eitaa logo
سید احمد رضوی | صراط
18.1هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
101 فایل
کلام؛ معجزه ایست که می توان با آن، شیر را رام کرد یا وحشی... و خدا لگام کلام را در دست تو نهاد... سیداحمدرضوی آیدی ارتباط : @Seyedahmadrazavi59 🔹 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e
مشاهده در ایتا
دانلود
1.27M
🔻شبکه تبلیغی ضد کرونا در درون جریان انقلابی @s_a_razavi
879.2K
🔻شبکه های رسانه ای معاند نظام و خارج از کشور @s_a_razavi
793.9K
🔻برخی مدیران شبکه بهداشت کشور @s_a_razavi
790.8K
🔻برخی اطباء طب سنتی و اسلامی @s_a_razavi
688.2K
🔻برخی مدیران بی کفایت دولتی و اجرائی @s_a_razavi
622.8K
🔻برخی فعالین رسانه ای فضای مجازی @s_a_razavi
367.5K
🔻شبکه نفوذ اسرائیلی - آمریکائی در کشور @s_a_razavi
2.54M
🔻شبکه بهداشت جهانی و صهیونیزم @s_a_razavi
🔻 تمام موضوعاتی که مباحث مختلف کرونا در حال نشر هست در درون این قطعات 9 گانه قرار دارند. از امروز با توجه به آگاهی و در نظر گرفتن این قطعات اخبار کرونا رو پیگیری کنید تا متوجه عمق فتنه کرونا در کشور بشوید
🔻 این قطعات همانند یک شبکه در هم تنیده عنکبوتی عمل میکنند که متصل به هم در جهت راهبرد کلی در حال ایفای نقش هستند. ✅ قطعا و یقینا راه شکست این فتنه و قطعات مختلفش و مردم ایران هست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 بسیار مهم 🔹 سخنان مهم آیت‌الله فیاضی درباره‌ی کرونا 🔸 پاسخ بسیاری از سوالات شما در این ۷ دقیقه قرار دارد @s_a_razavi
2.22M
🔻 توضیحاتی پیرامون ماسک 🔹 معایب ماسک از نظر طب سنتی 🔸 نگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ماسک 🔹 جایگزین ماسک 🔸 توصیه های همراه با استفاده از ماسک @s_a_razavi
سید احمد رضوی | صراط
. کربلا؛ جلوه وفاداریست، از مریدانِ عاشقِ حقیقت در محضر اربابِ عاشقی تا پای جان آری؛ وفاداری یکی
. کربلا؛ قتلگاه است، که باید قربانی شوند تعلقات دنیوی در پای حقانیت آری؛ در موقف کربلا باید ذبح کرد یکایک تعلقات دنیوی را، تا به مقام شهود رسید در فناء فی الله... و عظیم ترین و خالص ترین ذبیح الله در طول تاریخ بشریت، سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین است که در محضر حق با تمام اعوان و انصار و فرزندانش به قتلگاه عظیم نینوا وارد شد و تا پایان به نیکوترین شیوه بر مدار عشق و عهد الهی اش ایستاد... و الگویی شد تمام عیار برای انسانیت در طول تاریخ تا همگان را آفتابی باشد روشنی بخش برای نجات از ظلمات غفلت و گمراهی در زمین پر آشوب و فتنه گون... @s_a_razavi
🏴 برای کربلائی شدن باید ابتدا مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا را در زندگی تاویل کرد و سپس پای در کربلا گذاشت 🏴 قربانی کردن هر چه غیر از خواست و اراده حق، شاخصه مشترک کربلائیان است 🏴 برای رسیدن به کربلا اول قدم پرهیز از هرگونه حرام است و آخرین قدم گذشتن از تمام حلالهاست 🏴 آنکه اسیر تقید به حلال و حرام هست جایی در قافله کربلائیان ندارد. هر آنچه از حرام است و حلال باید در پای ولایت قربانی شود تا راهی به آستان حب الله پدیدار گردد 🏴 هر چه معشوق والاتر باشد ذبح و قربانگاه وسیعتر میشود و ذبیح الله در عظیم ترین قربانگاه رخ مینماید برای عاشقان حق تا با صدای رسا فریاد زند که برای رسیدن به حسین علیه السلام باید به قربانگاه رسید 🏴 و هر کس بخواهد در طول تاریخ به کاروان حسین علیه السلام بپیوندد باید ابتدا قربانی کند نفسانیتش را در برابر حسین علیه السلام @s_a_razavi
