🟩 نقش بانوان در زمینه سازی ظهور ▪️نویسنده : ریحانه هاشمی ▪️شماره : ( ۲ ) ☑️ دیدگاه ها در مورد زمینه سازی: ▫️در روایات اسلامی، مطالب بسیاری درمورد انتظار و فرج آمده و به منزله بهترین اعمال معرفی گردیده است. رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید: بهترین اعمال امت من، انتظار فرج است.[۱] هم چنین فرموده اند: بهترین عبادت، انتظار فرج است. [۲] ▫️برداشت های متفاوت از مفهوم انتظار، موجب گردیده تا نظرات متفاوت و متضاد رخ بنماید و بر اساس این برداشت ها، تکالیف متفاوتی ارائه شود. برای روشن شدن وظیفة شیعیان و منتظران واقعی حضرت، بررسی نظریات و دیدگاه ها و در نهایت روش صحیح آن ضروری به نظر می رسد: 🔘 ۱. زمینه سازی منفی ▫️عده ای انتظار فرج را به این معنا دانسته اند که جامعه بایستی به حال خود رها شود و نباید به فساد آن توجهی نشان داد تا زمینه ظهور - که دنیایی پر از ظلم و فساد است - فراهم آید.! عده ای فراتر از این عقیده معتقدند نه تنها نباید جلوی فساد و گناهان را گرفت، بلکه بایستی به آنها دامن زد تا هر چه بیشتر زمینه ظهور حضرت (عج) فراهم آید![۳] ▫️این انتظار همواره مورد مذمّت و سرزنش قرار گرفته است؛ چرا که منجر به تعطیل شدن حدود و مقررات اسلامی گشته و با موازین اسلامی و قرآنی سازگاری ندارد.[۴] 🔘 ۲. عدم زمینه سازی ▫️برخی با تمسک به بعضی روایات، مانند «هر علم و پرچمی قبل از ظهور قائم، باطل است»، هرگونه زمینه سازی و تشکیل حکومت را باطل وب ر خلاف اسلام می دانند و آن را در راستای بسته شدن باب مهدویت برشمرده اند.! از این جمله می توان به انجمن حجتیه اشاره نمود که به وسیله شیخ محمود ذاکر زادة تولایی، معروف به شیخ محمود حلبی (۱۲۷۹ – ۱۳۷۶هـ.ش) تأسیس شد و پس از انقلاب اسلامی نیز به دلیل تضاد افکار آنان با انقلاب اسلامی، نه تنها با آن همکاری نکردند، بلکه در مواردی با آن مقابله نیز می کردند. ▫️این گروه در پی سخنرانی حضرت امام خمینی قدس سره مبنی بر مذمت کسانی که معتقد به زیاد شدن فساد برای ظهور امام زمان (عج) بودند طبق بیانیه ای به طور رسمی انحلال خود را اعلام کرد.[۵] این گروه هیچ مسئولیتی را متوجه مردم نمی دانند، بلکه تنها، دعا را برای ظهور حجت، لازم می دانند.! 🔘 ۳. زمینه سازی مثبت ▫️«زمینه سازی مثبت» را باید در معنای «انتظار سازنده» جست وجو نمود. انتظار سازنده، همان انتظار راستینی است که به عنوان «با فضیلت ترین عبادت» یاد شده است.[۶] ▫️در طول یازده سده غیبت کبری امام عصر (عج) درخشان ترین چهره ای که به این «انتظار سازنده و زمینه سازی مثبت» جلوه خاص بخشیده است، حضرت امام خمینی قدس سره بوده که با طرح اندیشه حکومت اسلامی در عصر غیبت، به «انتظار»، معنا و مفهوم تازه ای بخشید. ایشان ضمن مقابله با دیدگاه هایی که انتظار را «تن دادن به وضع موجود» می دانستند، فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند ومقدمات ظهور، ان شاءا... تهیه شود.[۷] همچنین ایشان معتقد بودند، با گسترش اسلام راستین در جهان و مبارزه با جهان خواران، باید زمینه ظهور منجی موعود را فراهم نمود.[۸] ▫️مهم ترین تفاوت بین مکاتب دینی و غیردینی، امید به آینده ای روشن است که در افراد، ایجاد انگیزه تحرک می نماید. تجلی این امید در مکتب تشیع در ظهور منجی موعود، مهدی صاحب الزمان (عج) بوده و تحرک به سوی آن در «انتظار سازنده» نهفته است. ▫️بنابراین، انتظار به معنای «فراهم آوردن زمینه های ظهور، ظلم ستیزی به مقدار توان و آمادگی برای ظهور حضرت»[۹] می باشد، این زمینه سازی به مثابه ضرورت اسلام و قرآن مطرح، و وظیفه تمام مسلمین می باشد. دلایل عقلی و نقلی، ما را به این صحیح رهنمون می سازد؛ زیرا مسلمانی که خود را پایبند احکام اسلام می داند، اجازه نمی دهد هیچ یک از آیات و روایاتی که درباره امر به معروف و نهی از منکر، حدود و دیات، جهاد، کمک به محرومان، چگونگی برخورد با ظلم و عدم تسلیم در برابر ستم و... می باشند، تعطیل و عمل نشود.[۱۰] منابع: [۱]. افضل اعمال امتی انتظار فرج الله عزوجل، معین، پیشین، ذیل واژه مورد نظر. [۲]. افضل العبادة انتظار الفرج، گولد وکولب، پیشین، ص۲۹. [۳]. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ۱۰ جلدی، نشر وچاپ مکتب العلوم الاسلامی، چ سوم، ۱۳۷۲، ج۱، ص ۲۸۵. (به نقل از بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۲۲). [۴]. همان (به نقل از بحار، ج۵۲، ص۱۲۵). [۵]. برگرفته از صحیفه نور، ج۲۱، ص۱۴-۱۳. [۶]. سلیمیان، پیشین، ص۶۰. [۷]. صحیفة نور، ج۷، ص۲۵۵. [۸]. سلیمیان، پیشین، ص ۶۵-۵۲. [۹]. مرتضی مطهری، قیام وانقلاب مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، انتشارات صدرا، چ۱۲، ۱۳۷۱، ص ۶۱. [۱۰]. ابراهیم شفیعی سروستانی، نقش انتظار در پویایی جامعه، ماهنامه موعود، پیش شماره۲. ┉┉┉┉┉┉┉┉┉┉┉┉ واتساپ | تلگرام | ایتا | اینستاگرام | روبیکا | آپارات