اینک و در این صببحگاه بابرکت آدینه، به یکی از قرائات زیبای این استاد گوش جان میسپاریم و جان را به نفحات الفاظ و معانی آیاتی از سور مبارکات نجم، قمر و رحمن عطرآگین میسازیم.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#شکری_حسن_البرعی
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com