🏴 وقتی به خیمه گاه عزای حسین علیه السلام میرویم باید بدانیم که: ▪️منیّت را باید بیرون خیمه گاه رها کنیم و همچون مرید بوتراب داخل شویم ▪️ اگر من گفتیم و من خواستیم و من شنیدیم بدانیم بیراهه رفته ایم در خیمه حسین علیه السلام ▪️ اگر درگیر مقام و منصب و جاه و خاندان و جایگاه بودیم بویی نبرده ایم از مرام حسین علیه السلام ▪️اگر غرور بود زیر شال عزا و پیراهن سیاهمان که باید در فلان جایگاه بشینیم و فلان قدر محترم شمرده شویم و فلان نفر مراقبمان باشند یقینا از لذت عاشقی برای حسین علیه السلام بهره ایم نبرده ایم ▪️در خیمه حسین علیه السلام هر چه خاکی تر عالی تر، هر چه مظلوم تر والاتر، هر چه گمنام تر مقرب تر میشویم. پس راه را گم نکنیم ▪️یادمان باشد در راه حسین علیه السلام هر چه عزیزتر باشیم جام بلا را بیشتر باید بنوشیم. پس زیر شمشیر غمش عاشقانه بخندیم و هروله کنیم 🏴زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت 🏴کان که شد کشته او نیک سرانجام افتاد 🏴هر دمش با من دلسوخته لطفی دگر است 🏴این گدا بین که چه شایسته انعام افتاد @s_a_razavi
🏴هر که در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند! ▪️انسان در دنیا به ده درصد خواسته‌های خود می‌رسد. کمتر کسی پیدا می‌شود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را این‌گونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواری‌ها و بدی‌های همسر و همسایه و… کمتر ناراحت می‌شود؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت. ▪️در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: «مؤمن و بلا همچون کفه ترازو هستند، هرچه بر ایمانش افزوده شود، بر بلا و مصیبتش افزوده می‌شود» و نیز فرمود: «اهل حق همیشه در سختی هستند، ولی مدت آن کوتاه، و سرانجام آن آسایش و راحتی همیشگی در جهان جاوید است». ▪️همچنین در روایتی، اسماعیل‌بن‌عمار به حضرت امام صادق علیه‌السلام شکایت می‌کند. حضرت می‌فرماید: «ای عبدالله، مؤمن همواره در معرض یکی از این سه امر گرفتار است و گاهی هر سه با هم: یا همسرش به او آزار می‌رساند، یا همسایه، یا عابر… اگر مؤمن به سر کوهی پناه ببرد، خدا شیطان‌صفتی را به‌سوی او می‌فرستد تا او را آزار دهد. و ایمان مؤمن مونس اوست و او را حفظ می‌کند… و کسی که ایمان ندارد صبر ندارد…». 🔳 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲ @s_a_razavi
Reza Narimani - Amire Ashora.mp3
12.46M
🏴السلام امیر عاشورا 🏴السلام ای پسر زهرا 🔳السلام، السلام، السلام 🎶 رضا نریمانی @s_a_razavi
🔻چند سوال مهم 1️⃣ آیا تبعیت ما از فرامین مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و امام جامعه مسلمین واجب و لازم است؟ 2️⃣ آیا ما میتوانیم در مقابل دستورات و اوامر امام جامعه مخالفت کنیم؟ در صورت مخالفت و عدم تمکین آیا مرتکب خلاف شرع شده ایم؟ 3️⃣ در صورت اختلاف نظر امام جامعه با کارشناسان و صاحب نظران تکلیف ما چیست؟ تمکین از اما جامعه یا مخالفت؟ 4️⃣ آیا ماسک نزدن، واکسن نزدن، تبلیغ علیه ماسک و واکسن و کرونا، مخالفت با مصوبات ستاد ملی کرونا و پروتکلهای بهداشتی و ... مخالفت با امر امام جامعه و خلاف شرع است؟ ✅ در این باب خدا و پیامبر و معصومین چه میگویند؟ فقه چه میگوید؟ علما چه میگویند؟ اسلام چه میگوید؟ عقل چه میگوید؟ ❇️ ان شاالله امشب این موارد را بررسی میکنیم @s_a_razavi
🔻 روایت مقبوله عمر بن حنظله که دلالت بر ولایت فقیه بر امور عامّه دارد: 🔹قال سألت ابا عبدالله عن رجلین من اصحابنا بینهما منازعه فی دین او میراث فتحاکما إلی السلطان أو إلی القضاة أیحلّ ذلک قال من تحاکم الیهم فی حق أو باطل فإنّما تحاکم إلی الطاغوت و ما یحکم له فإنّما یأخذ سحتاً و إن کان حقاً ثابتاً له.... قلت فکیف یصنعان قال ینظران من کان منکم ممّن قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا فلیرضوا به حکماً فإنیّ قد جعلته علیکم حاکماً فإذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فإنّما استحفّ بحکم الله و علینا ردّ و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حد الشرک بالله ... (حرّ عاملی 1391 کتاب القضاء، ابواب صفات القاضی، باب 11 ح 1؛ شیخ طوسی 1386 ج 6: 244). 🔸یعنی: گفت از امام صادق(ع) درباره دو تن از شیعیان ما پرسیدم که میان این دو در موضوع دین یا ارث نزاع پیش آمد و شکایت به نزد پادشاه یا قاضیان بردند. آیا چنین کاری حلال است؟ حضرت فرمود: کسی که شکایت خود را نزد آنان ببرد به حق باشد یا باطل شکایت را نزد جائر برده است و هر چه را به حکم آنان بگیرد حرام است اگر چه حق باشد... به امام عرض کردم: پس چه کنند؟ حضرت فرمود: به کسی روی آورند که حدیث ما را روایت می‌کند و در حلال و حرام ما نظر می‌کند و احکام ما را می‌داند. آنان به حکمیت او راضی شوند زیرا من او را حاکم بر شما قرار دادم و اگر به حکم ما حکم کرد و از او پذیرفته نشد حکم خدا را سبک شمرده اند و دست رد بر ما زده‌اند و کسی که ما را رد کند خدا را رد کرده است و این در حد شرک به خداوند است. 🔹این روایت در سلسله سند عمر بن حنظله قرار دارد. در رجال شیخ طوسی آمده است وی از اصحاب امام باقر(ع) است و می‌فرماید: نام او عمرو، کنیه او اباصخر است و همچنین او را از اصحاب امام صادق(ع) به شمار آورده و می‌گوید: او عمر بن حنظله عجلی بکری کوفی است (شیخ طوسی 1428: 252، 142). 🔸در سخنان امام خمینی در مقام استدلال بر ثبوت ولایت برای فقها در رسالۀ «الأجتهاد والتقلید» بعد از ذکر مقبولۀ عمر بن حنظله، نوشته است: «مقتضای مقبوله این که امام(ع) فقیه را حاکم و والی قرار داده است و ادّعای انصراف، مسموع نیست پس فقیه در تمام امور سیاسی و قضایی بر مردم، حکومت دارد.... بنابراین، مقتضای اطلاق، جعل مطلق حکومت چه سیاسی و چه قضایی برای فقیه است ....( امام خمینی، رسالۀ الأجتهاد والتقلید، ص 106) 🔹در کتاب البیع، این گونه تصریحات بیش تر به چشم می خورد؛ مثلاً نوشته است: «از تمام این امور آشکار شد که از آن سخن امام(ع) که فرموده است: «فانّی قد جعلته حاکماً» استفاده می شود که آن حضرت فقیه را حاکم قرارداده است...(امام خمینی، البیع، ج 2، ص 479) 🔸أخبار گذشته و عبارات موجود در آن ها مثل «خلفائی» و «حصون الأسلام» و «أمناء الرّسل» دلالت بر نصب دارند، پس اگر برای پیامبر(ص) ارثی جز علم نبوده و او غیر از علم چیزی به جای نگذاشته، فقیهان را جانشینان خود قرار داده و ایشان را برای خلافت جزئی نصب کرده است همان گونه که أئمّه(ع) را جانشینان خود قرار داده است و برای خلافت بر همۀ مردم نصب کرده است... و از این جا آشکار می گردد که جعل خلافت برای فقها در عرض جعل آن برای أئمّه(ع) نیست(امام خمینی، البیع، ج 2، ص 485) @s_a_razavi
🔻 اطاعت از ولایت فقیه 🔹 در کتاب البیع آمده است: فقیه عادل همه اختیارات پیامبر و ائمه(ع) را که به حکومت و سیاست برمی‌گردد دارد و تفاوت در اختیارات معقول نیست زیرا والی هر که باشد مجری احکام شریعت و بر پا کننده حدود الهی و گیرنده خراج و سایر مالیات‌ها است و در آنها آنگونه که به صلاح مسلمین است تصرف می‌کند. بنابراین پیامبر زناکار را صد تازیانه می‌زند و امام همین طور است و فقیه همین طور است و صدقات را به یک منوال می‌گیرند و در صورت مصلحت به مردم دستور می‌دهند، دستوراتی که برای والی است و اطاعت از آنان واجب است (امام خمینی 1384: 626). 🔸در کتاب الزکاة جواهر آمده است: «روشن است وجوب اطاعت از فقیه نسبت به هر چیزی است که شرع مدخلیت دارد حکم باشد یا موضوع حکم» (نجفی 1981 ج 15: 422). 🔹در الهدایة إلی من له الولایة آمده است: واضح و مسلّم است که فقیه ولایت تامه مطلقه ندارد به نحوی که بتواند در اموال رعیت تصرف کند و بر مردم اطاعت او در همه امر و نهی او واجب باشد (گلپایگانی 1384: 793). 🔸و همچنین می‌فرماید: بنابراین گاه گفته می‌شود که به اطلاق ادلّه عامّه اخذ می‌شود مانند علما وارث پیامبرانند، امین خداوند هستند و جانشینان پیامبر، و حکم می‌شود هر منصب برای پیامبر(ص) و امام(ع) بود همان منصب برای فقیه است. جز آنچه با دلیل خارج شود، مانند وجوب اطاعت نسبت به اموری که متعلق به شخص آنان است(گلپایگانی 1384: 812). 🔹اطاعت از فقیه در امور حکومتی واجب است همان گونه که اطاعت از امام(ع) در امور حکومتی واجب است، و در دیگر اوامر فقیه اطاعت واجب نیست و این نظر امام خمینی و استاد آیت الله گلپایگانی است. 🔸اطاعت از فقیه در اوامری که حفظ نظام یا عظمت مسلمین بستگی به اطاعت از آنها دارد یا تخلّف از آنها موجب بدبینی مردم به حکومت می‌شود واجب است. دلیل آن حکم عقل است زیرا در جایش ثابت کردیم تشکیل حکومت اسلامی‌ واجب است و این مقتضای اطلاق ادلّه احکام است و مقتضای لزوم اجرای حکم خدا در هر عصر و زمان و حتی در زمانی که دو نفر روی زمین زندگی کنند. حال سؤال این است آیا ممکن است تشکیل حکومت برای اجرای حکم خدا واجب بوده و فقیه هم باید در رأس هرم قدرت باشد اما اطاعت از او در اوامرش، اوامری که اگر تخلّف شود بنیان حکومت سست می‌شود واجب نباشد، عقل نمی‌پذیرد که خداوند متعال اذن به تشکیل حکومت دهد بلکه آن را واجب کند و در کنارش اذن به تخلّف از اوامر فقیه دهد، اوامری که با دوام حکومت منافات دارد. بلکه اگر در وجوب اطاعت از فقیه در غیر مواردی که تخلّف از آن موجب تزلزل حکومت است تردید شود، مقتضای اصل عدم ولایت، عدم وجوب اطاعت است و اگر نسبت به این اصل نیز تردید شود، شک در اصل ثبوت وجوب اطاعت است و مرجع در شک اصل وجوب نزد اصولیان و جمعی از اخباریان برائت است و نه احتیاط (شیخ انصاری 1381: 377 ؛ عراقی بی‌تا ج 3: 264). @s_a_razavi
🔻 حوزه اطاعت از اولی الامر 🔹در کتاب البیع آمده است: مقصود از اطاعت پیامبر(ص) و اولی الأمر اطاعت آن دو در احکام الهی نیست زیرا اطاعت اوامر الهی اطاعت خداوند است و نه اطاعت آن دو، و اگر مکلّف به قصد اطاعت پیامبر(ص) یا امام(ع) نماز خواند نمازش باطل است. آری، اطاعت دستورات حکومتی آنان اطاعت خداست زیرا خداوند به اطاعت آنان امر فرموده است (امام خمینی 1384 ج 2: 640). همچنین در کتاب ولایت فقیه می‌فرماید: اطاعت از اوامر خدای تعالی غیر از اطاعت از رسول اکرم(ص) می‌باشد. کلیة عبادیات و غیرعبادیات (احکام شرع الهی) اوامر خداوند است. رسول اکرم(ص) در باب نماز هیچ امری ندارد. و اگر مردم را به نماز وامی‌دارد، تأیید و اجرای حکم خداست. ما هم که نماز می‌خوانیم، اطاعت امر خدا را می‌کنیم... اوامر رسول اکرم(ص) آن است که از خود آن حضرت صادر می‌شود، و امر حکومتی می‌باشد. مثلاً از سپاه اسامه پیروی کنید؛ سرحدات را چطور نگهدارید؛ مالیاتها را از کجا جمع کنید (امام خمینی 1381: 87ـ86). 🔸در الهدایه إلی من له الولایه آمده است: آیا همان‌گونه که اطاعت پیامبر(ص) در احکام شرعیه و امور اجتماعی ـ سیاسی و اعتبارات عرفی واجب است، در امور عادی نیز واجب است؟ برای مثال، اگر پیامبر(ص) دستور داد به ایستادن مردی یا نشستن دیگری یا خوردن فرد سوم و آشامیدن فرد چهارم، آیا اطاعت و امتثال بر آنان واجب است؟ زیرا پیامبر(ص) ولی آنان است و به آنان سزاواتر است یا واجب نیست زیرا ولایت منصرف به غیر اینها است. خلاصه از همه آنچه گذشت استفاده می‌شود که اطاعت پیامبر(ص) و امام(ع) مطلقاً واجب است و آنان ولایت مطلقه دارند (گلپایگانی 1384: 783). 🔹در مکاسبآمده است اخبار در زمینه وجوب اطاعت از آنان (پیامبر(ص) و امامان(ع)) و اینکه معصیت آنان معصیت خداوند است فراوان است... مقصود از همه آنچه گفته شد دفع این توهم است که وجوب اطاعت از امام به اوامر شرعیه اختصاص دارد و دلیلی بر وجوب اطاعت در اوامر عرفیه ایشان نیست (شیخ انصاری 1375: 153). 🔸از جمله آیاتی که می‌توان به آن بر وجوب اطاعت از امام در همه دستوراتش استدلال کرد این آیه است: ای اهل ایمان، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول او را و صاحبان امر از خود را، پس اگر در چیزی با هم به نزاع برخواستید امر آن را به خدا و رسول بازگردانید. اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید که این کار بهترین کارها و بهترین بازگرداندن است[5](نساء: 59). 🔹در اینکه مقصود از «اولی الأمر» چه کسانی هستند در مفردات آمده است که مقصود امیران دوره پیامبر(ص) هستند و گفته شده آنان امامان از اهل بیت می‌باشند و گفته شده آنان آمران به معروف هستند و ابن عباس می‌گوید آنان فقیهان و دین‌دارانی هستند که از فرمان خدا اطاعت می‌کنند و همه این اقوال صحیح است (راغب اصفهانی 1404: 25). 🔸آیت الله مقتدایی با اشاره به آیه اولی الامر گفت: اولی الامر اطلاق دارد و شامل خود ائمه در عصر حضور و ولی فقیه در عصر غیبت است؛ زیرا در اینجا حکم وجوب اطاعت بر صاحب الامر معلق شده است که از باب تعلیق حکم بر وصف مشعر به علیت است، صاحب امر بودن علت اطاعت شمرده شده است لذا در عصر غیبت ولی فقیه که ولایت امر دارد اطاعتش واجب است. @s_a_razavi
🔻 آیت الله جوادی آملی: 🔹چون خداوند در عصر غیبت ولایت را برای فقیه تعیین فرموده، پس بر فقیه جامع‎الشرایط واجب است که این وظیفه را انجام دهد و دوم این‎که، بر مردم بالغ و عاقل و حکیم و فرزانه و مکلف نیز واجب است که ولایت چنین رهبری را بپذیرند و از احکام شرعی و قضاها و ولایت‌های شرعی که توسط او ثابت یا صادر می‎شود، اطاعت کنند. @s_a_razavi
🔻 امام خمینی رحمةالله‌علیه معتقد است که در حوزه‌ی ولایت سیاسی، تفاوتی میان شخص معصوم و ولی فقیه نیست؛ به این معنی که ولی فقیه نیز موظّف است حکومت را به دست گرفته و احکام اسلام را اجرا کند و در مقابل این زعامت سیاسی، مردم مکلّف به بیعت و تبعیّت هستند و چنانچه اشکال شود که چگونه با وجود تفاوت شخص معصوم و ولی فقیه در کمالات و مراتب معنوی، هر دو به صورت یکسان از ولایت سیاسی برخوردار هستند، پاسخ این است که لازمه‌ی ولایت سیاسیِ ولی فقیه، تشابه کامل ومطلق او با شخص معصوم نیست: 🔹«اگر فرد لایقی که دارای ایندو خصلت [علم و عدالت] باشد، به پا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم در امر اداره‌ی جامعه داشت، دارا می‌باشد، و بر همه‌ی مردم لازم است که از او اطاعت کنند. [...] زیادی فضایل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی‌دهد. هماناختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه - صلوات‌الله علیهم- [...] داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معیّن نیست، روی عنوانِ عالم عادل است [...] وقتی بگوییم ولایتی را که رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم وائمه علیهم‌السلام داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ‌کس این توهّم نباید پیدا شود که مقام فقها، همان مقام ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام و رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است؛ زیرا این‌جا صحبت از مقام نیست، بلکه صحبت از وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره‌ی کشور، و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه‌ی سنگین و مهم است، نه این‌که برای کسی، شأن و مقام غیرعادی به وجود بیاورد و او را از حدّ انسان عادی بالاتر ببرد.» 🔸ولایت فقیه یا حکومت اسلامی، ص ۵۱- ۵۰ @s_a_razavi
🔻علامه مصباح یزدی: 🔹اطاعت از ولی‌فقیه‌ مانند اطاعت از ائمه معصومین واجب است؛ هر چند که ولی‌فقیه معصوم نیست و ممکن است بین هزاران تصمیم، اشتباهی نیز بکند اما همان‌گونه که به حکم عقل اطاعت از فرمانده واجب است، اطاعت از ولی فقیه نیز واجب است. همان‌گونه که بعد از پیامبر (ص) اطاعت از ائمه‌ واجب است، زمانی که امام معصوم غائب است نیز ولی‌فقیه واجبالاطاعه است. @s_a_razavi